Komptest till volvo

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Skulle behöva komptesta min volvo... (855) någon som har saker till detta som jag kan få låna några timmar?
Bilen kan EJ flyttas..

Det är den lilla tändstiftsmodellen..
 
AleX skrev:
Skulle behöva komptesta min volvo... (855) någon som har saker till detta som jag kan få låna några timmar?
Bilen kan EJ flyttas..

Det är den lilla tändstiftsmodellen..


Varför skall du komptesta ???
 
AleX skrev:
Skulle behöva komptesta min volvo... (855) någon som har saker till detta som jag kan få låna några timmar?
Bilen kan EJ flyttas..

Det är den lilla tändstiftsmodellen..

Har en hemma med anslutning både för stora och små tändstift för bil. Påminner du mig imorgon så tar jag med den till onsdagsgasen. Har ingen möjlighet att fixa det idag dock så är det akut får du fråga någon annan...
 
Du är en pärla:-)

Jag har ett förslag?
E du hemma efter 17 idag?
för isåfall kan jag hämta den efter jobb också kan du få den igen på onsdag?

pjohan skrev:
Har en hemma med anslutning både för stora och små tändstift för bil. Påminner du mig imorgon så tar jag med den till onsdagsgasen. Har ingen möjlighet att fixa det idag dock så är det akut får du fråga någon annan...
 
AleX skrev:
Du är en pärla:-)

Jag har ett förslag?
E du hemma efter 17 idag?
för isåfall kan jag hämta den efter jobb också kan du få den igen på onsdag?

Kommer inte hem idag, därav att jag kan fixa först imorgon....
 
pjohan skrev:
Kommer inte hem idag, därav att jag kan fixa först imorgon....


Oki men de e inga problem då
Jag kommer till gasset så du får gärna ta med dig den då:-)
 
jeje... komptesta du


sen kan du ringa så skall jag berätta 10 andra grejer som gör så en 850 kan gå ojämt
 
Nappe skrev:
jeje... komptesta du


sen kan du ringa så skall jag berätta 10 andra grejer som gör så en 850 kan gå ojämt

Berätta på...

PS Det är en 855 T5
Gnistan finns och är mycket fin...

insprutsmunstyckena fungera och det kommer signal fram till dem(dock osäker på om dem får rätt signal i rätt tid.)

tändkablarna bytta
tändstift bytta
fördelarlocket putsat.
kollat slangar och bytat en.
Inga felkoder finns.

Vet du något mer så får du gärna berätta :)


Jag vill göra komptest först därefter om de e ok så tror jag kamremmen har flyttat sig och står fel..
Men som sagt lättaste sakerna först..
 
Vad e det för årsmodell ??

när går den ojämt på tomgång eller när du kör

o vad menar du med ojämnt, rycker o har sig eller bara slö eller vad ???

har du mätat

rotorn

lambdan

svänghjulsgivaren

kamaxelgivaren

tpsen

mängdmätaren

har du rätt tryck på soppan fram till spridarna (pump som börjar bli slö eller taskigt bränslefilter)

men kolla så kammarna står rätt först
 
Nappe skrev:
Vad e det för årsmodell ??

när går den ojämt på tomgång eller när du kör

o vad menar du med ojämnt, rycker o har sig eller bara slö eller vad ???

har du mätat

rotorn

lambdan

svänghjulsgivaren

kamaxelgivaren

tpsen

mängdmätaren

har du rätt tryck på soppan fram till spridarna (pump som börjar bli slö eller taskigt bränslefilter)

men kolla så kammarna står rätt först

Årsmodell 95
Jag har inte mätat något av de grejerna.
Jag kolla trycket vid spridarna 2,5Kg

Jag ska ut o kolla kompet nu får se om jag hinner kolla kamremem så den står rätt..

Den går ej på 4 och 5... de andra verkar gå perfekt.
det är lika oavsett varvtal.
Som sgat inga felkoder varvid lamda o sånt "inte" ska vara fel..
Jag kopplade doch ut luftmätaren varvid bilen svarade med att ge mig felkoder och blinkande lampor så jag satte i den igen
 
om den går bra på 3 burkar o inte alls på 2 så e det nog inte kammarna som står fel

kar du kollat så spridarna på 4 o 5 värkligen öppnar

jag förutsätter att du har gnista på alla 5 burkarna

även om du inte får felkoder så kan grejer vara sönder bäst är o mäta så man e säker

själv diagnosen på så gammla bilar e inte nån höjdare
 
Nappe skrev:
om den går bra på 3 burkar o inte alls på 2 så e det nog inte kammarna som står fel

kar du kollat så spridarna på 4 o 5 värkligen öppnar

jag förutsätter att du har gnista på alla 5 burkarna

även om du inte får felkoder så kan grejer vara sönder bäst är o mäta så man e säker

själv diagnosen på så gammla bilar e inte nån höjdare

Jag har bytat spridare 1o 2 mot 4 o 5 då funka 4 och 5 som satt på plats 1 o 2...
alltså funkar spridarna.
Gnistan är fin fin på ALLA burkar.

däremot så vet jag inte om spridarna öppnar jag vet bara att de fungerar..
Jag mätte dock men en multimeter men både på 1 och 5 så fick jag ca 13 volt hela tiden (det pulsar antagligen försnabbt)

stift 4 o 5 är kolsvarta (torr) 1 är också svart men inte lika

Fastna framförtvn.. idag.. men imorgon blir det komptest...
ska även kolla luftmätaren.. (rengöra)
 
nog bättre jag svänger in om dig en runda

laga bilar över nätet e ingen höjdare
 
Nappe skrev:
nog bättre jag svänger in om dig en runda

laga bilar över nätet e ingen höjdare

Har du lust med det så Bugaar jag o tackar:-)
Men jag ska kolla kompet först
 
Jag har hittat felet nu.... :(
kompritionen är åt helvete på 4och 5.. om man räknar 12345...
den låg på 5-6 men det skulle vara 11-13 :brinnerup

men iförsig så kan det vara så att ena kammen har ställt sig fel? hmm nä då skulle ju de andra också varit fel
 
AleX skrev:
Jag har hittat felet nu.... :(
kompritionen är åt helvete på 4och 5.. om man räknar 12345...
den låg på 5-6 men det skulle vara 11-13 :brinnerup

men iförsig så kan det vara så att ena kammen har ställt sig fel? hmm nä då skulle ju de andra också varit fel

ajaj dåligt komp brukar sluta dyrt

slå i en skvätt olja o gör om testet på 4 o 5 får du bättre värden så e ringarna slut

annars så har du bara topp packning o ventiler kvar som kan va fel

kan ju hända nån ventil e krökt om den står fel på kammarna
 
Du blåser ingen topp-packning på en vit-motor utan att nåt annat är fel,typ att du har spikat sönder den,inte en chans...Vi kör upp till 650 hk med org packning,leta upp grundfelet,typ att remmen har rappat över och ventilerna på 5:an har slagit i...´Skulle hall-givarna (kam/vev) vara kass snurrar den inte alls eller på ojämna missar,alltså inte bestämmbart till 1 eller 2 burkar..Ringar är inget som slits bara så där,utan under en tidsperiod,och det är väldigt ovanligt att bara 2 burkar lägger av hux/flux... Alltså inte särslilt troligt...men visst,kan hända,men då ännu viktigare att hitta orsaken.Behöver du hjälp så ring mig så skall vi se om inte vi kan hjälpa dig... Mvh/Johan med Autotech-Volvon...Det går visst att ladda 2,4 Bar i en vitmotor-T4.....bara inte så länge... :D
0705-182615 till 00,00...
 
Last edited:
edit: va inget... fick reda på vad jag behövde över icq
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top