Konsekvenser av hojåkning

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Har precis skummat igenom denna tråd, och med nyblivet A-kort var det en rejäl uppvakning. Min första säsong börjar nästa vår då jag inte inköpt någon MC ännu och som blivande pappa kommer jag att påminna mig varje gång jag kliver på motorcykeln.

Har varjefall bestämt mig att börja på en Honda CB500f/ eller x och inte något större så man tar sig vatten över huvudet direkt.

SMC kurser och dylikt blir ett måste för att bli bättre och säkrare på vägen. Fart har aldrig varit utav intresse för mig så att avnjuta fina landsvägar i 50-70km/h kommer bli huvudintresset. Klart de kan gå åt skogen där med rätt enkelt.

Tar gärna emot tips på diverse nackskydd som passar till ADV/Naked åkning.

All styrka åt er.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Läste första inlägget, inga dåliga grejer, det är fasen så man måste ha hjälm på sig ..., eller vänta det har vi ju redan!

Åker själv inte så där jättefort men förstår att många gör det, det är ju en sport. Men liksom allt inom fysisk sport gäller det att vara medveten om riskerna. Ju fortare det går dessto mindre blir marginalen. Jag får handsvett bara jag tänker på det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste första inlägget, inga dåliga grejer, det är fasen så man måste ha hjälm på sig ..., eller vänta det har vi ju redan!

Åker själv inte så där jättefort men förstår att många gör det, det är ju en sport. Men liksom allt inom fysisk sport gäller det att vara medveten om riskerna. Ju fortare det går dessto mindre blir marginalen. Jag får handsvett bara jag tänker på det.

Jag kraschade i drygt 50 med alla skydd och bröt ryggen, i gengäld har jag åkt av i 120 utan så mycket som ett blåmärke.
Det handlar i stort sett bara om hur man landar.

Edit;
Med vill jag påpeka att det ändå är dumt att köra utan skydd, för de hjälper faktiskt. Jag hade inte varit oskadd om jag inte haft ett skinnställ på mig när jag ramlade av asfalten i 120. Men landar man fel blir man skadad oavsett vad man har för skydd, även i moppehastighet.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kraschade i drygt 50 med alla skydd och bröt ryggen, i gengäld har jag åkt av i 120 utan så mycket som ett blåmärke.
Det handlar i stort sett bara om hur man landar.

Det är exakt vad Elanie Hardy har kommit fram till i sin undersökning. Dvs att trafikverkets hänsynslösa jakt på fart skulle lösa alla problem är bara nys i mc sammanhang. Läs den gärna, den är väldigt intressant!

https://motorcycleminds.org/2020/02/28/the-dynamics-of-motorcycle-crashes/
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med vill jag påpeka att det ändå är dumt att köra utan skydd, för de hjälper faktiskt. Jag hade inte varit oskadd om jag inte haft ett skinnställ på mig när jag ramlade av asfalten i 120. Men landar man fel blir man skadad oavsett vad man har för skydd, även i moppehastighet.

Ryggskydd håller ju på att vara standard bland dom som cyklar lite offensivt och dom som rider, man kan krossa en kota i en stillastående fall olycka också.

Det går ju någon rövarhistoria om när Arto Nykvist hade högfarts-kvaddat med hoj någon gång och brutit foten (han körde som bekant i träskor), killen som låg brevid hade fallit från en stol i köket och brutit ryggen...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryggskydd håller ju på att vara standard bland dom som cyklar lite offensivt och dom som rider, man kan krossa en kota i en stillastående fall olycka också.

Det går ju någon rövarhistoria om när Arto Nykvist hade högfarts-kvaddat med hoj någon gång och brutit foten (han körde som bekant i träskor), killen som låg brevid hade fallit från en stol i köket och brutit ryggen...

När jag låg på spinal-rehab var det en äldre herre som halkat i hissen och brutit nacken. Tydligen inte helt ovanligt med folk som snubblar på mattkanter och landar i bokhyllor heller. Eller fall från stolar och stegar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När jag låg på spinal-rehab var det en äldre herre som halkat i hissen och brutit nacken. Tydligen inte helt ovanligt med folk som snubblar på mattkanter och landar i bokhyllor heller. Eller fall från stolar och stegar.

Sant, allt kan hända. Här är några exempel till som mina rumsgrannar på Ackis i Uppsala råkat ut för.

En kille sprang fram och tillbaks mellan maten på spisen och matchen tv:n. Han satte sig lite hastigt och oförsiktigt på soffbordet men missar bordet och slår av ryggen mot kanten. Där på golvet blev han liggande ett dygn tills vänner hittade honom, blåfrusen.
En äldre farbror höll på med nåt på tomten i stugan. I trädgårds-trappan halkar han med gummistövlarna och knäcker ryggen mot ett trappsteg. Sorti.
En kvinna skulle göra ryggmärgs... Ah, vad heter det när man sprutar in kontrastvätska i ryggmärgen? Iallafall, när hon vaknade ur narkosen var hon förlamad från midjan och nedåt.

Vardagen kan vara grym. :(
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Man inser hur skör kroppen är när man läser den här tråden, och även hur orättvist livet är. Man kan sitta och kolla på Youtubefilmer med folk som kör i sandaler och shorts i stort sett, och när de vurpar efter lite bakhjulsåka så reser de sig bara, hoppar upp på hojen och åker vidare. Sen hör man om folk som tynar bort i ovanliga sjukdomar eller blir förlamade efter en simpel olycka i hemmet. Det är nästan så att man tror att muslimerna har rätt med sitt "Insha'Allah", om Gud vill. Har man ödet emot sig går det illa, har man tur kommer allt gå bra. Oavsett hur man lever eller vad man gör. Det är ju förstås aldrig fel att hjälpa ödet på traven genom att använda skydd.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Man inser hur skör kroppen är när man läser den här tråden, och även hur orättvist livet är. Man kan sitta och kolla på Youtubefilmer med folk som kör i sandaler och shorts i stort sett, och när de vurpar efter lite bakhjulsåka så reser de sig bara, hoppar upp på hojen och åker vidare. Sen hör man om folk som tynar bort i ovanliga sjukdomar eller blir förlamade efter en simpel olycka i hemmet. Det är nästan så att man tror att muslimerna har rätt med sitt "Insha'Allah", om Gud vill. Har man ödet emot sig går det illa, har man tur kommer allt gå bra. Oavsett hur man lever eller vad man gör. Det är ju förstås aldrig fel att hjälpa ödet på traven genom att använda skydd.
Fast nä religiontramset kan man bara lägga ned. Religion är ”crowd control” och tidernas mest framgångsrika affärsidé pådyvlat oroliga människor som behöver tröst och omtanke.

Jag menar vi VET ju att det inte är sant, vi VET att gudar, biblar, koraner osv till största delen är påhittat. Det är därför vi kallar det ”tro” och inte vetenskap. Vi har till och med hittat på ett vetenskapligt fält som handlar om tro (teologi).

Som jag längtar till den dag då vi äntligen kan bli befriade från religionernas ok. En bra början hade varit att se på och behandla religion som alla andra egenintressen. Ungefär som vi ser på fotboll, motorsport, stickning eller fjällvandring.

Eller så får det bli lika för alla. När någon vill be på arbetstid så ska jag få köra hoj på arbetstid. Bidrag till trossamfund? Absolut, så länge samma bidrag ges till alla andra särintressen.

/rant over

Men slump, tur, otur, tillfälligheter, omständigheter, ja det kan vi alltid förklara, åtminstone efteråt.

Jag tar med mig från denna tråden och andras erfarenheter att livet är dyrbart, ömtåligt och lättförgånget.
 

Renaud218

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2021
Hoj
Kawasaki Z750 11 Jun 2011 #6
Jag måste beundra ditt mod ~

Men snälla vårda din kropp!

Som din förälder kommer jag alltid att ta hand om dig :hjarta~
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Sant, allt kan hända. Här är några exempel till som mina rumsgrannar på Ackis i Uppsala råkat ut för.

En kille sprang fram och tillbaks mellan maten på spisen och matchen tv:n. Han satte sig lite hastigt och oförsiktigt på soffbordet men missar bordet och slår av ryggen mot kanten. Där på golvet blev han liggande ett dygn tills vänner hittade honom, blåfrusen.
En äldre farbror höll på med nåt på tomten i stugan. I trädgårds-trappan halkar han med gummistövlarna och knäcker ryggen mot ett trappsteg. Sorti.
En kvinna skulle göra ryggmärgs... Ah, vad heter det när man sprutar in kontrastvätska i ryggmärgen? Iallafall, när hon vaknade ur narkosen var hon förlamad från midjan och nedåt.

Vardagen kan vara grym. :(
Det fanns en artikel i UNT (Uppsala) för några år sedan. Ett äldre par sörjde sin döda dotter, som avlidit i 30-års åldern. Hon hade snubblat till i hallen, slagit omkull en kruka som stod på golvet och skurit upp artär i benet så hon förblödde... Helt galen olycka, men likväl.

Och själv har man kört som en galning i åratal och visserligen kraschat och besökt sjukhuset, men ändå hyfsat skadefri med tanke på allt.

Men man vet aldrig.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Tack hörni!

Jo, det här hände i en lång vänsterböj och antagligen satt jag väl och glodde på mätarna eller nåt. Det var vanlig trist 90-väg så jag körde inte tillräckligt "inspirerat", kanske.
Eftersom jag tappat minnet från den dan så har jag ingen aning om vad som hände.
Först och främst Tack för att du skriver så klokt. Sen det där med att glo på mätarna... Är säkert fler som gör så just för att körningen inte är intressant nog. Har hänt någon gång...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Först och främst Tack för att du skriver så klokt. Sen det där med att glo på mätarna... Är säkert fler som gör så just för att körningen inte är intressant nog. Har hänt någon gång...
Personligen är jag nästan helt ointresserad av vad mätarna tycker, utav brukar titta på landskapet, sniffa på luften och mysa i allmänhet när det inte är inspirerat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top