Det är en avvägning mellan krav på toppeffekt och momentkurvans utseende. En kortslagig motor blir spetsig i karaktären och behöver arbeta på höga varvtal för att ge hög effekt eftersom den ger lågt moment på lägre varvtal. En långslagig maskin ger en bredare momentkurva men inom ett lägre varvtalsområde, d.v.s. låg effekt kontra cylindervolym.
Att en liten 2T GP-motor inte görs väldigt kortslagig som t.ex. F1 beror på att det måste finns tillräcklig höjd för insug, transfer och avgasport (ar) som är stackade på varandra.
4T görs ibland med extremt kort slag kontra borr. På det sättet kan man få i stora ventiler samtidigt som motorn kan arbeta på höga varvtal.
Långt slag är för t.ex. stationära motorer som ska utveckla högt moment vid låga varvtal.
Att en liten 2T GP-motor inte görs väldigt kortslagig som t.ex. F1 beror på att det måste finns tillräcklig höjd för insug, transfer och avgasport (ar) som är stackade på varandra.
4T görs ibland med extremt kort slag kontra borr. På det sättet kan man få i stora ventiler samtidigt som motorn kan arbeta på höga varvtal.
Långt slag är för t.ex. stationära motorer som ska utveckla högt moment vid låga varvtal.