Konbanan

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
När man kör konbanan, får man ta ner benet då när man vänder för att åka tillbaka? Hur goda marginaler får man ha rent tidsmässigt? Runt 20 sek står det ju men runt 20 sek är ju 22-23 också. Sen börjar ju tiden vid de sista konparen där man bromsar på hemvägen. Slutar de att ta tid där med?

Hagster @ Rigges konto.

Rigge skrev:
När man kör konbanan, får man ta ner benet då när man vänder för att åka tillbaka? Hur goda marginaler får man ha rent tidsmässigt? Runt 20 sek står det ju men runt 20 sek är ju 22-23 också. Sen börjar ju tiden vid de sista konparen där man bromsar på hemvägen. Slutar de att ta tid där med?

Hagster @ Rigges konto.

Man får inte ta ner foten i svängen. Tiden startar/stoppas på samma ställe, det andra är jag lite mer osäker på. Tror att det beror lite på vädret, vid tex regn är toleransen större osv.

Rigge skrev:

Hagster @ Rigges konto.
man får inte ta ner benet när man vänder, satsa på en 18 så är du säker och har för mig att tidtagningen slutar där den börjar.
Lycka till med övningen och träning ger färdighet :fakta

Vägverkets krav är 21 sekunder. Det är det enda jag vet SÄKERT.

Hagster, kom ihåg att allt är relativt, ser kontrollanten att du är säker på att köra men missar ett moment pga en skitgrej så blir du ju garanterat godkänd ändå.
Om han däremot tycker du ser osäker ut så kan du kugga på minsta lilla skitgrej.
MIN uppfattning om det hela.

Re: Re: Konbanan

Bergis skrev:
man får inte ta ner benet när man vänder, satsa på en 18 så är du säker och har för mig att tidtagningen slutar där den börjar.
Lycka till med övningen och träning ger färdighet :fakta

När jag körde upp så fick vi det.... det är alltså vid konbanan jag menar nu.... inte vid garagevändningen.

R1_Uffe eller vad han nu heter är ju trafikskollärare, han MÅSTE veta sånt här...

Re: Re: Re: Konbanan

Mattiaz skrev:
När jag körde upp så fick vi det.... det är alltså vid konbanan jag menar nu.... inte vid garagevändningen.
Jaså, man kanske får slänga ner benet då om det är kontrollerat det är väl det där med osäkerheten som inte är bra kanske.

Edit: Har för mig att man inte fick ta ner benet i backen alls

Grejen är väll den att man behöver inte ta ner benet. Konbanan ska inte ses som en tävling där den som är snabbast vinner. Jag lovar, det imponerar inte på handledaren. Tiden är satt för att man i ett hyfsat tempo ska kunna handskas med hojen. Kör man för fort blir det bara haffsigt. Ta det lugnt så kommer det gå hur bra som helst.

John Holmes skrev:
Vägverkets krav är 21 sekunder. Det är det enda jag vet SÄKERT.

Hagster, kom ihåg att allt är relativt, ser kontrollanten att du är säker på att köra men missar ett moment pga en skitgrej så blir du ju garanterat godkänd ändå.
Om han däremot tycker du ser osäker ut så kan du kugga på minsta lilla skitgrej.
MIN uppfattning om det hela.

Håller me dig!! MEN kravet är 20sec.... det är jag 200% säker på men som du säger så beror det mycket på hur du kan köra...

/NeO

NeO skrev:
Håller me dig!! MEN kravet är 20sec.... det är jag 200% säker på men som du säger så beror det mycket på hur du kan köra...

/NeO

Ja, fast man får ju köra lite över... men om man typ kör på 24sekunder så blir man garanterat kuggad, 20sek är ju den ungefärliga tid det tar att smidigt ta sig genom banan, och på så sätt visa att man klarar av att hantera hojen.

NeO skrev:

/NeO
Yes! så är det :fakta

Tips, stirra dig inte blind på tiderna kör med "flyt" så kommer det garanterat gå bra :tummenupp

NeO skrev:

/NeO

Stämmer det med 20sek
När jag körde upp, gav jag järnet första rundan, men rev sista konen.
Sen blev man så jävla nervös att man körde som en kärring andra rundan, och betydligt långsammare än dom önskade 20sek.

Godkändes iaf

Chupacabra skrev:
Stämmer det med 20sek
När jag körde upp, gav jag järnet första rundan, men rev sista konen.
Sen blev man så jävla nervös att man körde som en kärring andra rundan, och betydligt långsammare än dom önskade 20sek.

Godkändes iaf

Japp. Ta det hellre bara lugnt, gunga dig lite fint igenom konerna, ta ut en mjuk fin vändning och stressa inte så är det där peanuts. Tiden behöver du inte ens fundera över, 20 sek är läääänge..

Själv spann jag ca 1 m på ettan då jag hade så bråttom iväg när jag körde upp, handledaren (en hon) muttrade lite men godkände mig ändå. :slicka

Mattiaz skrev:
Ja, fast man får ju köra lite över... men om man typ kör på 24sekunder så blir man garanterat kuggad, 20sek är ju den ungefärliga tid det tar att smidigt ta sig genom banan, och på så sätt visa att man klarar av att hantera hojen.

Det kanske är sant... men som nån sa tidigare så försök sikta så du ligger runt 18-19 så ska det inte några problem.

/NeO

hur är det med vändningen med en sporthoj? tex: gsxr 750 -91
kommer man runt? går serpentinbanan bra med en sport?
garagevändningen går ju bra eftersom den är uppmätt på cykelns svängningsradie.. (krävs förstås träning)

När jag kört upp så kuggade besiktningsmannen 2ggr någon som körde på 21sek i konbanan. Och kommenterade vid ena tillfället att allt över 19 på en sporthoj var dåligt. (i Uppsala)

Jag har en kompis som fick veta på uppkörningen att de fick sätta ner en fot i vändningen (under serpentinbanan) (i Huddik)

SÅ vad vägverket skriver och vad Besiktningsmännen verkar vara helt skilda saker!!

Mitt tips: se till att öva på så mkt under 20sek som är möjligt 18sek räcker, då har man god marginal! Så behöver maninte köra som om man stulit hojen. Och att man inte sätter ner några fötter!

Vändningen tror jag inte är något problem med sporthoj, men det skiljer säker från hoj till hoj hur svårt eller lätt det är. Men att även där inte sätta ner någon fot, då den som har hand om uppkörningen DEN dagen kanske inte godtar att man sätter ner några fötter.

Last edited:
Det är vändningen som är konstig, när jag tränade innan mitt körkort så kom jag ner i 17,5 sekunder med min cykel, nu kommer jag knappt under 20 p.g.a att vändningen är så jäkla tight, det är i princip en ren garagevändning för att man ska ta sig runt alls. Så svårt har jag inte för mig att det var när jag tränade, då var det bara att kasta runt utan bekymmer, som det är nu tar det alldeles för lång tid.

Rigge skrev:
Det är vändningen som är konstig, när jag tränade innan mitt körkort så kom jag ner i 17,5 sekunder med min cykel, nu kommer jag knappt under 20 p.g.a att vändningen är så jäkla tight, det är i princip en ren garagevändning för att man ska ta sig runt alls. Så svårt har jag inte för mig att det var när jag tränade, då var det bara att kasta runt utan bekymmer, som det är nu tar det alldeles för lång tid.

vilken hoj körde du på då? och vilken hoj kör du nu? är det samma hoj?

Jag tränade på min ZXR och körde upp på en GSX 1100 R utan bekymmer. Jag körde upp på Gixxern för att min är strypt som mellanklass och jag körde upp för tung, eftersom jag inte orkat regga om den ska Hagster få låna den att träna/köra upp på.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back