Konkurenssatt bilprovning

Borde man inte rösta om sånnadär stora förändringar av infrastrukturen?

Om man bodde i en demokrati dvs ;)

Vi bor i en representativ demokrati, så nej.
Men flytta gärna till Schweiz där man röstar om precis allt.

Bara att försöka rösta bort Moderaterna så fort som möjligt och gå ur EU också!

Jaaaa... det låter verkligen som en toppenidé i ett land som är beroende av export... :huvet :död

Grattis Sverige!
Ni kan räkna med en årlig prisökning på ca 5% på besiktningen utöver den första chockökningen!

Betalar för tillfället ~110€ för att besiktiga...:död

Kommunist håller man på att bli på allvar, besiktning, hamnar, posten, energiproducenter, SKA vara statliga!:fakta Hoppas att folk snart inser att privatisering:huvet, centralisering:tummenner och motsvarande idiotiska påhitt är det som drar ned våra kära land i djupet!

Alltid lika roligt när man jämför fram och tillbaka... finns inget som säger att det kommer bli exakt likadant som i Finland. Visst, finns inget som säger att det inte kommer blir det heller men att ta det som dagens sanning är lite sådär.
Eller vad kostar era lite roligare bilar t.ex? ;)

Last edited:
Som vanligt med svenskar, sitter och lipar på ett forum. Herrejävlar, skärp till er. Gråta kan vi göra när vi får avgifter på fordon som t ex Norge har. Där snackar vi statlig stöld!

Som vanligt med svenskar, sitter och lipar på ett forum. Herrejävlar, skärp till er. Gråta kan vi göra när vi får avgifter på fordon som t ex Norge har. Där snackar vi statlig stöld!

yeah för fan!!, diskutera saker på ett diskussionsforum, konstiga svenskar vi är, på ett diskussionsforum ska det vara tyst och alla ska tycka likadant, då blir det bäst!

Egentligen funderade jag inte ens över priset när jag startade tråden, utan mer om man skulle råka ha fel motor, kanske råkade ha en av senare årsmodell med en smula för mycket effekt, eller nåt annat. Miniblinkers, slicks? whatever

blir det då lättare att få godkännt hos nån av de nya parterna? eller kommer de vara ännu mer nitiska än bilprovningen?

minst! vem tro du kommer att betala för alla nya anläggnigar?:gnissla

Men är inte själva grejen att Bilprovningen släpps "fri" för privatmarknaden? Om det gäller privatisering ska väl inte vi skattebetalare dega, eller missförstod jag dig?

Läste senast imorse att de nya Apoteken har fått mycket bra kritik i form av bla service. Det behöver inte alltid knasa för att det privatiseras.

Skulle ni höja era röster FÖR Systemets monopol? :tummenupp

Last edited:
Ideologi.....spelar ingen roll vad vanligt folk vill - det är ideologin som styr och med rådande synsätt måste man sälja ut ( oftast nästan skänka bort) allt som går att tjäna pengar på.
Dock inte till "vanligt" folk - det skal hellst vara stora kartellbilldande som någon talade om.......

Sååå.......förslag på vad som kunde skänkas bort till någon som inte förtjänar det - hellst någon som tar vinsten till en privat plånbok i ett annat land ?

Skatteverket

Försvaret

Kungahuset

......

Skulle inte gråta om tex Danmark eller någon annan ville ta över Kungahuset och alla utgifter :D

Det här kommer gå åt helvete.

Det finns för och nackdelar med privatisering. Men i dom allra flesta fall är det fördelar.

Kolla på sjukvården.
Det visar sig nu att ekonomin på statlig sjukvård är så dålig, så när en statligt ägd vårdinrättning går back varje år och begär extra pengar hela tiden för att kunna leverera vård enligt vårdgarantier mm. Så ändrar sig siffrorna totalt när det blir privatiserat.

Trots mindre vårdpeng per patient, (just det, statliga vårdinrättningar får mera pengar av staten för en patient än vad privata vårdinrättningar får), så kan man på privata vårdinrättningar höja kvalitén för patienterna, göra mindre felbehandlingar p.g.a. stress mm, förbättra arbetsförhållandet, och samtidigt göra 20-30% vinst. (det vill säga, det blir en kassa-ko), som man sen kan återinvestera i utbildning, resurser, utrustning mm. Man visar alltså att statlig verksamhet som egentligen har dom bästa förutsättningarna, är så inkompetent så dom slarvar bort pengarna.

Enda nackdelen med privatisering är dom lycksökare som försöker suga musten ur ett företag genom att köpa ett statligt bolag, höja priset, sänka kvalitén och göra en snabb hacka. Men dom företagen brukar genomskådas ganska fort.

jag tror det blir bra med privat bilprovning.

yeah för fan!!, diskutera saker på ett diskussionsforum, konstiga svenskar vi är, på ett diskussionsforum ska det vara tyst och alla ska tycka likadant, då blir det bäst!

Egentligen funderade jag inte ens över priset när jag startade tråden, utan mer om man skulle råka ha fel motor, kanske råkade ha en av senare årsmodell med en smula för mycket effekt, eller nåt annat. Miniblinkers, slicks? whatever

blir det då lättare att få godkännt hos nån av de nya parterna? eller kommer de vara ännu mer nitiska än bilprovningen?

Nej, det kommer inte bli lättare att slippa igenom med olagliga motorer. Om sånt händer så kommer det upptäckas i sinom tid och den stationen kommer förlora sin licens.

Skulle ni höja era röster FÖR Systemets monopol? :tummenupp

Japp, det skulle jag... men ideologiskt är jag för en privatisering men jag kommer sörja den dagen alkoholmarknaden släpps fri. Den service och det utbud vi har på Systembolaget är oslagbar till oslagbara priser.

Last edited:

Men vad tror du, du framstår som en fjunig 15-åring med dina frågeställningar. Tror du själv det kommer bli high-chaparall och alla kommer få godkänt eller underkända tills man hostar upp? Råka ha fel motor? råkade ha för mycket effekt? slicks? Det döljer sig en oerhört pantad person bakom en dator här i Svea.

Risken finn väl att gulliga Berras besiktning är kompis
med elake Måns bilrep.
Lätt att få en tvåa med rek. att vända sig till elake Måns:huvet

Men vad tror du, du framstår som en fjunig 15-åring med dina frågeställningar. Tror du själv det kommer bli high-chaparall och alla kommer få godkänt eller underkända tills man hostar upp? Råka ha fel motor? råkade ha för mycket effekt? slicks? Det döljer sig en oerhört pantad person bakom en dator här i Svea.

Jo för det har ju aldrig slunkit igenom en bil med fel motor på svensk bilprovning :arsele

Nej, det kommer inte bli lättare att slippa igenom med olagliga motorer. Om sånt händer så kommer det upptäckas i sinom tid och den stationen kommer förlora sin licens.

Japp, det skulle jag... men ideologiskt är jag för en privatisering men jag kommer sörja den dagen alkoholmarknaden släpps fri. Den service och det utbud vi har på Systembolaget är oslagbar till oslagbara priser.

Sa du att systemet har oslagbara priser och utbud?.. Dom lägger ju på ap mycket procent och då blir man sur som konsument när man vet att någon annan i ett annat land säljer för halva priset..
Utbudet är väl så där om man bara dricker carlsberg och heineken.. Släpps monopolet kommer det säkert att starta mindre importörer inriktade på lite udda sorter som i dag är svåra att få tag på. Som tex carlsbergs jacobsen eller norrebro osv..

Jo för det har ju aldrig slunkit igenom en bil med fel motor på svensk bilprovning :arsele

Bara för att sjukvården t ex skulle privatiseras, skulle folk börja få halvtaskiga operationer och gå hem utan överkropp per automatik?

Självklart görs det missar, men jag tror inte företagare går och blir kriminella så fort man kan öppna en egen bilprovning. Det är svårt nog att få en 2a idag. Och då har oftast en verkstad varnat dig för det innan du besiktigar. Tror en verkstad skulle lyfta lite på ögonbrynen om du kom in med helt nya länkarmar som behövde bytas...

Tänk lite logiskt och var inte så cynisk

Risken finn väl att gulliga Berras besiktning är kompis
med elake Måns bilrep.
Lätt att få en tvåa med rek. att vända sig till elake Måns:huvet

Och skillnad från idag? Om en tekniker på bilprovningen kör bestickning med en bilfirma i dagsläget då?

Last edited:
Sa du att systemet har oslagbara priser och utbud?.. Dom lägger ju på ap mycket procent och då blir man sur som konsument när man vet att någon annan i ett annat land säljer för halva priset..
Utbudet är väl så där om man bara dricker carlsberg och heineken.. Släpps monopolet kommer det säkert att starta mindre importörer inriktade på lite udda sorter som i dag är svåra att få tag på. Som tex carlsbergs jacobsen eller norrebro osv..

Well, njaaa. Det är ju inte bolaget som lägger på procenten. Det är väl alkoholskatten i Sverige som skapar den stora skillnaden i pris?
Det skulle ju inte förändras oavsett vem som sålde grejerna.

Yes, det sa jag.
Du måste se till att skilja på staten och systembolaget, det är inte systembolaget som gör att batteriölen och batterispriten är dyr, det är staten.
Systembolaget å sin sida har samma påslag på alla sina varor samt ett icke-vinst-intresse, det är därför som du köper kvalitetsviner och kvalitetssprit billigare här än i många andra länder. Det är därför som du har tyskar/fransmän osv som handlar vin i södra Sverige.
Visste du att Systembolaget är Världens enskilt största alkoholinköpare?
Sen har Systembolaget det största sortimentet med allt från batteridricka till findricka och du kan beställa precis vad du vill från valfritt systembolag om de inte har det inne, det måste de tillhandahålla pga konkurrensmotsättningen.

Jämför detta med valfri aktör i valfritt land.

Och nej, jag menar då inte att köpa Carlsberg på Calles... men testa gärna en hyllad Amarone eller varför inte en flaska Champagne... eller en vällagrad Bordeaux.

Bara att försöka rösta bort Moderaterna så fort som möjligt och gå ur EU också!

ajaj, hade nog legat lågt med att kritisera moderaterna på sporthoj.com då majoriteten som hänger här röstar blått.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show