Konfigurera en tvåtaktsmorot från grunden,

Det är en avvägning mellan krav på toppeffekt och momentkurvans utseende. En kortslagig motor blir spetsig i karaktären och behöver arbeta på höga varvtal för att ge hög effekt eftersom den ger lågt moment på lägre varvtal. En långslagig maskin ger en bredare momentkurva men inom ett lägre varvtalsområde, d.v.s. låg effekt kontra cylindervolym.

Att en liten 2T GP-motor inte görs väldigt kortslagig som t.ex. F1 beror på att det måste finns tillräcklig höjd för insug, transfer och avgasport (ar) som är stackade på varandra.

4T görs ibland med extremt kort slag kontra borr. På det sättet kan man få i stora ventiler samtidigt som motorn kan arbeta på höga varvtal.

Långt slag är för t.ex. stationära motorer som ska utveckla högt moment vid låga varvtal.
 
Varför är det så? Har det med evakuering av förbränningsgaser att göra?

Ja den som det visste. Varje gång jag grottar ner mig i 2-t parametrar så blir jag förvirrad på en något högre nivå.

I perioder har man provat att göra motorerna överkvadratiska dvs mer borr än slag för att då får man plats med större portar och kortare slaglängd tål mer varv innan accelerationskrafterna växer okontrollerat. Baksidan är då att effektiviteten sjunker då explosionen inte omvandlas lika effektivt till kraft på veven, dessutom ökar risken för detonationer. Och detonationer brukar vara den begränsande faktorn man först får problem med idag. Maxvarvet begränsas vanligen av att tid/area inte räcker till för att pumpa snabbare snarare än att det hoppar i bitar.

När Aprilia byggde 500V2 för att konkurrera med Hondas v4 i 500GP så började den sitt liv som 65x60=400cc för att därefter växa till 72x60 för fulla 500cc. De där sista 100cc gav i princip ingen effekt alls enl initierade källor, den ökade volymen åts upp av de nackdelar större borr innebar.

Det recept jag skulle rekommendera är så mycket slag som vevhus och vevparti tål utan att kompromissa på staklängd. Välj sedan ett par cylindrar som inte gör motorn mer överkvadratisk än nödvändigt. De största och därmed tyngsta kolvarna man kan få dit i kombination med att motorn blir mer överkvadratisk riskerar att bli mycket sämre hållbarhet för lite eller ingen effekt.
 
Jag har egentligen inte direkt någon åsikt om hur lyckad Bimotas 2 taktare är. Mer än att det höll på att ta knäcken på företaget. Men någonting måste ju ha blivit rätt i alla fall.
72 i borr och 61 i slag går att få i orginalblocket med måttliga insatser på verkstaden.
Jag får i stort sett 500cc.
Jag kommer troligtvis att få 100 hk.
Jag kommer att få en Cool hoj.
Jag kommer att bli nöjd!

Men som sagt, det finns någon magi i det där med kvadratisk mått i 2t....


Manufacturer: Bimota
Model: 500 V due - 2 tempi Iniezone Elettronica
Engine: Liquid-cooled, Two-stroke V-twin
Bore x stroke: 72 x 61.25 mm
Displacement: 499 cc
Compression Ratio: 12:1
Carburation: Twin injectors
Max power: 110 HP @ 9,000 rpm
Max torque: 9 Kgm @ 8,000 rpm

CPI Cylinder.JPG
 
Jag har egentligen inte direkt någon åsikt om hur lyckad Bimotas 2 taktare är. Mer än att det höll på att ta knäcken på företaget. Men någonting måste ju ha blivit rätt i alla fall.
72 i borr och 61 i slag går att få i orginalblocket med måttliga insatser på verkstaden.
Jag får i stort sett 500cc.
Jag kommer troligtvis att få 100 hk.
Jag kommer att få en Cool hoj.
Jag kommer att bli nöjd!

Men som sagt, det finns någon magi i det där med kvadratisk mått i 2t....


Manufacturer: Bimota
Model: 500 V due - 2 tempi Iniezone Elettronica
Engine: Liquid-cooled, Two-stroke V-twin
Bore x stroke: 72 x 61.25 mm
Displacement: 499 cc
Compression Ratio: 12:1
Carburation: Twin injectors
Max power: 110 HP @ 9,000 rpm
Max torque: 9 Kgm @ 8,000 rpm

View attachment 435588

Bimota Vdue har en vev som är balanserad för den slaglängden/borrningen.
Om du ökar borrningen till 72 mm så blir det inte mycket utrymme kvar till överströmmarna som redan i 64 mm borrning är väldigt små och hämmar trimningsgraden. Att tänka på är att expansionskammarna blir gigantiska och påverkar markfrigången vid nerlägg. Fungerar säkert på en ATV.
 
CPI Cylinder_2.JPG

Ganska väl utprovade grejer, svårt förståss att se på en bild om överströmmare är tillräckligt grova. Kan förståss vara glädjesiffror som anges på nätet, men det är många som tar ut betydligt mer än 100hk ur den kombinationen.
OCH, en vevaxel som är på 61mm slaglängd får man ju hoppas på är skapligt balanserad.
Annars får man väl pressa itu axeln och ta fram Bobbarna och ändra balansfaktorn i den...

Avgasrören blir till att bygga själv. Har tänkt att den ena kammaren får sitta så långt bak det bara går och den andra, Saxat, sitta framför, samt att höja motorn så att det finns plats.
Men visst, det blir ju inte som på en 125:a :tungan
 
View attachment 435590

Ganska väl utprovade grejer, svårt förståss att se på en bild om överströmmare är tillräckligt grova. Kan förståss vara glädjesiffror som anges på nätet, men det är många som tar ut betydligt mer än 100hk ur den kombinationen.
OCH, en vevaxel som är på 61mm slaglängd får man ju hoppas på är skapligt balanserad.
Annars får man väl pressa itu axeln och ta fram Bobbarna och ändra balansfaktorn i den...

Avgasrören blir till att bygga själv. Har tänkt att den ena kammaren får sitta så långt bak det bara går och den andra, Saxat, sitta framför, samt att höja motorn så att det finns plats.
Men visst, det blir ju inte som på en 125:a :tungan

CPI kan sina grejor :tummenupp
Den enda som sålt balanserade vevaxlar för 58 mm slag och 72 mm borrning var TTS i Australien men han har slagit igen.
Tony Doukas i Florida tillverkar alla storlekar men om dom är balanserade för olika kolvar tror jag inte.

http://shop.bansheedepot.com/TDR-10mm-Forged-Stroker-Crankshaft-91-5706.htm

Här har du bilder på mina pipor för 58x68mm och 58x72mm.
 
Får jag trådkapa lite här.... Vilket program använder ni för att räkna på pipor? Och finns där någon som till ett rimligt pris kan tänka sig att göra en åt mig?
 
Inte en susning då båda piporna är köpta av företag ifrån andra länder.
Översta pipan är gjord av Wicked ATV i Usa och gjord för min Aprilia RS 421 med Athena cylindrar. Den understa är gjord av Jim Lomas efter ritningar av Waine Wobbly Wright ifrån NZ till det havererade Aprilia RS485 projektet. Jag har ett par Wicked pipor på min Yamaha RD 421 idag men stingers stl är bara 21 mm så den går lite varm tycker jag. Ska gå upp till 25 mm på piporna överst på bilden. Dom undre har folk provat på portade Yamaha RD 350 YPVS cylindrar borrade till 66mm och 58 mm slag, Athena 68 mm cylindrar med std slag (54 mm) och Athena cylindrar med 58 mm slag. Jag har bara sett bänkpapper på den sistnämnda men den lär vara portad av Lozza Stolks i australien och gav 89 bakhjulshästar.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top