koniska luftfilter

  • Thread starter Thread starter Daniel
  • Start date Start date

Daniel

Guest
Någon som vet vad som händer vid montering av sådana luftfilter? Bättre ljud? eller bättre drag i maskinen? eller vad?
 
Daniel skrev:
Någon som vet vad som händer vid montering av sådana luftfilter? Bättre ljud? eller bättre drag i maskinen? eller vad?
Lite bättre ljud, lite extra tryck i bitarna. Lättare att mecka. Men det stänker lättare skit på filtret.
 
är väl ganska prisvärt.....hur mycket ska man gå upp i munstycke när man byter???
 
Hammet skrev:
är väl ganska prisvärt.....hur mycket ska man gå upp i munstycke när man byter???
Väldigt olika! I min DT50 med 24mm mikuni gick jag upp från originalets 145 till 210. Testade aldrig med luftburk iof men ändå.
På DT125:an behövde jag inte gå upp alls. Bra luftburk mao! :)
 
Daniel skrev:
Någon som vet vad som händer vid montering av sådana luftfilter? Bättre ljud? eller bättre drag i maskinen? eller vad?

jag har fått riktigt mysigt insugsljud iaf...
effekt vet jag inte om man märker...
kanske ytterst lite om du bänkar innan och efter med rätt inställningar... men ljudet blir :tummenupp

/Olle
 
mustic skrev:
och koniska luftfilter är vad???
Ett Higflowfilter, Open Ari filter osv...ett sånt man trycker direkt på förgasaren.
Om ni vill ha ljudet men inte orkar köpa ett filter så går det utmärkt att plocka bort "locket" till luftburken.
 
Nisse Järnet skrev:
Ett Higflowfilter, Open Ari filter osv...ett sånt man trycker direkt på förgasaren.
Om ni vill ha ljudet men inte orkar köpa ett filter så går det utmärkt att plocka bort "locket" till luftburken.

blev inte alls samma ljud på min... provade att ta bort locket innan jag köpte det koniska och det va inte i närheten
 
Olle skrev:
blev inte alls samma ljud på min... provade att ta bort locket innan jag köpte det koniska och det va inte i närheten

När jag tar bort min kåpa så låter min som fan! Som värsta crossen. Skulle aldrig gå att köra så. Hade väckt hela området :rolleyes: Men det e kul o köra med det så på fjället :tummenupp
 
Poffer skrev:
När jag tar bort min kåpa så låter min som fan! Som värsta crossen. Skulle aldrig gå att köra så. Hade väckt hela området :rolleyes: Men det e kul o köra med det så på fjället :tummenupp

äsch, kööör, att köra 125a går ut på att väcka hela området!! :D :fakta
 
ööh tänke på en grej! om man e ute å åker å de börjar regna, tar den inte in vatten i förgasaren då?? om den gör de så lär den juh gå ganska dåligt!?!?!?!?!? :confused:




Anders
 
race skrev:
ööh tänke på en grej! om man e ute å åker å de börjar regna, tar den inte in vatten i förgasaren då?? om den gör de så lär den juh gå ganska dåligt!?!?!?!?!? :confused:




Anders

det beror väl på om luftfiltret sitter skyddat eller inte, mitt sitter ganska skyddat, men på t.ex en honda XR så finns nog chansen att den tar in vatten.

bild på xr med koniskt...
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 213
race skrev:
ööh tänke på en grej! om man e ute å åker å de börjar regna, tar den inte in vatten i förgasaren då?? om den gör de så lär den juh gå ganska dåligt!?!?!?!?!? :confused:
Det är just sådant som filtret är till för att stoppa.
Om man kör landsvägshoj där filtret inte riskerar att bli inkapslat av massor av kåpor som hindrar flödet (som på Suzzi RGV) så kan man räkna med framförallt trevligare ljud genom koniskt filter.
Man bör dock dessutom räkna med en ombestyckning för att få det att lira bra.

Har man tänkt börja köra RR med sin hoj är det ingen bra idé att montera koniskt eftersom man enligt svemos reglemente måste man ha en luftburk som är utformad så som standard är på de flesta hojar idag.
 
Jag funderar på att köpa det, men frågan e om det är värt allt besvär. Som att sätta på plastpåse när jag tvättar, riskera att få in skit m.m. Känns som att det blir mer jobb an vad ljudet är bra..... :rolleyes:
 
Poffer skrev:
Jag funderar på att köpa det, men frågan e om det är värt allt besvär. Som att sätta på plastpåse när jag tvättar, riskera att få in skit m.m. Känns som att det blir mer jobb an vad ljudet är bra..... :rolleyes:

nej poffo!! det är inte särskilt mycket jobb, och ljudet vill du ha!! :)

/Olle
 
Olle skrev:
nej poffo!! det är inte särskilt mycket jobb, och ljudet vill du ha!! :)

/Olle

Jag vill fan inte riskera att det kommer in skit o vatten. Då kör jag hellre med ett diskret ljud........ :o
 
SpeedAbuser skrev:
Har man tänkt börja köra RR med sin hoj är det ingen bra idé att montera koniskt eftersom man enligt svemos reglemente måste man ha en luftburk som är utformad så som standard är på de flesta hojar idag.
Mmm, skryta och styla bara för att man tagit RR-licens...dessutom kommer man börja köra med SC på Gelleråsen från och med i år!!! :D :p

PS. Köp koniskt alla ni som undrar.
 
Poffer skrev:
Jag vill fan inte riskera att det kommer in skit o vatten. Då kör jag hellre med ett diskret ljud........ :o

ok, jag gör ett poäng-system!

Fördelar:
*Härligt insugsljud = 10p
*Lättmeckat = 8p
*Snyggt = 6p
TOTALT = 24p

Nackdelar:
*Skydda vid tvätt = 4p
*Risk för vatten/smuts = 6p
TOTALT = 10p

Fördelar vinner klart :D
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top