Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Yamaha RD 350 LC YPVS har en kusin som heter Banshee, en Quad racer, som har massor med trevliga trimprylar. Vevaxlar med olika slaglängder och cylindrar med olika borrning, självklart i olika kombinationer. :yoparty

Nästan alla 2t motorer är kvadratiska, samma slag som borr.
Men.... dom här Yamaha-motorerna är förhållandevis kortslagiga. Borr 64 slag 54 orginal.
Vevaxlar finns som är 4, 7, 10, 16 mm längre än orginal. Cylindrar är det 68 och 72mm som är dom vanligaste. Finns ytterligare storlekar också.:tummenupp

7mm veven (61 i slag) kan man montera i med smärre justering av vevhuset. 10mm och längre kräver svetsning då man fräser hål i vevhuset.
Vinner man överhuvudtaget någonting på att gå på längre slag på en 2 takt?

500cc är ju en "Frän" volym just för motorcykel. Borr 72 och slag 61 x 2 cyl =500cc
Men en MC ska ju helst varva lite om man vill vara "GP500 replika" så 58 i slag och 30cc mindre kanske inte spelar så stor roll...:Bugar

Eller ska man gå på mer slag för att få de mer kvadratisk och nöja sig med 68 i borr
Hur ska man tänkta? Vill gäran hamna på +100hk :tungan

För ett tiotal år sedan hade jag en Hva WR400 -84 en fanastisk motor med enorm bottendrag, men varvade ganska bra ändå..... Det var någonting speciellt med den:kär

Har kört några 500-crossar, väldigt brutala. Svåra att köra då det är svårt att ge lagomt lite gas för att få fäste.... Stor volym kanske inte är så kul ändå!!! :va

Mats
 
Gillar du att varva så nöj dig med + 4 mm slag till 68 mm borrning och Max 10,500 varv eftersom veven är balanserad för 54x54 mm. Om du går upp till + 7 mm måste du trencha blocket dvs fräsa ett spår i mitten så vevstaken ej fältar i vevhuset. Över 10 mm så fyller man förstärkningarna i undre vevhushalvan med epox istället för att svetsa. 68 mm cylindrar medför ingen bearbetning av blocket men storlekar över det kräver urfräsning i övre vevhushalvan. Yamaha Banshee vevhuset har en större tätningsyta framtill för cylinderfoten som är att föredra ifall man använder Athena cylindrar som har en oval gummiplugg för tätning av vattenkanalen. CPindustries inc. Säljer många olika cylindersatser till dessa motorer. Om du vill ha bottendrag och 100 bakhjulshästar så räcker inte 68 mm borrning. Athena cylindrar,+4 mm vev =( 421 cc ) 22 cc förbränningsrum, 35 mm förgasare, programmerbar tändning och expansionskammare ger ungefär 80-90 bakhjulshästar. CPI serval cub cylindrar 85-95 hästar och CPI cheetah cub cylindrar 90-100 hästar. Serval är den cylindern som ger bäst bottendrag dom andra är lite mer "Peaky" och gillar varv som veven tyvärr inte är lämpad för.
 
100 kusar i en RD 350 är inte att rekommendera (om du nu skulle lyckas få ut så mycket). Men du kanske tänkte sätta motorn i ett vettigt chassi?
Jag hade uppskattningsvis någonstans i krokarna 75-80 hästar i min, och det var ordentligt svajigt trots alla chassilager bytta och fina.
 
Jag har en FZR400/600 ram ståendes som jag tänkte montera i RD350 motorn i.
Med 500cc ska det vara svårt att få ut +100hk då? Hummm....
Jag har läst en hel del Amerikanska sidor och dom tar ut 95 hk ur betydligt mindre Banshee motorer... Men frågan är ju hur sanningsenligt det är.

Trencha blocket och rymma upp för större cylindrar är inget problem, har tillgång till mekanisk verkstad som kan göra jobbet. Känns som ett ganska litet extra jobb när ändå vevaxeln ska bytas.

http://www.ebay.com/itm/Banshee-521...-Complete-72m-Motor-Rebuild-Kit-/201332714224

Någon typ av liknande kit skulle sitta fint! 10mil är alltså en 10mm längre slaglängd. 4 eller 7 kanske skulle vara lämligare.
Om det inte är en direkt nackdel med kortslagig tvåtaktsmotor. Vilket egentligen grundfrågan var...
 
Kolla även in dessa:

https://www.facebook.com/Madbikerdesigns/

På den här sidan:

http://www.rzrd500.com/phpBB3/

Finns mycket matnyttigt. Leta bl.a. efter wicked motorsports inlägg och byggen.
Han säljer också färdiga kit, men dollarn är inte så rolig just nu...

Allmänt sett tror jag dom som vet verkar vilja ha så "fyrkantiga" motorer som möjligt.
Tunga (72 mm) kolvar verkar slita mer på veven än det långa slaget.

Jag har en 421 Athena-motor som jag måste göra ett ryck och starta upp...
 
Du vinner mycket i vridmoment på att ha ett längre slag men tappar i toppvarv. Slagvolymen påverkas inte så mycket genom att komprimeringen sker ovanför avgasporten men det blir ju ett längre pumpslag så lite gör det även i det avseendet och momentet på vevaxeln från kolven ökar. Du måste hålla koll på att kolven går fri och behöver säkert ha en längre vevstake. Sedan påverkas förstås alla porttider som måste hållas koll på om du höjer cylindern med en adapterplatta.

Siste men inte minst bör man hålla koll på att balansfaktorn inte blir helt fel.
 
Kolla även in dessa:

https://www.facebook.com/Madbikerdesigns/

På den här sidan:

http://www.rzrd500.com/phpBB3/

Finns mycket matnyttigt. Leta bl.a. efter wicked motorsports inlägg och byggen.
Han säljer också färdiga kit, men dollarn är inte så rolig just nu...

Allmänt sett tror jag dom som vet verkar vilja ha så "fyrkantiga" motorer som möjligt.
Tunga (72 mm) kolvar verkar slita mer på veven än det långa slaget.

Det är ju det där RZRD500.com som har fått mig på dåliga tankar... :-)

Jag köper inte det där med längre slaglängd ger mer vridmoment.
Ja, det stämmer om man ökar volymen, genom att öka slaglängden. Men även en borrning ger mer vridmoment. Då behåller man varvtalet OCH får mer vridmoment.. Under förutsätning att grejerna lirar ihop.
 
Prova att korta ner pedalarmarna på en cykel till hälften eller lägg i högsta växeln i en uppförsbacke så märker du skillnaden :)

Jag förstår hur du tänker... Men om vi behåller Volymen. som, ex 250cc på en cylinder.
Har vi mer slaglängd måste vi minska på borrningen.

Men tillåter vi att volymen ökar..(Eller minskar). Ja då stämmer det dä du säger. :)

Har vi en motor på låt säga 500cc så ger den ett visst vridmoment, spelar ingen roll om den är kort eller långslagig. Mest troligt ger den långslagiga motor sitt maximala vridmoment på ett lägre varvtal än den kortslagiga. Det är ju inte bara geometrin som bestämmer karraktären i motorn, även avstämmningen.
 
Den effektiva slagvolymen påverkas inte så jättemycket av slaglängden inom vad man skulle kunna kalla för rimliga gränser. I en 2T sker ju kompressionshöjning först när avgasporten är stängd.

Men det blir mer fjong på vevhusgaserna för i den riktingen ökar ju storleken på pumpen proportionellt med slaget.

Sedan är det förstås som du skriver att en massa saker i 2T påverkar från luftfilter ut genom motorn och vad som sker i pipan. Men det förutsatte jag är optimerat oavsett slaglängd.

Jag vet inte hur kunnig du är på 2T men en plats att jaga effekt på som är mycket lönsam är att ha retarderande tändsystem. Vid lite högre varv säg 5000 rpm och upp blir bränsle/luftblandingen turbulen och gasformig. Det betyder att den brinner mycket snabbare. För att då få den maximala kraften på vevaxeln där man vill ha den ca 15 grader ATDC behöver tändningen därför senareläggas succesivt med stigande varvtal.
 
Jag tycker fortfarande att det är lite roligt med "Konfigurera en tvåtaktsMOROT" !
 
Jag tycker fortfarande att det är lite roligt med "Konfigurera en tvåtaktsMOROT" !

Såg felstavningen redan innan jag skickade inlägget, Men va fan... lät lite roligt så det fick stå kvar.
Har vilket fall inte fått så många svar om grönsaker, så några förstod vad jag menade ändå!
:tungan
 
Jag har ett TSS500 kit liggande hemma, och söker med ljus och lykta efter cylindrar till denna motor, dock vill jag gärna ha något med powervalves för att få en körbar motor. tips?
 
Rent generellt så mår 2t motorer bra av att vara så lika i borr och slag som möjligt. Det är ingen slump att 125gp motorer är 54x54.
 
Kolla även in dessa:

https://www.facebook.com/Madbikerdesigns/

På den här sidan:

http://www.rzrd500.com/phpBB3/

Finns mycket matnyttigt. Leta bl.a. efter wicked motorsports inlägg och byggen.
Han säljer också färdiga kit, men dollarn är inte så rolig just nu...

Allmänt sett tror jag dom som vet verkar vilja ha så "fyrkantiga" motorer som möjligt.
Tunga (72 mm) kolvar verkar slita mer på veven än det långa slaget.

Jag har en 421 Athena-motor som jag måste göra ett ryck och starta upp...

Wicked ATV ska ni akta Er för att handla ifrån. Har 1st sprucket topplock, 2 st med felfrästa o-ringspår, 2 st spräckta domer (förbränningsrum) 2 st med felfrästa o-ringspår, 1 par pipor med felaktig storlek på stingers, igensvetsade stingers, skruvar till reedventiler som sticker upp 5 mm i insuget, 1 st + 4 mm vevaxel som knappt går att dra runt för hand. Tanklock som inte tätar mm.

Yamaha TZ 250 har 54x54 borrning och slaglängd med 110mm stakar som veven är balanserad med.
När Yamaha TZ 350 kom så ändrade man borrningen till 64 mm men veven är fortfarande balanserad för 54 mm kolvar. Nu säljes + 4 mm vevar med både 110mm och 115mm stakar som fortfarande har TZ 250'ns balansfaktor därför klarar dessa motorer ej några högre var. Längre slag och större cylinder borrning ger än mera vibrationer och risk för haveri vid höga varv.

Athena cylindrar ihop med en längre vevaxel måste använda sig av Yamaha Blasterkolvar med annan offset på kolvbulten och ett urfräst förbränningsrum då kolven sticker upp 1 mm ovanför cylindern med 115mm vevstakar. Med 110 mm stakar och spacerplatta under cylindern blir porttiderna felaktiga.

CPI cylindrarna är gjord för olika slaglängder, vevstakar och borrningar så där behöves endast big bore inserts (förbränningsrum).

Jag har en RD 421 som jag kört i 2 år så jag vet att den vibrerar mer än mina andra RD 350.
 
För en gång skull verkar det vara bra att vara lite "Fyrkantig" kvadratisk.
Dock kvarstår hemligheten med det....

En hel del matnyttiga tips har vilket fall kommit fram, tack för det.
Blir troligtvis till att köpa ett färdigt kit, som är gjord för den slaglängd och borrning jag vill ha.
Tyvärr lite drygt att balansera om en redan ihopmonterad vevaxel. Verkar vara en svag punkt, man tycker ju att en vevaxel som är gjord för ett visst ändamål borde vara balanserad för kolvarnas vikt.
Man kanske kan fråga leverantören direkt...

Vilken balansfaktor ska det vara för en 2-t på 9000rpm?
 
Det går inte att säga generellt vilken balansfaktor det ska vara för 2T. Det beror på vevaxlens uppbyggnad, slaglängd, längd på vevstaken, antal cylindrar och t.o.m saker som motorupphängning påverkar vilken balansfaktor som är optimal.

I ditt fall med en 2-cyl motor så är det normala 50-55& med dragning åt det högre värdet för en motor som varvar mycket.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top