Har ju länge samlat på mig prylar för att bygga en klon på min Fireblade 1195cc.
Motorn är då en Blackbird.
Klonen skulle bli turbomatad var tanken.
Aggregat är köpt men längst bak i huvudet gnager hela tiden en idé som egentligen först var uppe innan turbon inköptes.
Och som vanligt med idéer så går det inte att bli av med den...
Av någon anledning köpte jag en MCM tidning för lite kul läsning om våra choppervänners byggen och snubblade på en rätt grym hoj.
Golddammer Troublehead för er som råkat bläddra i tidningen.
Denne glade gosse har byggt en stånka av en HD motor och just kompressormatat den.
Ballt så det bara smäller om det!
Kompressorn är en smidig liten sak som plättlätt skulle få plats uppe på växellådan under insuget...
Vart drivkraften skulle komma ut lämnar vi därhän...
Det har jag idéer på och ett antal olika lösningar så ingen remskiva ska sitta ute på vevaxeln och repa bilar och annat man passerar...
Vad jag undrar över eftersom jag är hyfsat okunnig på ämnet.
Ja hur kompressorn funkar och hur det går till fattar jag.
Men mera vad får jag?
Är det något att satsa på?
Jag gillar ju min sugmoppe och vill ha mer effekt men med sugmoppenskarraktär.
Herr Andersson hävdar för mig att det går fint att åka bana med en turbohoj och det gör det säkert.
Och så finns det ju redan turbobyggen av samma karraktär ( Heliacs som jag kört(sönder) ) och den var ju kul som fan men lite turboig om ni förstår.
Länk till Kompressor sajten:
http://www.rotrex.eu.com/
Kompressorn jag funderar på är en modell C30.
Skulle fungera från 1-4a liter så det är ju ok...
upp till 400+ hk får väl duga...
Så ni som kan lite i ämnet...
Fördömm eller hejja på!