Kompressor?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har ju länge samlat på mig prylar för att bygga en klon på min Fireblade 1195cc.

Motorn är då en Blackbird.

Klonen skulle bli turbomatad var tanken.
Aggregat är köpt men längst bak i huvudet gnager hela tiden en idé som egentligen först var uppe innan turbon inköptes.
Och som vanligt med idéer så går det inte att bli av med den... :3freak

Av någon anledning köpte jag en MCM tidning för lite kul läsning om våra choppervänners byggen och snubblade på en rätt grym hoj.
Golddammer Troublehead för er som råkat bläddra i tidningen.
Denne glade gosse har byggt en stånka av en HD motor och just kompressormatat den.
Ballt så det bara smäller om det!

Kompressorn är en smidig liten sak som plättlätt skulle få plats uppe på växellådan under insuget...
Vart drivkraften skulle komma ut lämnar vi därhän...
Det har jag idéer på och ett antal olika lösningar så ingen remskiva ska sitta ute på vevaxeln och repa bilar och annat man passerar...

Vad jag undrar över eftersom jag är hyfsat okunnig på ämnet.
Ja hur kompressorn funkar och hur det går till fattar jag.
Men mera vad får jag?
Är det något att satsa på?

Jag gillar ju min sugmoppe och vill ha mer effekt men med sugmoppenskarraktär.
Herr Andersson hävdar för mig att det går fint att åka bana med en turbohoj och det gör det säkert.

Och så finns det ju redan turbobyggen av samma karraktär ( Heliacs som jag kört(sönder) ) och den var ju kul som fan men lite turboig om ni förstår.

Länk till Kompressor sajten: http://www.rotrex.eu.com/
Kompressorn jag funderar på är en modell C30.
Skulle fungera från 1-4a liter så det är ju ok...
upp till 400+ hk får väl duga... :D

Så ni som kan lite i ämnet...

Fördömm eller hejja på!

Last edited:
Hejjar på! :cpparty

Kompressor rockar fett då effekten kommer pronto.
Har bl.a åkt med i en kompressormatad jänkare och det var great fun!
Men.. den tar ju lite effekt oxå...
Andersson har ju koll, så varför gå över ån egentligen?
Förutom att kompressor då ÄR asball.
En liten rackarns turbo lär ju svara rätt snärtigt den med?

Kul ide´iaf och den är ju värd att genomföra JUST för att den blir unik!
(Tänk... du kan ju komma med i Bomber Magazine!) :lol

Har varit uppe flera gånger förut

Funkar inge bra på hoj

Effekten blir för brutal och med kort körregister

tro den kompressorn var mer show än go dock. :)
funka säkert men den såg så liten o smidig ut så man undra ju lixom om den funkar så bra..ah va vet jag..
snyggt iaf..

kul tidning om man vill ha lite bygg inspiration, även om man bygger av en sporthoj.

andersson turbo skrev:
Har varit uppe flera gånger förut

Funkar inge bra på hoj

Effekten blir för brutal och med kort körregister

Du menar att effekten kommer FÖR fort?
Men kort körregister, vad menar du?
Blir effektkurvan inte lik en sugmotors?
Kikade du på Rotex sidan?

Många frågetecken blir det... :rolleyes:

det blir för dyrt att bygga kompressormotor! dom är inte billiga direkt.... kanske har du tur att hitta begagnat?

Byggbyggbygg! :cpparty Jag kan hejja på under hela bygget om jag får testa när den är klar :) Det där med jättevrid och okörbart register på hoj fick jag för mig att det gällde en skruvkompressor. Rotrex är ju en centrifugalkompressor som ser ut som en turbo utan avgasdel, och sådana använder ju TTS Performance i sina kompressorsatser till Hayabusa. Enligt TTS skulle en sådan kompressor bli mycket mer körbar, och kurvan nedan ser onekligen fin ut :) Spikrak! Men sen är det ju lite svårt att avgöra körbarheten genom att kolla på kurvan... Jag har iofs aldrig kört en kompressorhoj, menmen... Kurvor från turbohojar, t.ex. min hoj, ser ju kanske inte så hemskt körbara ut, men skenet bedrar! Så bygg!!! Jag funderar själv på att sälja min beach buggy för att få loss lite pengar till ett projekt... Lite idéer till drivningen finns här http://www.highpressureracing.com/frames.asp under galleri.

Bifogat

• ttskurva.jpg
    ttskurva.jpg
    77.1 KB · Visningar: 377
Japp dessa komresorer funkar nog fint på hoj

Jag får rätta mig själv där :(

Trodde upplägget gällde skruvkomressor, vilket inte är så lämpligt :D

Lycka till, kan bli kul å se hur dom funkar :tummenupp

V-twinar är inte det bästa att ha turbo på men vad jag har sätt så funkar kompressor mycket bra på de, hade jag haft kunskaperna och grejerna så skulle jag kompressor mata min mille. Någon med väldigt mycket kundskap har redan gjort det på en falcon :tummenupp

Så jag tycker du ska testa att bygga kompressor på din rad4, det är kul att ha något som ger lite mer knuff tidigare i varvet.

Nu kan jag inte mycket om kompressorer, men jag tycker det knepigaste verkar vara drivningen. Man skall alltså på något sätt få ut en axel ur veven på något sätt (hur löser man detta?), och sedan lyckas få det hela tätt.

Såg på sidan som Lahi länkade till att de bytt ut vev-kåpan på motorn men blir det verkligen tätt mellan axeln och bussningen, eller kommer det vara ett konstant oljetorkande där?

Sen ska man lösa det här med placering och rämjusteringen...
Verkar ju vara knepigt det där, men det är ju å andra sidan några grejer man slipper.

Hur är det med värmeutveckling av en kompressor? Delar garage ,med en kille som håller på att kompressormata en BMW-6a men han har VÄRLDENS LLK.

Totte skrev:
Hur är det med värmeutveckling av en kompressor? Delar garage ,med en kille som håller på att kompressormata en BMW-6a men han har VÄRLDENS LLK.

Eftersom det fortfarande är luft som komprimeras så alstras värme, så det skadar inte med LLK även med kompressor.
Känn på en cykelpump tex, den blir varm (även slangen, men svårare att känna), och sen kan du tömma en sprayburk i ett svep, den blir rätt kall! :)

Finns ju folk (eller ja :tomten) här på forumet som åker med kompressor och enligt honom fungerar det ypperligt.

Edit: Största nackdelen med kompressor är väl att den kostar 3-4 ggr så mycket som en turbo.

aRWe skrev:
Här finns det lite mer info.
http://www.tts-performance.com/cata...09&PHPSESSID=3395278fb8b011401b904e03f8e7f859
Och en bild på monteringen.
2600 pund = 35500 kr

Tackar...
Där fanns lite matnyttig läsning. :)

Totte skrev:
"uppe på lådan"

Jag förstår inte :kocko
Förklara för mig :Bugar

Det finns möjlighet att bygga om så att man skulle kunna få ut en axel med remskiva bakom cylindrarna uppe på växellådan så man skulle slippa en remskiva ute på vevaxeln.
Jag ska kika på det och se hur det skulle kunna bli.
Det är en av de punkter som är avgörande huruvida det blir av eller ej.

För en rem ute på sidan känns inte så spännande.

ahaaaa...
Förlåt om jag är seg...
Skulle kanske gå att plocka ut den mellan generator/block...
Då skulle man slippa allt trassel med grejer på veven...

Är det förgasare eller sprut på grejerna?
Förgasarna tar ju lite plats...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...