Konkurenssatt bilprovning

Det finns stora variationer i politisk åskådning här på forumet vilket är bra. Hur intressant vore det om alla tyckte likadant? Det hade ju varit som att tala med sin spegelbild. I mitt tyckte totalt ointressant.

Tids nog vet vi om det var ett bra eller dåligt beslut att släppa marknaden fri. Så här inledningsvis ställer jag mig skeptisk till beslutet när det gäller besiktningen.

Sedan jag fick brevet från transportstyrelsen i måndags har jag funderat på när förste konkurrent till Bilbesiktningen etablerat sig i stan. Väntar också på första prishöjningen.

Har Sverige kopierat Finland rakt av när man avreglerat marknaden eller har man modifierat dem för att i viss mån undvika vad man anser vara negativa följder? Påminner avregleringen hur man gjort med apoteken? Mitt lokala apotek drivs numera inte av statliga Apoteket utan ett fristående bolag. Även om mycket är sig likt märker man redan av viss skillnad i utbudet. Kan inte säga att det är negativt eller positivt, bara annorlunda.

Det känns skönt att man numera kan köpa huvudvärkstabletter på en lokal liten ICA butik som oftast har bättre öppentider än ett apotek. Det borde man ha fått göra även under monopol tiden. Då hade man sluppit att åka upp till ett jourhavande apotek på sjukhuset.

På tal om valmöjligheter. Hur många av er som skriver i tråden har bytt el leverantör? Misstänker att det är rätt få som utnyttjar möjligheten. Det gäller säkerligen inte bara el leverantörer. Samma ska kan nog sägas om PPM valen. I grund och botten är folk lata.

Ser inte hur en ökad vinst gör att det inte har skapats fler arbetstillfällen...

Men om dessa siffror stämmer så är det ju någon som inte utnyttjar konkurrensen och sätter lägre priser, uppenbarligen finns det utrymme för det om ett företag (det största) kan ha en vinstmarginal på 30%. Men återigen, det är något som marknaden måste sätta och inte sånt som skall regleras av staten.

Det stämmer, systembolaget har som mål att inte göra vinst annat än vad som behövs för att fortsatt kunna utvecklas.

Så är det i alla branscher, kunderna får kollektivt betala för den dötid som uppstår... ta konsultbranschen som ett exempel.
Och som jag skrev ovan, om man har råd att ha en vinst på 30% så saknas det riktig konkurrens.

Det vore ju toppen och så länge någon spelare kan hålla priserna nere så funkar det inte att någon annan kommer in i matchen med betydligt högre priser.

Det funkar säkert i Stockholm, men var ska Gert-Jörgen 58 från Karesuando åka när han ska besikta? Han kanske får åka till Kiruna som vanligt, men då säger besiktningsmannen att "Nää tyvärr Gert-Jörgen, vi har blivit tvingade att ha konkurrenssatta priser, så nu kostar besiktningen 1200 kronor. I annat fall får vi lägga ner stationen och du får köra till Lule för att besikta bilen."
Statliga bilprovningen blir konkurrensutsatt och tappar kunder, de måste då höja priserna och även om de jämnar ut höjningen över alla stationer, så blir det dyrare för de människor som inte har några rimliga alternativ.
Kapa sverige vid Sundsvall och inför republiken Norrland, vi klarar oss nog på vår järnmalm, skog och stålindustri. Vi säljer gärna vår fina, gröna vattenkraft till södra Sverige också.

Mmm har själv aldrig varit med om att bilens ena hjul skulle lyfta om man använder avbärarlyften för att kolla kulhanskens skick & låsning. Måste ha varit en jäkligt tungt släp & lätt bil mm hur går det ihop?

Det framgick inte riktigt om det var mekonomens personal eller ASB personal som var inkompetent?

Det hände mitt framför ögonen på mig, jag lovar.

Saab 9-3 med obromsat släp för mc-transport, stationen var i Vänersborg och tidpunkten var försommaren 2008.

En hydrauldriven maskin lyfte kärran underifrån och den manövrerades av en gubbe stående i en hjulgrop under bilen. Han körde maskinen så högt upp att båda bakhjulen på bilen lyfte från marken. Det var först då en kollega till honom kom springande och vrålade "släpp ner för helvete".

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti