Kompressor?

Kamikaze kid skrev:
Ok....

Den kan man ju fundera på.
Men den är väl lite "modell stor" jämfört med Rotex C30 som jag kikat på?

Men prislappen kanske skiler sig en del å andra sidan eftersom den inte är helt ny!


Troligen ..Pm:a
 
En sån ska du INTE ha

Dessa är väl av skruv eller roots modell

Alltså en kompressor som blåser en viss luftmängd per varv "stumt"

Det blir helt enkelt inget lyckat på en mc motor

Hojmotorer har alldeles för stort varvtalsområde , kompressorn har sitt begränsade område där den trivs bäst

Resultatet blir en brutal lågvarvsmotor som både spinner och hjular på 2000rpm men blir helt död efter 8000

Det hjälper heller inte att växla om , vi trodde detta så vi gjorde jusst så

Det ända som hände var att mindre effekt bromsades , exakt samma karaktär
kvarstog ( opconskruv 350 hk max) va detta bygge baserat på


Det som gör rotrexsnurran så intresant är att den kommer mer och mer på varvet , vilket passar en högvarvig mc perfekt

med kompressor på bil funkar det perfekt med mycke vrid och effekt på låga varv eftersom 1 ton bil ska flyttas och dessa sällan går på bakhjulen :D


Kom förbi nån kväll så kan vi ljuga komressor å turbo en stund haha :yoparty
 
andersson turbo skrev:
En sån ska du INTE ha

Kom förbi nån kväll så kan vi ljuga komressor å turbo en stund haha :yoparty

Nehepp...

Jag har också tänkt den tanken...
Men ville se hur den såg ut och hur den skulle funka i hojen.
Har nu kollat lite ritningar och mått på den och inser att den blir för klumpig för mitt utrymme.

Visst kan jag komma förbi.
Ska ändå hämta mina party bord.
Kan ta med turbon jag inhandlade och se vad du tycker om den kontra kompressor...
Och en påse bullar kanske! :)
 
Last edited:
Kamikaze kid skrev:
Nehepp...

Jag har också tänkt den tanken...
Men ville se hur den såg ut och hur den skulle funka i hojen.
Har kollat lite ritningar och mått på den och inser att den blir för klumpig för mitt utrymme.

Visst kan jag komma förbi.
Ska ändå hämta mina party bord.
Kan ta med turbon jag inhandlade och se vad du tycker om den kontra kompressor...
Och en påse bullar kanske! :)



:yoparty :yoparty :tummenupp
 
andersson turbo skrev:
En sån ska du INTE ha

Dessa är väl av skruv eller roots modell

Alltså en kompressor som blåser en viss luftmängd per varv "stumt"

Det blir helt enkelt inget lyckat på en mc motor

Hojmotorer har alldeles för stort varvtalsområde , kompressorn har sitt begränsade område där den trivs bäst

Resultatet blir en brutal lågvarvsmotor som både spinner och hjular på 2000rpm men blir helt död efter 8000

Det hjälper heller inte att växla om , vi trodde detta så vi gjorde jusst så

Det ända som hände var att mindre effekt bromsades , exakt samma karaktär
kvarstog ( opconskruv 350 hk max) va detta bygge baserat på

Helt rätt :tummenupp

Beroende på att man bara förstärker "BAS MOTORNS" kurva i både vrid och effekt
Kompressorn följer ju motorvarvet ....
Således ,vill man ha effekt högt upp ,Bygg motorn så att den peakar högt då .

Själv har jag kört med rätt brutala dragrace kammar ställda högt för att få en "peaky" effekt högt upp ,när sen kompressorn läggs till (förutsatt att kompressorn ligger inom sitt "område" ) så får du en motor som ger effekt högt upp..

men att säga att det inte är lyckat .... Ja, jag lägger inga aspekter på "Vad lyckat " är , det får var och en lista ut


I vilket fall som helst ... Att Bara skruva på ett agg ( turbo lr Kompressor) är inte riktigt hela sanningen , Tillverkarn har ju designat allt för en viss effekt och "uppförande" , att då addera en "tillufts laddare" ger en ny miljö för motorn/hojen ,Och då är det guld att såna som du ( Andersson ,och andra) testar ut vad att göra med respektive modell av moppe för att få skiten å hålla ( hur många 2:ans drev på FZR har du bytt Vrakis??) eller packningar

Så vi borde igentligen göra en lista på modeller av moppar och vad att göra för att de skall kunna köras med rimlig hållbarhet , t.ex förstärk kopplingen med ,bal bla bla och oljekylare bla bla
Nån som nappar ?
 
Kan inte heller mycket om kompressorer men skulle det inte funka att sätta den på motsvarande axel som framdrevet sitter på? Då skulle det ju snurra på fortare och mer kraft ju fortare det går, borde funka i teorin men praktiskt vet jag inte.

Effekt och vrid har man ju inte så mycket nytta av i låg fart men på högre växlar skadar det ju inte med lite tillskott.

Om jag ska tala mot mig själv lite också så kanske det kommer att snurra på tok för fort.

Men men. En idé..
 
Grrrooov skrev:
Kan inte heller mycket om kompressorer men skulle det inte funka att sätta den på motsvarande axel som framdrevet sitter på? Då skulle det ju snurra på fortare och mer kraft ju fortare det går, borde funka i teorin men praktiskt vet jag inte.

Effekt och vrid har man ju inte så mycket nytta av i låg fart men på högre växlar skadar det ju inte med lite tillskott.

Om jag ska tala mot mig själv lite också så kanske det kommer att snurra på tok för fort.

Men men. En idé..


Vad tror du händer om du drar in kopplingen i låt säga 200km/h och motorn går ner till tomgång...?? Liiiiite högt tryck kanske.......

Koppla kompressorn till veven och kör på. Varvet på kompressorn måste följa motorvarvet då trycket alltid är det samma oavsett varv, därav de fina effektkurvorna..
 
VR-8 skrev:
Vad tror du händer om du drar in kopplingen i låt säga 200km/h och motorn går ner till tomgång...?? Liiiiite högt tryck kanske.......

Koppla kompressorn till veven och kör på. Varvet på kompressorn måste följa motorvarvet då trycket alltid är det samma oavsett varv, därav de fina effektkurvorna..

200km/h är förvisso maxfarten på det fordon jag hade tänkt mig, nu var det visserligen ett annat läge för trådskaparen men jag hade som sagt bara en teori.

Snattar kompressorn i sig mycket effekt? Någon måste den ju dra eftersom det är kopplat på vev men vad kan förlusten bli bara genom montering, höjning är ju uppenbar.

Ska man lyckas få en balanserad stång då som exempel att sticka ut från en av motorkåporna med packning på. Väldigt enkelt sagt förstås.
 
Varför skulle man inte kunna använda sig av en elektronisk laddtrycksstyrning och någon form av dumpventil som funkar som wastegate? På det sättet borde man väl kunna styra laddtrycket på en kompressormotor med hjälp av varvet om man nu inte vill ha för mycket laddtryck i botten.

Peter: Förstog inte riktigt vad du menade hända när ni drevade ner kompressorn på den hojen ni byggde?
 
Färnbo skrev:
Hittar ingen bild från kompressor sidan... :confused:
http://www.hilmersson-racing.com skrev:
Fakta om motorstyrningen:
Motorn är överladdad av både en EATON M62 kompressor och en Garret GT40 lastbilsturbo.
Detta system har jag byggt för att få en motor som har karaktären av en stor motor med lagom stor turbo, dvs. att laddtrycket ska inte komma som en hästspark vid 5000 rpm.
Kompressorn och turbon är kopplade parallellt, där kompressorn är styrd och turbon laddar så mycket den kan, upp till max laddtryck.
Kompressorn laddar 0,8 bar ända från tomgång, så det finns alltid minst 0,8 bars laddtryck att tillgå.
Turbon börjar ladda vid 3000rpm och fullt laddtryck har jag redan vid ca 4500 rpm trots att turbon är ganska stor.
1. The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.
 
Färnbo skrev:
Hittar ändå ingen bild...

Byggbild20_.jpg


Snygg sida med bra innehåll fö.
 
Victor skrev:
Byggbild20_.jpg


Snygg sida med bra innehåll fö.

Ja va fan,jag tittade bara på första sidan.

Snyggt jobb rakt igenom, tror att jag sett den i Bilsport tidigare.
 
Last edited:
Grrrooov skrev:
200km/h är förvisso maxfarten på det fordon jag hade tänkt mig, nu var det visserligen ett annat läge för trådskaparen men jag hade som sagt bara en teori.

Snattar kompressorn i sig mycket effekt? Någon måste den ju dra eftersom det är kopplat på vev men vad kan förlusten bli bara genom montering, höjning är ju uppenbar.

Ska man lyckas få en balanserad stång då som exempel att sticka ut från en av motorkåporna med packning på. Väldigt enkelt sagt förstås.

Hrm ,,, En kompressor som Eaton 45 ( = Roots) drar ca 25-30 hk vid fullt varv
(14000 rpm) och 14 psi laddtryck . Denna effekt blir BLAND ANNAT till värme och med tanke på att den bara är på 45cu lr 750 cc

En 1,5 liter opcon skruv drar vid 14 psi och 16000 varv bara 20-22 hk = mindre värme = bättre densitet på lngasen.
:va
Vad en turbo "drar" är ju lite svårare att beräkna då den kraften tas ut via avgaserna, men en turbo "bromsar" oxå en viss effekt på motorn.

Sälv har jag krympt på en hylsa på veven som jag sen punktat med tigen svetsat på motorkåpan lita mtrl för att sen svarva ur ett läge för en packbox som går emot den påkrympta hylsan... och nu kan man bulta på drev på hylsan...

Det är minst lika stora problem att fixa en drivning till en kompressor , som att svetsa ett snyggt grenrör till en turbo, så hur man väljer ,"normalt trim" med kammar o borr Lr turbo/kompressor ,ja det förblir en smaksak. men nog skulle jag vilja se nåra balla vevdrivna kompressor hojar , inte för att man ser turbo hojar så ofta.

:Bugar
OCh en Eloge till alla som vill och orkar att uppfinna/testa nya sätt att öka effekten. :Bugar
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top