Konkurenssatt bilprovning

Tycker sällan det varit några problem med att få tid hos besiktningen. I synnerhet inte efter man började skicka ut ett förslag på tid med ett inbetalningskort. Är man sent ute kan det vara problem med tid. Även om man sagt att nästa tid är en månad borta har det ofta löst sig genom att man kollar om det blivit återbud. Ibland har jag fått tid samma dag, ibland har jag fått vänta ett par dagar. I det stora hela ser jag inga problem med att besiktningen är ägd av staten (samt några fler). Det är ju ett kontrollorgan som syftar till att hålla fordonsparken på en viss nivå.

Enda gången på året jag önskat att besiktningen vore smidigare är när vi ska besiktiga ett par bilar uppåt landet sommartid. Kan det vara problem med tider eftersom vi aldrig riktigt vet när vi åker upp. Lagom till vårkanten ska alla besiktiga sina husvagnar, sommarbilar, motorcyklar etc. Har flertalet gånger kört förbi besiktningsstationen och frågat snällt om de har möjlighet att klämma in en under dagen och det brukar för det mesta lösa sig. Mentaliteten är något annorlunda uppåt landet än söderut när det gäller sådana saker.

Grunden för EU är att monopol=dåligt så därför kommer bilprovningen i sverige privatiseras.
Själv tycker jag detta är dåligt, precis som sjukvård och elproducent så borde allt detta vara grunden till ett fungerande samhälle och statligt styrt.
Kommer dock rösta blått och är för EU. Om sossarna hade vem som helst förutom galningen Mona så hade jag röstat på miljöpartiet men det går inte med Mona som fanbärare.

Har man mer framförhållning än en utlösning är det ganska lätt att få en bra tid för besiktning.

Jag utgår ifrån att du aldrig köpt något obesiktat fordon under sommartid samtidigt som du vill ut och köra med det.
Tänk om, tank RÄTT.

Va glädjande inlägg du gör som tillför så mycket till diskussionen, och på ett sätt som sprider din positiva glädje likt en löpeld över svea rike!

Kan vara ett helvete att få tider, och inte så jävla lätt att ha framförhållning till ombesiktningar och dyl.

Hade själv det problemet förra sommaren, fick ombes på en regbes. fanns ingen ny tid på nån av stationerna i närheten föränn tidigast 3 månader, ringde kundtjänst och störde dagligen och tillslut fick jag en tid i jävla borås om 2 veckor, surt som fan att vänta 2 veckor men bättre än 3mån.

Bilprovningen i borås var de värsta surkukarna jag någonsin stött på och hoppas jag aldrig behöver åka ner dit igen :mad:

Fast du kanske tycker det e helt OK att sitta hemma utan bil i 3 månader?

Ni har det inte lätt ni som måste bo i Centralorterna........
Dan före körförbud så åker man ner till lokala bilprovningsstationen, går in och pratar med "chefen", ger han nycklarna till T4'an. Åker dit efter jobbet, går in och betalar, får protokollet och nycklarna, samt en tid en månad senare för ombesiktning på bromsventilen.

Och då har jag inget släktskap eller närmare kompisskap med vare sig han eller nån annan som jobbar där.

/KentW

Men är inte själva grejen att Bilprovningen släpps "fri" för privatmarknaden? Om det gäller privatisering ska väl inte vi skattebetalare dega, eller missförstod jag dig?

Läste senast imorse att de nya Apoteken har fått mycket bra kritik i form av bla service. Det behöver inte alltid knasa för att det privatiseras.

Skulle ni höja era röster FÖR Systemets monopol? :tummenupp

Ja. Jag höjer gärna min röst för systembolagets monopol.
Visst finns det nackdelar men enligt mig överväger fördelarna.
I och med att det bara finns en stor aktör så har dom ett väldigt stort utbud. Dessutom har dom personal som kan hjälpa till att plocka fram exempelvis ett vin efter dom önskemål man har.

Jämför med exempelvis England. Dom har ungefär samma alkoholskatt som vi och följdaktligen ungefär samma priser men där kan man köpa vin i varenda matvarubutik. Resultatet är att det mest är skitviner eftersom dom konkurrerar med priset. Vill man ha hjälp så finns ingen att få eftersom personalen knappt vet vad vin är.

Systembolaget grejar att ha ett stort sortiment utan att det blir onödigt dyrt och man kan fål hjälp. Att jag sedan inte kan köpa vin efter kl 14 på en lördag tycker jag är ett mindre problem. Jag kan handla alkohol 6 dagar i veckan. På den tiden hinner jag bära hem minst så mycket som jag klarar av att dricka upp.

Visst finns det ideologiska perspektiv.
Men skulle Absolut är ett varumärke som säljs världen över som nu någon annan istället drar in stora klöver på. Det kunde lika gärna ha varit staten tycker jag. Den amerikanske party människan bryr sig nog inte när han dricker det.
Sen är jag väl kanske mer åt hållet att alla pengar är bra så länge som de inte är kriminella.

ABSOLUT är ett varumärke på en vodka.......som är populär just nu.
Men om ett år....?
Tror du konkurenterna lägger sig ner och dör.......?
Nope...det kommer flera nya spritsorter, som "innefolket" tar till sig via "flaschiga" reklamsnuttar på "nätet" osv. och då ser det lite annorlunda ut.

/KentW

Avregleringen av elmarknaden
Det blev dyrt. Ibland så dyrt att man slog en volt över den lagda kabeln.

Jag är för konkurrens, men inser samtidigt att den svenska marknaden är förhållandevis liten. Avregleringen av elmarknaden var ett misslyckande i mina ögon. Vår energipolitik havererade för 30 år sedan. Förr eller senare straffar det sig. Idag är det ett fåtal stora aktörer som dominerar marknaden. Fri konkurrens på pappret men i själva verket en oligopolmarknad. Jag befarar att det kommer att bli likadant med besiktningsstationer. Staten kommer nog att få sina pengar via licenser ändå. För att få lönsamhet och vinst i verksamheten kommer priserna att höjas.

Tyvärr måste jag erkänna att jag allt mer uppskattar systembolaget i sin nuvarande form. De har ett oslagbart utbud. Det de inte har hemma kan de ta hem inom ett par dagar. Köper man lite bättre viner är de inte dyrare än i butik i hemländerna.

Jag utgår ifrån att du aldrig köpt något obesiktat fordon under sommartid samtidigt som du vill ut och köra med det.
Tänk om, tank RÄTT.

Jo det har jag. Aldrig vart några problem. Kanske för att jag alltid tänker rätt som det inte blir problem. :hihi

Bad dem kolla alla depåer inom 20mils radie ungefär, är verkligen inte stamkund i borås haha, en jävla bit för att besiktiga.

Brukar besiktiga här i partille naturligtvis :), mycket bra killar som flera av dem kör motocross så trevligt att tjöta lite :D

Var just det jag hade, byggde en pickis att ha till att frakta runt crosshojen på innan sesongen drog igång, bokade tid för regbesiktning långt innan med, allt frid och fröjd.

Men hade ju inte räknat med ombesiktning och inte att det inte skulle gå att få ny tid på 3 månader!!, såg hela min cross-sommar försvinna där :/

och sen på ombesiktning var det ruskigt grinig gubbe, "jag ska nog allt hitta nåt att sätta dit dig på" sa han :va :va :va jag som va trevlig och snäll, men men, sur som fan va han när han tillslut tvingades godkänna den. mest överdrivet nitiska ombesiktning jag nånsin varit med om, trodde han bara skulle kolla det jag fått nerslag på (för låg bärighet bakdäck för maximalt tillåtet axeltryck, nya fina lastbilssulor satt på på ombes ^^) men nää varenda skruv skulle kollas varenda cm2 med plåt skulle bankas på

en ombesiktning skall väl nästan alla stationer kunna klämma in när som helst, dvs bara dyka upp, knappa in regnummer och vänta tills dom kallar in dig:va

Ett problem med privatiseringen av Bilprovningen är ju att det inte finns så mycket att konkurrera om.
Det finns ett hyggligt konstant antal bilar och motorcyklar i förhållande till befolkningsmängden i Sverige. Utan att ha en siffra så kan vi leka med tanken att det finns 5 miljoner registrerade fordon som skall besiktas.
Bilprovningen i Sverige idag går med en liten vinst om jag har förstått det jag läst rätt. Dvs kostnaden för att besikta sitt fordon är ca 200kr (jag tror att jag betalade 260kr sist). Den lilla vinsten hamnar hos svenska staten, dvs oss själva.

När nu marknaden släpps fri så kommer några få utländska aktörer att etablera sig som jag förstått det. Som aktiebolag ska du visa vinst varje år och gärna mer vinst år från år. Det bör vara svårt att visa ökad vinst om man inte succesivt ökar priserna eller ser till att ta marknadsandelar. Men om man tar för mycket marknadsandelar så börjar det likna ett monopol igen och det kommer inte konkurrensverket att gilla. Således spår jag att priserna höjs varje år för att pumpa in större vinster till aktieägarna.

Dessa vinster hamnar i Tyskland och Finland istället för här hemma och precis alla svenskar har förlorat på affären eftersom man förr kunde besikta billigt hos statens bilprovning och all vinst hamnade hos svenska staten..
OBS. Jag röstar blått och är för konkurrens i allmänhet. Men i detta fall ser jag ingen fördel med det, men en mängd nackdelar. Att hålla stenhårt på en ideologi där det är uppenbart fel är vansinne tycker jag. Man måste ju kunna se olika saker ur olika synvinkel och inse att allt inte är svart eller vitt. I detta fall borde staten ha insett att de gör ett stort misstag och blåst av det hela. Jag såg inte såg någon fördel med att elen privatiserades och nästan bara nackdelan om Systemet kommer att gå samma väg.

en ombesiktning skall väl nästan alla stationer kunna klämma in när som helst, dvs bara dyka upp, knappa in regnummer och vänta tills dom kallar in dig:va

Precis, vänta 3 mån på ombes, då skulle jag skratta mig harmynt. Dem försökte nog skoja och han gick på det :hihi

Det finns för och nackdelar med privatisering. Men i dom allra flesta fall är det fördelar.

Kolla på sjukvården.
Det visar sig nu att ekonomin på statlig sjukvård är så dålig, så när en statligt ägd vårdinrättning går back varje år och begär extra pengar hela tiden för att kunna leverera vård enligt vårdgarantier mm. Så ändrar sig siffrorna totalt när det blir privatiserat.

Trots mindre vårdpeng per patient, (just det, statliga vårdinrättningar får mera pengar av staten för en patient än vad privata vårdinrättningar får), så kan man på privata vårdinrättningar höja kvalitén för patienterna, göra mindre felbehandlingar p.g.a. stress mm, förbättra arbetsförhållandet, och samtidigt göra 20-30% vinst. (det vill säga, det blir en kassa-ko), som man sen kan återinvestera i utbildning, resurser, utrustning mm. Man visar alltså att statlig verksamhet som egentligen har dom bästa förutsättningarna, är så inkompetent så dom slarvar bort pengarna.

Enda nackdelen med privatisering är dom lycksökare som försöker suga musten ur ett företag genom att köpa ett statligt bolag, höja priset, sänka kvalitén och göra en snabb hacka. Men dom företagen brukar genomskådas ganska fort.

jag tror det blir bra med privat bilprovning.

Tror jag med.....

Och som komplement till dina kommentarer om sjukvården....tänk om det här hade varit ett privatföretag i en konkurensutsatt bransch......

Bifogat

Ett problem med privatiseringen av Bilprovningen är ju att det inte finns så mycket att konkurrera om.
Det finns ett hyggligt konstant antal bilar och motorcyklar i förhållande till befolkningsmängden i Sverige. Utan att ha en siffra så kan vi leka med tanken att det finns 5 miljoner registrerade fordon som skall besiktas.
Bilprovningen i Sverige idag går med en liten vinst om jag har förstått det jag läst rätt. Dvs kostnaden för att besikta sitt fordon är ca 200kr (jag tror att jag betalade 260kr sist). Den lilla vinsten hamnar hos svenska staten, dvs oss själva.

När nu marknaden släpps fri så kommer några få utländska aktörer att etablera sig som jag förstått det. Som aktiebolag ska du visa vinst varje år och gärna mer vinst år från år. Det bör vara svårt att visa ökad vinst om man inte succesivt ökar priserna eller ser till att ta marknadsandelar. Men om man tar för mycket marknadsandelar så börjar det likna ett monopol igen och det kommer inte konkurrensverket att gilla. Således spår jag att priserna höjs varje år för att pumpa in större vinster till aktieägarna.

Dessa vinster hamnar i Tyskland och Finland istället för här hemma och precis alla svenskar har förlorat på affären eftersom man förr kunde besikta billigt hos statens bilprovning och all vinst hamnade hos svenska staten..
OBS. Jag röstar blått och är för konkurrens i allmänhet. Men i detta fall ser jag ingen fördel med det, men en mängd nackdelar. Att hålla stenhårt på en ideologi där det är uppenbart fel är vansinne tycker jag. Man måste ju kunna se olika saker ur olika synvinkel och inse att allt inte är svart eller vitt. I detta fall borde staten ha insett att de gör ett stort misstag och blåst av det hela. Jag såg inte såg någon fördel med att elen privatiserades och nästan bara nackdelan om Systemet kommer att gå samma väg.

Att marknade släpps fri betyder INTE att SBP försvinner, det är dom NYA som har nått att bevisa tex. bättre tillgänglighet, lägre priser, snabbare hantering. Regelverket som dom ska använda är ju klart, det är dessutom snart helt och hållet likställt inom hela EU.

/KentW

Precis, vänta 3 mån på ombes, då skulle jag skratta mig harmynt. Dem försökte nog skoja och han gick på det :hihi

Ombes på regbesiktning ;)

sen många av stationerna jag bad henne kolla va det "de kan inte ta emot lastbilar" jag varför då?, "de har ingen lastbilsport" jag: men den är inte alls stor, mindre än de flesta personbilar, den går lätt in i en vanlig port, men tydligen funka det inte så..

Sen var det många stationer som inte var utbildade på registreringsbesiktningar tydligen, så ja.. vart skitsvårt att få tid :va

känndes som det fanns typ 2 stationer i sverige som var utbildade på att regbesiktiga lastbilar och de hade inga lediga tider ;),

sen många av stationerna jag bad henne kolla va det "de kan inte ta emot lastbilar" jag varför då?, "de har ingen lastbilsport" jag: men den är inte alls stor, mindre än de flesta personbilar, den går lätt in i en vanlig port, men tydligen funka det inte så..

Sen var det många stationer som inte var utbildade på registreringsbesiktningar tydligen, så ja.. vart skitsvårt att få tid :va

känndes som det fanns typ 2 stationer i sverige som var utbildade på att regbesiktiga lastbilar och de hade inga lediga tider ;),

SBP har en fantastisk bra hemsida...där finns faktiskt ALLT du kan behöva veta...tex. vilka stationer, 95st. som regbesiktigar.

http://www.bilprovningen.se/Externt...8D0179BD132C12574E6002E7CC6!opendocument&m=25

/KentW

Last edited:
SBP har en fantastisk bra hemsida...där finns faktiskt ALLT du kan behöva veta...tex. vilka stationer, 95st. som regbesiktigar.

http://www.bilprovningen.se/Externt...8D0179BD132C12574E6002E7CC6!opendocument&m=25

/KentW

inte för lastbilar :arsele

men e länge sen nu, bilen e besiktigad och håller fortfarande jag e glad :), menar bara att ibland är det ömöjligt att planera vissa saker långt i förväg, och i vissa situationer är det riktigt svårt att få tid hos sbp

Klart det kan bli fel det förstår jag väl jag med. Jag skulle vara skogstokig. Nu hade du specialfall dock, lastbil + ombes på regbes. Det är ju inte så vanligt. Men för vanliga dödliga som gör en vanlig besiktning på sin hoj eller bil skall man aldrig behöva vänta, och du kommer aldrig få körförbud om du är ute i rätt tid bara. Det var därför jag drygade mig i mina inlägg.

Som FD besiktningsman fick jag reda på att priset kommer att kosta runt 800kr per besiktning:huvet (men priset var då inte 100% klart)

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...