Konkurenssatt bilprovning

Nej, det kommer inte bli lättare att slippa igenom med olagliga motorer. Om sånt händer så kommer det upptäckas i sinom tid och den stationen kommer förlora sin licens.

Hej,
jag tror tvärt om att marknadskrafterna kommer göra att de mest nitiska stationerna får mindre och mindre att göra, och de mindre noggranna kommer få mer business. Varför? tja, läs exempelvis i detta forum vad de flesta anser om övernitiska kontrollfreak som kostar fordonsägaren tid och pengar. I slutänden kommer vi, förutom den ökade kostnaden, få mindre säkra fordon på våra vägar. Visst, de som går för långt kommer förlora sin rätt att besiktiga, men innan dess kommer de ha släppt igenom farliga fordon. Många besiktningsstationer kommer att ligga på gränsen. Dessutom tror jag inte att glesbyggden kommer få det lättare (läs närmare) att besiktiga i och med detta. Telefonin är ett exempel som visar på att kommersiella aktörer är främst just det - kommersiella. Det kostar helt enkelt för mycket att driva verksamheten i glesbyggd för att det skall kunna ge vinst.

Sa du att systemet har oslagbara priser och utbud?.. Dom lägger ju på ap mycket procent och då blir man sur som konsument när man vet att någon annan i ett annat land säljer för halva priset..
Utbudet är väl så där om man bara dricker carlsberg och heineken.. Släpps monopolet kommer det säkert att starta mindre importörer inriktade på lite udda sorter som i dag är svåra att få tag på. Som tex carlsbergs jacobsen eller norrebro osv..

jag har en flaska jacobsen brown ale om du vill ha den:tummenupp

enda fördelen jag kan tänka mig är att det förmodligen kommer bli lättare att få tag på en vettig tid för besiktning. priserna tror jag kommer stiga till minst det dubbla, men det lär väl tiden få visa.

Hej,
jag tror tvärt om att marknadskrafterna kommer göra att de mest nitiska stationerna får mindre och mindre att göra, och de mindre noggranna kommer få mer business. Varför? tja, läs exempelvis i detta forum vad de flesta anser om övernitiska kontrollfreak som kostar fordonsägaren tid och pengar. I slutänden kommer vi, förutom den ökade kostnaden, få mindre säkra fordon på våra vägar. Visst, de som går för långt kommer förlora sin rätt att besiktiga, men innan dess kommer de ha släppt igenom farliga fordon. Många besiktningsstationer kommer att ligga på gränsen. Dessutom tror jag inte att glesbyggden kommer få det lättare (läs närmare) att besiktiga i och med detta. Telefonin är ett exempel som visar på att kommersiella aktörer är främst just det - kommersiella. Det kostar helt enkelt för mycket att driva verksamheten i glesbyggd för att det skall kunna ge vinst.

Polisen kommer fortfarande bedriva flygande besiktningar och det kommer fortfarande göras stickprovskontroller.
Självklart kommer det försökas och det kommer myglas, så är det alltid när man lägger en del av ansvaret hos gemene man som ansöker om en licens, men det är även sånt som städas bort ganska omgående.

enda fördelen jag kan tänka mig är att det förmodligen kommer bli lättare att få tag på en vettig tid för besiktning. priserna tror jag kommer stiga till minst det dubbla, men det lär väl tiden få visa.

Har man mer framförhållning än en utlösning är det ganska lätt att få en bra tid för besiktning.

Har man mer framförhållning än en utlösning är det ganska lätt att få en bra tid för besiktning.

Va glädjande inlägg du gör som tillför så mycket till diskussionen, och på ett sätt som sprider din positiva glädje likt en löpeld över svea rike!

Kan vara ett helvete att få tider, och inte så jävla lätt att ha framförhållning till ombesiktningar och dyl.

Hade själv det problemet förra sommaren, fick ombes på en regbes. fanns ingen ny tid på nån av stationerna i närheten föränn tidigast 3 månader, ringde kundtjänst och störde dagligen och tillslut fick jag en tid i jävla borås om 2 veckor, surt som fan att vänta 2 veckor men bättre än 3mån.

Bilprovningen i borås var de värsta surkukarna jag någonsin stött på och hoppas jag aldrig behöver åka ner dit igen :mad:

Fast du kanske tycker det e helt OK att sitta hemma utan bil i 3 månader?

Fan jag tycker att det är bra med statliga inrättningar och äganden.
Ställen eller saker som jag tycker ska elller bör vara statliga är:

Systembolaget
Allt finns ju då på ett ställe. och de har ju ett jävla stort utbud om man räknar in beställningssortimenter. Läggs bolaget ner kommer man ha svårt om det ens går att hitta de fina sorterna på det lokala ICA't. Då kommer ju bara den billiga skiten fram.

Varumärket ABSOLUT VODKA
Detta genererade stora inkomster för staten. Och allt såldes för en en spotstyver. Väldigt trist. Och nu är det sålt och inte har spriten blivit billigare för det.

Bilprovningen
Jag tror det finns risk för extremt höjda avgifter. Det kommer nog iaf inte bli billigare än idag.

Avregleringen av elmarknaden
Det blev dyrt. Ibland så dyrt att man slog en volt över den lagda kabeln.

Svensk vapenindustri
Celsius bla. Det gick med vinst. Krig tjänar man alltid pengar på.

Sjukvården
Anser nog att den bör vara statlig om än så finns det enorma effektiviseringsmöjligheter och regeländringar som behövs.

Det finns säkert fler saker men orkar inte skriva mer nu.

Bokade precis besiktning på hojen, den 23:e, dvs om 20 dagar har de första tiden. Håller med om att man får skylla sig själv om man är ute i sista sekunden.. men ska man behöva vänta 20 dagar på en besiktning som tar 15 minuter?

Va glädjande inlägg du gör som tillför så mycket till diskussionen, och på ett sätt som sprider din positiva glädje likt en löpeld över svea rike!

Kan vara ett helvete att få tider, och inte så jävla lätt att ha framförhållning till ombesiktningar och dyl.

Hade själv det problemet förra sommaren, fick ombes på en regbes. fanns ingen ny tid på nån av stationerna i närheten föränn tidigast 3 månader, ringde kundtjänst och störde dagligen och tillslut fick jag en tid i jävla borås om 2 veckor, surt som fan att vänta 2 veckor men bättre än 3mån.

Bilprovningen i borås var de värsta surkukarna jag någonsin stött på och hoppas jag aldrig behöver åka ner dit igen :mad:

Jag har lite bättre framförhållning än just det ja. Misstänker jag att något är tjorvigt på bilen tar jag den till en verkstad som går igenom den och säger vad som kan tänkas vara dåligt. Då kollar jag upp det själv och sedan avgör jag om det är betydande att reparera eller inte.

Har själv varit med om regbesiktning, ganska viktigt att gå igenom alla delar och se så allt stämmer, är egentligen det lättaste som finns, men ibland har man otur.

Sedan kan du faktiskt välja en annan bilprovning, man behöver som inte vara stamkund hos en depå. Fast klart, är man bekväm får man betala priset.

Jag är inte negativ, bara sunt kritisk

FAN va gött, jag köper den med en gång:D

ha ha du kan få den GRATIS, jobbar på carlsberg, vi får alltid prover när nya produkter kommer in i sortimentet men jacobsen föll mig inte på läppen, så den har legat i mitt kylskåp i flera år men det e ingen fara, jag har druckit en 4 år gammal öl och jämfört mot en nyproducerad dito, kände knappt ngn skillnad alls:D

Bokade precis besiktning på hojen, den 23:e, dvs om 20 dagar har de första tiden. Håller med om att man får skylla sig själv om man är ute i sista sekunden.. men ska man behöva vänta 20 dagar på en besiktning som tar 15 minuter?

Har du kollat fler depåer än just en? Brukar kunna gå att komma ner om man kan köra någon mil. Funkar för mig då och då. Sedan antar jag att du får köra i 20 dagar till innan du får körförbud? Då kvittar det om du får vänta i 20 dagar eller 2 dagar.

Själv har jag redan bokat för i juli. Ganska värt.

20 dagar för 15 minuter visar ju på att vi är i en period där fler besiktigar, eller att det är underbemannat

ha ha du kan få den GRATIS, jobbar på carlsberg, vi får alltid prover när nya produkter kommer in i sortimentet men jacobsen föll mig inte på läppen, så den har legat i mitt kylskåp i flera år men det e ingen fara, jag har druckit en 4 år gammal öl och jämfört mot en nyproducerad dito, kände knappt ngn skillnad alls:D

Det är bara för du är ungrare och stenhård. Du kan dricka asfalt och gilla det. ;)

Last edited:

tyckte benedict nämnde ngt om "framförhållning":rolleyes:

Jag väntar hellre 2 veckor på en besiktningstid och betalar 300kr än två timmar och pröjsar 1000kr. HUR jävla svårt kan det vara att lista ut när man behöver besiktiga? Har man ett jobb som man dessutom har svårt att komma fri från kan man lättare få till en ledig förmiddag om det är 3 månader fram, än 3 dagar.

Det är ungefär som med vinterdäcken;OFAN! Vinter i år igen, ojoj stackars mig....

Högre pris för 15min, nejtack!

Bad dem kolla alla depåer inom 20mils radie ungefär, är verkligen inte stamkund i borås haha, en jävla bit för att besiktiga.

Brukar besiktiga här i partille naturligtvis :), mycket bra killar som flera av dem kör motocross så trevligt att tjöta lite :D

tyckte benedict nämnde ngt om "framförhållning":rolleyes:

Var just det jag hade, byggde en pickis att ha till att frakta runt crosshojen på innan sesongen drog igång, bokade tid för regbesiktning långt innan med, allt frid och fröjd.

Men hade ju inte räknat med ombesiktning och inte att det inte skulle gå att få ny tid på 3 månader!!, såg hela min cross-sommar försvinna där :/

och sen på ombesiktning var det ruskigt grinig gubbe, "jag ska nog allt hitta nåt att sätta dit dig på" sa han :va :va :va jag som va trevlig och snäll, men men, sur som fan va han när han tillslut tvingades godkänna den. mest överdrivet nitiska ombesiktning jag nånsin varit med om, trodde han bara skulle kolla det jag fått nerslag på (för låg bärighet bakdäck för maximalt tillåtet axeltryck, nya fina lastbilssulor satt på på ombes ^^) men nää varenda skruv skulle kollas varenda cm2 med plåt skulle bankas på

Last edited:
Har du kollat fler depåer än just en? Brukar kunna gå att komma ner om man kan köra någon mil. Funkar för mig då och då. Sedan antar jag att du får köra i 20 dagar till innan du får körförbud? Då kvittar det om du får vänta i 20 dagar eller 2 dagar.

Själv har jag redan bokat för i juli. Ganska värt.

20 dagar för 15 minuter visar ju på att vi är i en period där fler besiktigar, eller att det är underbemannat

Det är bara för du är ungrare och stenhård. Du kan dricka asfalt och gilla det. ;)

dö, passa dig jävligt noga:mad: kom ner i sommar så ska du få dig en kall jävel GRATIS:D:krama

Är planeringen dålig får fritiden lida -> åk på en drop-in tid.

Fan jag tycker att det är bra med statliga inrättningar och äganden.
Ställen eller saker som jag tycker ska elller bör vara statliga är:

Systembolaget
Allt finns ju då på ett ställe. och de har ju ett jävla stort utbud om man räknar in beställningssortimenter. Läggs bolaget ner kommer man ha svårt om det ens går att hitta de fina sorterna på det lokala ICA't. Då kommer ju bara den billiga skiten fram.

Varumärket ABSOLUT VODKA
Detta genererade stora inkomster för staten. Och allt såldes för en en spotstyver. Väldigt trist. Och nu är det sålt och inte har spriten blivit billigare för det.

Bilprovningen
Jag tror det finns risk för extremt höjda avgifter. Det kommer nog iaf inte bli billigare än idag.

Avregleringen av elmarknaden
Det blev dyrt. Ibland så dyrt att man slog en volt över den lagda kabeln.

Svensk vapenindustri
Celsius bla. Det gick med vinst. Krig tjänar man alltid pengar på.

Sjukvården
Anser nog att den bör vara statlig om än så finns det enorma effektiviseringsmöjligheter och regeländringar som behövs.

Det finns säkert fler saker men orkar inte skriva mer nu.

Visst, om man tittar till pengar som staten tjänade innan privatisering och utförsäljning så kan man tycka på det viset.

Men ideologiskt anser jag att staten inte skall hålla på med sprittillverkning, de skall inte bygga vapen som säljs till andra länder.
Däremot anser jag att staten gott kan få ägna sig åt att se till så alla hushåll får tillgång till el/tele/data (dvs hålla med infrastrukturen, någon annan skall leverera skiten).
Vad gäller sjukvården så kan jag hålla med om att staten skall tillhandahålla det men samtidigt så tittar man på det som privatiserats här så har det i de flesta fall blivit bättre än tidigare, så jag vete sjutton.

Visst, om man tittar till pengar som staten tjänade innan privatisering och utförsäljning så kan man tycka på det viset.

Men ideologiskt anser jag att staten inte skall hålla på med sprittillverkning, de skall inte bygga vapen som säljs till andra länder.
Däremot anser jag att staten gott kan få ägna sig åt att se till så alla hushåll får tillgång till el/tele/data (dvs hålla med infrastrukturen, någon annan skall leverera skiten).
Vad gäller sjukvården så kan jag hålla med om att staten skall tillhandahålla det men samtidigt så tittar man på det som privatiserats här så har det i de flesta fall blivit bättre än tidigare, så jag vete sjutton.

Visst finns det ideologiska perspektiv.
Men skulle Absolut är ett varumärke som säljs världen över som nu någon annan istället drar in stora klöver på. Det kunde lika gärna ha varit staten tycker jag. Den amerikanske party människan bryr sig nog inte när han dricker det.
Sen är jag väl kanske mer åt hållet att alla pengar är bra så länge som de inte är kriminella.

Ptja, jag är av den uppfattningen att all privatisering och konkurrensutsatt verksamhet är nyttigt för konsumenterna i slutändan.

På det stora hela då.

Varför ojja sig så mycket över något som inte ens kommit i bruk ännu?

@TS, Jag tror inte att det kommer bli svårare att få igenom sitt fordon hos någon annan besiktning än hos nuvarande bilprovning.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon