Konsekvenser av hojåkning

usch ja kan tänka mig en aning hur han såg ut.. skrapsår kan vara förjäkligt. Inte ofta man ser en HD åkare med skinnställ direkt heller, iofs är vurpor inte lika vanligt med custom hojjar pga att man oftare har ett lugnare körsätt men det händer ju även dom.

Helt ofattbart, körde hem från tjejen på E18 och ligger bakom en bil i vänsterfilen, ingen direkt hög hastighet, sisådär 120 och ser då i högra backspegeln att en glidare ligger kanske fyra meter bakom.
Tänker inte så mycket på det utan väntar på att bilen framför ska flytta sig och precis när vi kommer upp jämsides med en lastbil väljer knutten att köra om mig och bilen framför mellan lastbilen, därefetr tar han och korsar mot höger, ut på vägrenen och kör om en tredje bil, sen över två filer till den vänstra filen och håller på så och sicksackar sig fram mellan sex sju bilar.

Skinnvästen var givetvis på, likaså den obligatoriska tjocktröjan och jeansen...
Och så kommer jag hem och två minuter senare läser jag detta :P
 
Dr.H, man upphör aldrig att förvånas!

Jag såg något härom veckan som gjorde mig förbannad!
Ännu tycker jag att det ser lite "nytt" ut när jag ser en mopedist med en övningkörningsväst på sig, givetvis förföljd av en mc med körlärare bakom. Det är ju förarprov numera.

Den här dagen åkte jag med rullen på trottoaren, en moppescooter kör om mig på gatan, föraren klädd i textilkläder och övningsvästen, inget konstigt. Tjugo meter efter moppen kör läraren om mig på mc också klädd i textilställ.
Bak på mc:n sitter blivade eu-moppedist (?) klädd i KORTBYXOR OCH T-SHIRT! HALLÅ?

Blev så paff att jag helt missade vilken körskolelogga som var tryckt på ryggen på läraren men det kanske var lika bra det.

Än är inte den siste hjälten född!


Tack ska ni ha, VSB och Tuxedo för de värmande orden, kör hårt!
 
Helt ofattbart, körde hem från tjejen på E18 och ligger bakom en bil i vänsterfilen, ingen direkt hög hastighet, sisådär 120 och ser då i högra backspegeln att en glidare ligger kanske fyra meter bakom.
Tänker inte så mycket på det utan väntar på att bilen framför ska flytta sig och precis när vi kommer upp jämsides med en lastbil väljer knutten att köra om mig och bilen framför mellan lastbilen, därefetr tar han och korsar mot höger, ut på vägrenen och kör om en tredje bil, sen över två filer till den vänstra filen och håller på så och sicksackar sig fram mellan sex sju bilar.

Skinnvästen var givetvis på, likaså den obligatoriska tjocktröjan och jeansen...
Och så kommer jag hem och två minuter senare läser jag detta :P

Shit de lät ju rätt så galet, en cutom snubbe som leker ghostrider alltså.. tokig jäkel må säga. Det är folk som han som man bara hoppas kommer i kontakt med typ en tråd som denna och verkligen förstår vad som kan hända.
Som jag sa tidigare så var jag själv lite halvgalen med hojjen förut men fick mig en rejäl tankeställare av berättelser om andras olyckor vilket numera känns riktigt skönt.
 
God kväll!

Att folk dunkar i backen då och då är väl inte så konstigt egentliigen när vi har så smala hjul att balansera på. Nu undrar jag hur ofta det händer, även om det inte blir några personskador.

Om ni följt tråden vet ni att jag inte är något vidare på hur varken datorer eller forumet funkar. Jag vet inte hur man pm:ar, svarar på flera inlägg samtidigt osv.

Därför undrar jag om någon skulle ha lust att fixa en sån där tråd man kan rösta i, är det det som är en "poll"?

Det jag vill veta är:

1. Har du kraschat?

2. Hade du skyddsutrustning?

3. Hur många gånger har du kraschat?

4. Hur många år har du kört?

5. Hur många mil/år kör du A 0-500 B 500-1000 C 1000-Massor


Tänkte att det bara skullle gälla gathojar, alltså inga RR-hojar eller Cross/Enduro.
Krascher med gathoj på bana räknas, medan mindre vältningar ogillas.

Syftet är att få reda på hur vi kör egentligen. Det blir ju inte perfekt men det ger en bild i alla fall. Sen vore det kul att se om just Lelle har kört tjugo år utan vurpor eller om Jonte vurpar tjugo gånger/år och om dessa krävde sjukvård osv, men då blir det lite väl invecklat.

Någon som orkar?
Kom gärna med synpunkter eller förslag!
 
Last edited:
God kväll!

Att folk dunkar i backen då och då är väl inte så konstigt egentliigen när vi har så smala hjul att balansera på. Nu undrar jag hur ofta det händer, även om det inte blir några personskador.

Om ni följt tråden vet ni att jag inte är något vidare på hur varken datorer eller forumet funkar. Jag vet inte hur man pm:ar, svarar på flera inlägg samtidigt osv.

Därför undrar jag om någon skulle ha lust att fixa en sån där tråd man kan rösta i, är det det som är en "poll"?

Det jag vill veta är:

1. Har du kraschat?

2. Hade du skyddsutrustning?

3. Hur många gånger har du kraschat?

4. Hur många år har du kört?

5. Hur många mil/år kör du A 0-500 B 500-1000 C 1000-Massor


Tänkte att det bara skullle gälla gathojar, alltså inga RR-hojar eller Cross/Enduro.
Krascher med gathoj på bana räknas, medan mindre vältningar ogillas.

Syftet är att få reda på hur vi kör egentligen. Det blir ju inte perfekt men det ger en bild i alla fall. Sen vore det kul att se om just Lelle har kört tjugo år utan vurpor eller om Jonte vurpar tjugo gånger/år och om dessa krävde sjukvård osv, men då blir det lite väl invecklat.

Någon som orkar?
Kom gärna med synpunkter eller förslag!

Hur skulle påkörd räknas? :confused:
 
Hur skulle påkörd räknas? :confused:
Jag vet inte...

Vad tycker du? Hade nog tänkt mig singelvurpor i första hand. Så här när jag tittar på det idag, efter lite sömn och detta eviga trampande på Rehab känns det rätt komplicerat att få fram vettiga svar.
 
Syftet är att få reda på hur vi kör egentligen. Det blir ju inte perfekt men det ger en bild i alla fall. Sen vore det kul att se om just Lelle har kört tjugo år utan vurpor eller om Jonte vurpar tjugo gånger/år och om dessa krävde sjukvård osv, men då blir det lite väl invecklat.

Någon som orkar?
Kom gärna med synpunkter eller förslag!

Tack för att du valde namn som inte har något med verkligheten att göra. Ska hälsa Lelle att du tycker han kör fegt.

Bjuder du på kaffe kan du få en forumgenomgång någon dag.

Edit: Hur mycket kraschade du innan du gjorde sista kraschen (med hoj inte bil, hehe)
 
Tack för att du valde namn som inte har något med verkligheten att göra. Ska hälsa Lelle att du tycker han kör fegt.

Bjuder du på kaffe kan du få en forumgenomgång någon dag.

Edit: Hur mycket kraschade du innan du gjorde sista kraschen (med hoj inte bil, hehe)
Ah, nämen åh, ja det är ju klart.

Av alla namn på jorden så råkar två personer i min omgivning ha just de namnen jag råkade välja, oflax hörrö!


Och det är klart att någon gång kan väl hända att hojen välte, jättetråkigt. Skrapmärken på backspegeln och sprucket blinkersglas. Då flåsar döden en i nacken, otäckt...


Självklart bjuder assistenterna på kaffe, kom och undervisa mig!
 
Tack för att du valde namn som inte har något med verkligheten att göra. Ska hälsa Lelle att du tycker han kör fegt.

Bjuder du på kaffe kan du få en forumgenomgång någon dag.

Edit: Hur mycket kraschade du innan du gjorde sista kraschen (med hoj inte bil, hehe)

Det var inte din Lelle han syftade på, utan min lelle som de facto kör som en kärring :tummenupp

Nej men skoj åtsido, det jag skulle vilja ha ut av en sån poll är följande:

- hur många som varit med om olyckor på hoj och gärna vad för typ (singel eller andra inblandade)
- vållande till olyckan, tex hastighet, väglag eller blev man påkörd?
- Skyddsutrustning
- skador
- Hur länge man kört
- Om man har någon vidareutbildning (tex tagit några kurser med jämna mellanrum) efter att man tog körkortet
 
Det var inte din Lelle han syftade på, utan min lelle som de facto kör som en kärring :tummenupp

Nej men skoj åtsido, det jag skulle vilja ha ut av en sån poll är följande:

- hur många som varit med om olyckor på hoj och gärna vad för typ (singel eller andra inblandade)
- vållande till olyckan, tex hastighet, väglag eller blev man påkörd?
- Skyddsutrustning
- skador
- Hur länge man kört
- Om man har någon vidareutbildning (tex tagit några kurser med jämna mellanrum) efter att man tog körkortet
Lellar hit och Jontar dit...
Jag bara lånade några namn, tog dem helt ur luften bara!


Och angående pollen (finns det inget bättre namn?) , det finns fler frågor jag vill ha svar på utöver de som kommit fram; var det din hoj, var du ute för att köra, eller var det bara tranport, skjutsade du någon, regnade det, osv... Tillslut har vi fått ihop ett helt frågeformulär, kan ingen ringa Bike!?

Att det inte har gjorts tidigare, jag skulle tycka det var intressant att få reda på vilka omständigheter som föregår en olycka!
Om inte annat borde väl försäkringsbolagen tycka det?

Kanske något för Galne Dansken att bolla vidare till sina kollegor på SMC?
 
Har följt din tråd lite halvt sen dag ett, har aldrig skrivit i tråden tror jag?

Jag, och många andra måste läsa sånt här för att genomgå en beteendeändring.

Jag och några i min krets kör hoj som enbart en hobby, mer som en sport. Ut på landsvägar och ja, bomba lite. Har aldrig kört på bana, men sist jag var ute på fick jag ner knät i backen och var hur glad som helst. Det var min första gång... men på landsväg, vafan? Jag som lovade mig själv att jag aldrig skulle försöka med sånt på landsväg, vad hände liksom? Jag slappnade av.

Inser ju mer tiden går att det inte är hållbart, spiken i kistan var brorsans lilla vurpa i en rondell. Visar bara hur mycket tur man haft när man legat med mycket lutning på landsväg utan att egentligen kunna avgöra hur mycket grepp man har, om det finns grus, olja osv... och jag hade ljugit för mig om jag säger att vi kör mer marginaler.

Alla dessa funderingar som pågår hos mig har nu lett till att jag säljer min hoj (och att jag planerar på att plugga HT 2012). Jag älskar att köra hoj, min största passion i livet. Men jag älskar mitt liv ännu mer, så jag får göra avkall hobbyn. Får väl satsa på en fet bil även om det är snäppet tråkigare.

Ska ju börja plugga, och om de blir någon hoj de närmsta 3-4 åren så blir det någon streethoj som ska brukas mer som ett riktigt fordon, och som ska köras lugnt och fridfullt för att det är skönt att köra hoj. Det är min beteendeförändring.
 
Sträckläst tråden, tog sin tid och det var väl värt mödan. Trådstartarn Laidback har nog startat den tråd som har gett mest eftertanksamhet genom tiderna....

Det genom att återge en del av den upplevda verkligheten, med vilka konsekvenser hojåkande faktiskt kan ge.

Så, tack för era berättelser och insikter Laidback, aRWe, Redracer, *Superlight* medflera
 
Har följt din tråd lite halvt sen dag ett, har aldrig skrivit i tråden tror jag?

Jag, och många andra måste läsa sånt här för att genomgå en beteendeändring.

Jag och några i min krets kör hoj som enbart en hobby, mer som en sport. Ut på landsvägar och ja, bomba lite. Har aldrig kört på bana, men sist jag var ute på fick jag ner knät i backen och var hur glad som helst. Det var min första gång... men på landsväg, vafan? Jag som lovade mig själv att jag aldrig skulle försöka med sånt på landsväg, vad hände liksom? Jag slappnade av.

Inser ju mer tiden går att det inte är hållbart, spiken i kistan var brorsans lilla vurpa i en rondell. Visar bara hur mycket tur man haft när man legat med mycket lutning på landsväg utan att egentligen kunna avgöra hur mycket grepp man har, om det finns grus, olja osv... och jag hade ljugit för mig om jag säger att vi kör mer marginaler.

Alla dessa funderingar som pågår hos mig har nu lett till att jag säljer min hoj (och att jag planerar på att plugga HT 2012). Jag älskar att köra hoj, min största passion i livet. Men jag älskar mitt liv ännu mer, så jag får göra avkall hobbyn. Får väl satsa på en fet bil även om det är snäppet tråkigare.

Ska ju börja plugga, och om de blir någon hoj de närmsta 3-4 åren så blir det någon streethoj som ska brukas mer som ett riktigt fordon, och som ska köras lugnt och fridfullt för att det är skönt att köra hoj. Det är min beteendeförändring.

vänta nu, iofs respekterar jag någons beslut att sluta köra..
men ska du sluta utan att ha åkt på bana??
:va du har ju missat halva grejen.

DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?
 
vänta nu, iofs respekterar jag någons beslut att sluta köra..
men ska du sluta utan att ha åkt på bana??
:va du har ju missat halva grejen.

DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?

Tror de mest samlat info om dödsolyckor, alltså den lite allvarligare sorten. Men prova hör med Jesper, han borde veta vilken typ av information som finns och vet kanske någon som kan hjälpa till!
 
DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?[/QUOTE]
R2,
Under mina tjugo år som aktiv MC-ist har jag aldrig fyllt i någon undersökning eller enkät ang. omständigheterna innan olyckan. Tycker det skulle vara intressant att för egen del få reda på det!
När man tänker efter är det väldigt konstigt att FB:en ofta nöjer sig med att tex.veta hur långa bromsspåren var.

Om inte annat är det väl ganska viktigt för oss att få reda på hur vi inte ska göra nästa gång vi hamnar i en situation.


Trist att du lägger av, H4.


EDIT: Håller helt med R2, du måste för tusan prova bana, efter det vill du inte göra annat!
 
Last edited:
Tist och trist, blir nog att man skaffar en bättre streethoj om några år, och självklart blir det smc kurser osv då... men det är så långt fram så det är inte aktuellt nu.
 
Last edited:
vänta nu, iofs respekterar jag någons beslut att sluta köra..
men ska du sluta utan att ha åkt på bana??
:va du har ju missat halva grejen.

DrH mfl:
borde inte SMC / försäkringsbolag redan ha den där statestiken?
Tror inte det finns någon sådan statistik.
Försäkringsbolagen brukar föra statistik, men då brukar de ofta inte vara över de olika bolagen, utan att varje kör sitt race. Vi hardock ibland studier som studerar olyckorna över en tidsgräns men inga som jag vet om som är över flera år.

Är ju så mycket jobböver en sådan lista som ska vara nationella, krävs heltidsanställda och därför inget som många vill ge sig in på.

Men men, att jag inte sett några betyder på långa vägar inte att de inte finns ;)
 
Tror de mest samlat info om dödsolyckor, alltså den lite allvarligare sorten. Men prova hör med Jesper, han borde veta vilken typ av information som finns och vet kanske någon som kan hjälpa till!

Trafikverket har ett excellent sammandrag på sin webb över MC dödsolyckor.
När det rör sig om svära personskador saknas underlag, tyvärr - finns endast siffror: ca. 400/år.

Vi gjorda en maffig webb enkät undersökning förre vinter från SMC. Vi hade några frågor ang. Crasher och olyckor. Tyvärr var frågorna inte bra nog - så vi ku inte ta fram en "riktig" statistik. Ex var parkerings vält i samma klass som en reell trafik olycka - det var en av flera anledningar till att vi gick vidare.

Jag ska under hösten kolla lite mera på detta - och vad som evt. Kan visas. ( det var första gång vi gjorda så, och det är inte så enkelt som man sku tro!)
Hursomhälst har vi nu på SMC fått access till STRADA som är den nationella databas över trafikolyckor. Så vi kan numera då utt ett vist datainderlag.
Är det någon som är prof. På statistik och gärna vill jobba ideelt med sånt - ge mig gärna ett ell PM

Sen har vi med forskare på Karolinska ett stort studie på G vart vi samkör ett antal stora databaser.

I FEMA / FIM nätverket har vi oxå olika arbeten på G för studier och konkret kunskaps inhämtning: allt från hojer som körd smockat med +4 cameras, sensorer mm - bl à f att se varför olyckor inte hände eller hände.

Nog f. Nu - jobbigt att sitta m en mobil
 
Kan ingen med lite energi rycka igång en tråd om just omständigheter innan en olycka?
Eller kanske starta den där pollen med ungefär de frågor vi undrade över tidigare?


Dr. H, har du bokat någon bankörning än?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top