Kompressor?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Totte skrev:

Det sitter balansvikter i Blackbird motorn.
Den övre vikten sitter precis innaför kopplingen och drivs av ett drev på vevaxeln placerat i vikten på 3ans cylinder.
Där tänkte jag bygga om och få ut kraften.
Jag har ett gäng gamla sönderkörda block jag tänkte öva på först och se hur det skulle bli.

Det kommer bli sprut styrt av Hestec.
Har ett sånt på den nuvarande hojen som jag kan justera via Laptop och då få Sprut och Tändning justerat var 600varv och trottelläge.
Det gör att möjligheten att ställa in blir stor.
Har även sett att det finns nån typ av Turboprogram till det som man kallar Bang bang system :va (har ingen aaaning om vad det innebär).
Men ska även fördjupa mig i det.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Allright...
Ska bli jävligt intressant att kika på hur det ser ut sen. Ta och skicka upp lite byggbilder på "testmotorerna" sen!

Låter som ett kul projekt kan jag tycka och tycker väl kanske att en kompressor känns bättre lämpad än turbo, då man slipper spoolupen och micklet med grenrör/avgasrör.

Hur fan fuinkar tryckstyrningen på en kompressor?
Är det nån typ av dump som släpper ut trycket vid för högt ladd?
När räknar man med att man har fullt laddtryck?

Fan vilken frågvis kille... hehe, men jag tycker bara det är oerhört kul och inspirerande =) Synd bara att man aldrig har tid att åka till garaget =(
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Kamikaze kid skrev:
Har ju länge samlat på mig prylar för att bygga en klon på min Fireblade 1195cc.

Motorn är då en Blackbird.

Klonen skulle bli turbomatad var tanken.
Aggregat är köpt men längst bak i huvudet gnager hela tiden en idé som egentligen först var uppe innan turbon inköptes.
Och som vanligt med idéer så går det inte att bli av med den... :3freak

Av någon anledning köpte jag en MCM tidning för lite kul läsning om våra choppervänners byggen och snubblade på en rätt grym hoj.
Golddammer Troublehead för er som råkat bläddra i tidningen.
Denne glade gosse har byggt en stånka av en HD motor och just kompressormatat den.
Ballt så det bara smäller om det!

Kompressorn är en smidig liten sak som plättlätt skulle få plats uppe på växellådan under insuget...
Vart drivkraften skulle komma ut lämnar vi därhän...
Det har jag idéer på och ett antal olika lösningar så ingen remskiva ska sitta ute på vevaxeln och repa bilar och annat man passerar...

Vad jag undrar över eftersom jag är hyfsat okunnig på ämnet.
Ja hur kompressorn funkar och hur det går till fattar jag.
Men mera vad får jag?
Är det något att satsa på?

Jag gillar ju min sugmoppe och vill ha mer effekt men med sugmoppenskarraktär.
Herr Andersson hävdar för mig att det går fint att åka bana med en turbohoj och det gör det säkert.

Och så finns det ju redan turbobyggen av samma karraktär ( Heliacs som jag kört(sönder) ) och den var ju kul som fan men lite turboig om ni förstår.

Länk till Kompressor sajten: http://www.rotrex.eu.com/
Kompressorn jag funderar på är en modell C30.
Skulle fungera från 1-4a liter så det är ju ok...
upp till 400+ hk får väl duga... :D

Så ni som kan lite i ämnet...

Fördömm eller hejja på!

kolla
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106707&page=3&pp=20

:yoparty
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Totte skrev:
Allright...


Fan vilken frågvis kille... hehe, men jag tycker bara det är oerhört kul och inspirerande =) Synd bara att man aldrig har tid att åka till garaget =(

Visst blir det bilder...
Ska bara skaffa mig fler timmar och mera ork!

Detta får bli ett långtids projekt. (Som vanligt)
Men skulle gärna haft en kompressor som "plugg" för att provbygga.
Finns den som pappers modell i fullskala tro? :lol

Jag ska hämta in ett trasigt block och kapa lite i det så ser vi hur det skulle kunna bli!

Frågvisa människor är bra.
Då kommer problemen fram och man kan hitta lösningar inan det blir fel! :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Totte skrev:
Hur fan fuinkar tryckstyrningen på en kompressor?
Är det nån typ av dump som släpper ut trycket vid för högt ladd?
När räknar man med att man har fullt laddtryck?

Fan vilken frågvis kille... hehe, men jag tycker bara det är oerhört kul och inspirerande =) Synd bara att man aldrig har tid att åka till garaget =(

Den huvudsakliga tryckstyrningen sköter man genom att "dreva" kompressorn rätt. (ha lagom utväxling)

Om man har kompressor med fast deplacement, lika luft varje varv. Blir laddtrycket inverterat mot vridmomentskurvan. Alltså fullt laddtryck från tomgång, och sjunker när avgasrören och kammar osv börjar tajma. Hur det blir med en centrifugalkompressor är jag lite osäker på. :confused:

En följdfråga till mitt eget resonemang. Måste gasspjället sitta före kompressorn?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Mats757 skrev:
Den huvudsakliga tryckstyrningen sköter man genom att "dreva" kompressorn rätt. (ha lagom utväxling)

Om man har kompressor med fast deplacement, lika luft varje varv. Blir laddtrycket inverterat mot vridmomentskurvan. Alltså fullt laddtryck från tomgång, och sjunker när avgasrören och kammar osv börjar tajma. Hur det blir med en centrifugalkompressor är jag lite osäker på. :confused:

En följdfråga till mitt eget resonemang. Måste gasspjället sitta före kompressorn?

Nej men då måste du ha DUMP/Pop off valves + förgasarna nedströms lr sprut.
Om du har en skruv ( opcon) så klarar den att trycka ca 20 kg/cm2 så om du inte har pop off/dump ventil så viker du spjällen över axlarna ( sett det hända på ett par webrar)
sen det med laddtryck och varv ... rätt i stort sett men komihåg att ALLA kompressorer har "bästa" varv när dom ger optimalt iförhållande till varv/värme/motstånd Pga fyllnadsgrad osv
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mats757 skrev:
En följdfråga till mitt eget resonemang. Måste gasspjället sitta före kompressorn?

Fritt tänkt ur ett möjligt logiskt resonemang kan det kanske vara av betydelse om luften hidras från att nå kompressorn genom det primära spjället så att påfrestningarna på det sekundära (huvudspjället) blir mindre. Dvs det skapas ett vakum före kompressorn vid gasavslag. Nån som vet exakt funktion på t.ex. Top Fuel spjällen uppe vid insuget - för jag antar att det finns en annan uppsättning spjäll längre in vid sprutet/insuget?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
andersbrink skrev:
Fritt tänkt ur ett möjligt logiskt resonemang kan det kanske vara av betydelse om luften hidras från att nå kompressorn genom det primära spjället så att påfrestningarna på det sekundära (huvudspjället) blir mindre. Dvs det skapas ett vakum före kompressorn vid gasavslag. Nån som vet exakt funktion på t.ex. Top Fuel spjällen uppe vid insuget - för jag antar att det finns en annan uppsättning spjäll längre in vid sprutet/insuget?


Nope .....

Kommer du ihåg "Dyng janssons" folka ???

Cija tank spoonsrade Mika Jansson med en blåst bubbla på 2 liter


Han hade den enda "kompressor först sen spjäll insug med spridare" varianten som jag sett på Rivstartstävlingar.



Normalt är att ha spjäll i skopet till kompressorn ( har du inte tänkt på att det brukar bli frost vid spjällhusen på en top Alko/fuel/funny när dom "prov ruppar" pga undertrycket blir det kallt som f-n . Ett av problemen som finns är att få in tillräkligt mycket luft för att inte strypa kompressorn =stora ,få spjäll = stor areaökning på få öppningsgrader = digital gas VS många små spjäll med syncproblem som följd men med bra linjäritet med öppningsvinkel


Med Mika s blås igenom spjällen har du fullt tryck hela tiden vilket innebär att man måste "pysa" ut överskottet via en Dumpventil men snacka om gassvar då man har trycket på spjället samma microsekund som man rör gasen...
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kamikaze kid skrev:
Tackar...
Där fanns lite matnyttig läsning. :)



Det finns möjlighet att bygga om så att man skulle kunna få ut en axel med remskiva bakom cylindrarna uppe på växellådan så man skulle slippa en remskiva ute på vevaxeln.
Jag ska kika på det och se hur det skulle kunna bli.
Det är en av de punkter som är avgörande huruvida det blir av eller ej.

För en rem ute på sidan känns inte så spännande.



Nja problemet är att du måste ha varvtalet på en sån dära kompressor
Vevaxeln är nog det enda stället du kan ta ut kraften

Övriga axlar i motorn är nog nerväxlade , samt det behövs en hel del kraft
att driva en sån pjäs när den pumpar luft för 300 hk

Fördelen på en hoj med dessa kompresorer är att dom just inte är linjära

( pumpar lika mycket luft / varv)

dom ökar istället laddtrycket ända upp till varstopp
därav den linjära effektkurvan

Jag skulle tro att man klarar sig med en vanlig dumpventil vid avslag
eftersom dessa inte är bomtäta och kan därför inte pumpa extrema tryck

Att styra bränslet på en sådan instalation BÖR / måste ske med mappning mot tryck EJ trottelläge vilket funkar på en skruvkomressor,då dessa är väldigt lika en sugmotor i karaktären



Klart intresant är det dock

Jag har länge velat bygga komressorkit till customhojar med dessa snurror

Tänk er själva , Direktörsgubben som lägger massa stålar på sin custom moppe " supercharged " 30-40 hk extra med en feet dynograf i plånboken
att kunna flasha med på fiken :D :tummenupp
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Aprilia RSV S/Charged

Mycket intressant detta med kompressor. Har själv tankar som slutar på Rotrex C15-60 och ett tryck på ca 0.6bar vilket ska ge cirkus 200rwbhp på en twin.

Det finns klara nackdelar med kompressormatning:

1.Den kräver i storleksordningen 8-25kw som måste tas från veven då den är "referensen". Effekten måste alltså vara mer i motorn än vanligt om man söker en given effekt på bakhjulet då kompressorn tar kraft. Dvs motorn belastas mer än vanligt.

2.Någon form av skärande bearbetning av motorblock eller dylikt krävs oftast då veven inte tillgänglig eller smörjsystemet har någon kanal som naturligtvis är i vägen för ett kraftuttag.

3. Rotrex har ett eget smörjsystem som måste få plats någonstans på hojen. Den har en hydrostatisk koppling som ökar ingående varv med ungefär 1:12.7 beroende på modell.

4. Laddtrycket kan bara ändras genom att man ändrar förhållandet på vevens varvtal och ingående axel på kompresssorn. Dvs nogrann beräkning på varvtal,laddtryck och grundkomp är nyckeln för att få en bra kurva i bänken.

Finns säkert flera nackdelar om vill "hitta" dom....


Den riktigt stora fördelen är den totala avsaknaden av "turbo-kick" då den laddar med samma laddtryck genom hela registret och därmed ger en spikrak effektkurva man lyckats med mappningen.
 

Duchess

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Rött hus med vita knutar!
Hoj
minimotor just nu*asg*
andersson turbo skrev:
Nja problemet är att du måste ha varvtalet på en sån dära kompressor
Vevaxeln är nog det enda stället du kan ta ut kraften

Övriga axlar i motorn är nog nerväxlade , samt det behövs en hel del kraft
att driva en sån pjäs när den pumpar luft för 300 hk

Fördelen på en hoj med dessa kompresorer är att dom just inte är linjära

( pumpar lika mycket luft / varv)

dom ökar istället laddtrycket ända upp till varstopp
därav den linjära effektkurvan

Jag skulle tro att man klarar sig med en vanlig dumpventil vid avslag
eftersom dessa inte är bomtäta och kan därför inte pumpa extrema tryck

Att styra bränslet på en sådan instalation BÖR / måste ske med mappning mot tryck EJ trottelläge vilket funkar på en skruvkomressor,då dessa är väldigt lika en sugmotor i karaktären



Klart intresant är det dock

Jag har länge velat bygga komressorkit till customhojar med dessa snurror

Tänk er själva , Direktörsgubben som lägger massa stålar på sin custom moppe " supercharged " 30-40 hk extra med en feet dynograf i plånboken
att kunna flasha med på fiken :D :tummenupp

Kraften skall tas ut på veven...
Men inte ute i ändan av den!

Ska börja forska i den delen och se hur det skulle kunna funka!

Har plockat ur ritningar och mått så får vi se hur det skulle kunna funka!

Mappningen kan ske mot tryck på Hestec systemet.

Edit: Fan skrev på hustruns inloggning... :lol
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Duchess skrev:
Kraften skall tas ut på veven...
Men inte ute i ändan av den!
Edit: Fan skrev på hustruns inloggning... :lol

10-20kW är en hel del effekt, tål din transmision det? I så fall är det ju kanon.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mats757 skrev:
10-20kW är en hel del effekt, tål din transmision det? I så fall är det ju kanon.

Det kan jag tyvärr i dagsläget inte svara på!
Det återstår att se!
Har lite idéer i huvet om hur det ska funka.
Därifrån till verklighet kan ju vara 2 helt skilda saker! :rolleyes:

Ska bege mig ut i förrådet och kika lite så småningom!
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Kompressor på hoj!

I början på 90 talet var det en kille i Uppsala som åkte med kompressor på en ZXR 750, han lade kompressorn under motorn tog ut kraften på vänster sida ch laddade sedan genom originalförgasarna, den gick rätt bra, problemet var i det fallet att han saknade intercooler på den. Projektet avstannade p.g.a motorras en olje slang gick av och sen var det projektet historia. Skall du ta ut kraften vid balansaxeln är det nog en bra idé att växla ned den till typ halva varvtalet, balansaxlarna roterar nämligen alltid med dubbla varvtalet jämfört med vevaxeln för att kompensera kolvarnas läge. Frågan är ju bara dimensionen på dreven till balansaxeln.
Kul med lite annorlunda projekt.

Lycka till.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Peterr skrev:
I början på 90 talet var det en kille i Uppsala som åkte med kompressor på en ZXR 750...
Lycka till.

Ja tanken är att få rätt utväxling på axeln.
Om det blir samma som vevaxeln eller ej vet jag inte.
Men kan tänka mig att det hamnar där ungefär.

Att ett projekt av denna stil tar slut med dunder å brak är väl inte helt ovanligt.
Man bygger fixar och lägger ner en massa energi och så kommer nått utfarandes genom blocket... Ridå!

Så därför tänkte jag fullförsäkra mig själv genom att bygga en klon av min nuvarande hoj att åka på! :)
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Kamikaze kid skrev:
Ja tanken är att få rätt utväxling på axeln.
Om det blir samma som vevaxeln eller ej vet jag inte.
Men kan tänka mig att det hamnar där ungefär.

Att ett projekt av denna stil tar slut med dunder å brak är väl inte helt ovanligt.
Man bygger fixar och lägger ner en massa energi och så kommer nått utfarandes genom blocket... Ridå!

Så därför tänkte jag fullförsäkra mig själv genom att bygga en klon av min nuvarande hoj att åka på! :)


Du... jag har en Eaton 45 som kanske kan passa .....
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Kamikaze kid skrev:
Jassåru! :)

Berätta mera!
Vad är det?
Ålder?

Vart finns den?

Edit: Är det en sådan du menar?
http://www.automotive.eaton.com/product/engine_controls/superchargers/M45.asp

Yep Men

Den kommer ifrån en Merca230 som inte fick den olja den behövde och således kastade ut en stake .... = ny motor , polaren skruvade av den då han trodde nya motorn kom som "longblock" men den var komplett åså vart den "över"

finns =i min bil just nu
Jag bor norr om stan fast jobbar i "New Nose Harbour" just nu...

den är :
45 cu =750cc cirka
max varv14000 kontinuerlig drift ,klarar troligen 16 k kortare stunder
ca 250-300 hk således
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
SSDD skrev:

Ok....

Den kan man ju fundera på.
Men den är väl lite "modell stor" jämfört med Rotex C30 som jag kikat på?

Men prislappen kanske skiler sig en del å andra sidan eftersom den inte är helt ny!

Själv så finns min arbetsplats i Järfälla så man kanske kan titta på eländet vid tillfälle!
 
Last edited:
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top