Konkurenssatt bilprovning

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja då ska ju tydligen verkstäder och annat löst folk få besiktiga bilar och MC snart.

Va tror ni? blir det lättare att smyga igenom dendär zündapp 125cc med V8 dubbelturbo och lustgas? eller kommer det bli ännu tuffare regler än innan?

Känns ju som man kommer längre med en sedelbunt i handen när man vill ha igenom nåt uddabygga på en bilverkstad än på svensk bilprovning

Edit: mena inte tuffare regler som att reglerna skulle ändras, mena ju om de blir tuffare på attt kolla och följa minsta lilla löjliga regel ^^

Last edited:
Norge har haft det så här ganska länge, sluta häng med harmynten nu

Alla besiktningar oavsett namn får inte har nån koppling till nån verkstad

Jasså? där ser man... trodde det var ännu ett steg efter detdär att verkstäder får "släcka 2or"

men klart, kan ju bli lite skummt, om det e lite att göra på verkstan kuggas plötsligt varenda bil i deras bilprovningshall :D

Det kommer att bli dubbelt så dyrt:mad:
Självklart blir det dyrare. Tidigare kunde bilprovningen hålla nere priserna och kostnaderna eftersom alla måste besiktiga hos dem. Ordning och reda.
Nu ska nya aktörer vara med och besiktiga. Detta leder till att befintliga stationer måste höja priserna för att täcka tappet av dem som väljer att besiktiga hos de nya aktörerna. Alla ska nu dessutom göra vinst. Men det där med vinst är ju enkelt, eftersom alla enligt lag måste besiktiga.:slicka
Sen, som lök på laxen, ska en enorm kontrollapparat igång för att kolla att allt går rätt till och detta kostar också pengar som gör att priserna ytterligare måste stiga.

Bravo..:klappar

Swedac, som i dagsläget kontrollerar verkstäder som släcker 2:or, kommer sköta kontrollen av ackrediterade bilprovare. Riktiga gamla surkommunister som älskar att hitta på anmärkningar bara för sakens skull. Ingen konsekvens alls mellan olika delar av landet.

Självklart blir det dyrare. Tidigare kunde bilprovningen hålla nere priserna och kostnaderna eftersom alla måste besiktiga hos dem. Ordning och reda.
Nu ska nya aktörer vara med och besiktiga. Detta leder till att befintliga stationer måste höja priserna för att täcka tappet av dem som väljer att besiktiga hos de nya aktörerna. Alla ska nu dessutom göra vinst. Men det där med vinst är ju enkelt, eftersom alla enligt lag måste besiktiga.:slicka
Sen, som lök på laxen, ska en enorm kontrollapparat igång för att kolla att allt går rätt till och detta kostar också pengar som gör att priserna ytterligare måste stiga.

Bravo..:klappar

Jag måste erkänna att jag småler när jag läser i tråden.
De flesta här på forumet förespråkar ivrigt marknadskrafterna.
Varför blev det fel nu då?

Swedac, som i dagsläget kontrollerar verkstäder som släcker 2:or, kommer sköta kontrollen av ackrediterade bilprovare. Riktiga gamla surkommunister som älskar att hitta på anmärkningar bara för sakens skull. Ingen konsekvens alls mellan olika delar av landet.

Mmm så du menar att de nya aktörerna inte är här för att tjäna pengar? :)
Ni som har läst Vi bilägare gjorde en snabb koll vad besiktningen gick på i Finland. Visst kontrollbesiktningen tror jag gick på dryga 60 euro sen skulle det ett utsläppskontroll + dagens krav på OBD läsa av felkoder på nyare bilar summan blev ca 93 euro voila grattis Sverige som de säger i Dressman reklamen! :yoparty

Bara för att du är en surkommunist behöver väl inte jag gilla att det blir dyrare att besiktiga?

;)

Last edited:
Varför blev det fel nu då?
ibland fungerar det ju bra med konkurrens. Men jag tror det skiter sig när det handlar om sånt som är tvingat att göra. Man måste ju besiktiga och det vet marknaden. Hade det varit frivilligt så vore det väl skitsamma.
Telemarknaden tycker jag blev lyckad, men det beror nog på att jag inte är tvingad att ringa eller ha telefon.

Problemet är väl att konkurrensen inte kommer att bli så stor. Internationella besiktningsföretag kommer att etablera sig. Vi kommer snarare att se en oligopol marknad bland aktörerna.

Jag föredrar nog monopolmarknad där staten styr framför en marknad som är satt ur spel där ett fåtal aktörer gör upp om prisbilden.

Det ska bli intressant att se hur det ser ut med besiktningsstationer på glesbygden om 5- 10 år. Ska staten driva alla olönsamma stationer och lämna godbitarna till de internationella besiktningsföretagen?

Ärligt talat är jag inte så insatt hur det det här kommer att fungera i praktiken. Man har inte presenterat något underlag som är lätt att överskåda för allmänheten. Fick ett brev från Transportstyrelsen igår vilket jag misstänker att fler fått. Vet inte om jag blev så mycket klokare. Konkurrenterna är väl ännu inte på plats. Mer info kommer väl inom närmsta tiden.

ingen vill detta så varför införs det? :va

Privatisering är alltid bra:tummenupp
El, Post, är ju bara lysande referenser att ta upp när man skall privatisera skatteverket, försvaret mm.:tungan

Sverige har inte nog med aktörer för att privatisera dom stora tunga delarna i infrastrukturen, där krävs det att det är skattefinansierat och inte drivs av börsnoterade kvartalsfokuserade, kartellbildande företag,men bilprovningen kan nog funka.

Regeringen kanske:va

Last edited:

Ideologi.....spelar ingen roll vad vanligt folk vill - det är ideologin som styr och med rådande synsätt måste man sälja ut ( oftast nästan skänka bort) allt som går att tjäna pengar på.
Dock inte till "vanligt" folk - det skal hellst vara stora kartellbilldande som någon talade om.......

Sååå.......förslag på vad som kunde skänkas bort till någon som inte förtjänar det - hellst någon som tar vinsten till en privat plånbok i ett annat land ?

Skatteverket

Försvaret

Kungahuset

......

Last edited:
Grattis Sverige!
Ni kan räkna med en årlig prisökning på ca 5% på besiktningen utöver den första chockökningen!

Betalar för tillfället ~110€ för att besiktiga...:död

Kommunist håller man på att bli på allvar, besiktning, hamnar, posten, energiproducenter, SKA vara statliga!:fakta Hoppas att folk snart inser att privatisering:huvet, centralisering:tummenner och motsvarande idiotiska påhitt är det som drar ned våra kära land i djupet!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show