kompression förhållande

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
röda huset
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
Kan nån förklara detta för mig vilken är ex. högkompkolv eller vad komp blir....
7.8.1= turbo kolv
10.5.1=??
10.25.1=??
12.5.1=??
 
Du har skrivit siffrorna lite galet men det ska stå så här egentligen:

7,8:1 Turbokolv, kompressionsförhållandet blir då 7,8 till 1.

Resterande blir:

10,5:1
10,25:1
12,5:1

Den sista iaf med 12,5:1 är en högkompressionskolv. Ville du veta vad kompression innebär eller vad kompressionen blir med dom här kolvarna?
 
Vad innebär det och vad händer vid lägre / högre kompression. Förstår ju att man komprimerar luft/gas. men är det t ex komprimerat 10x?
 
Vad innebär det och vad händer vid lägre / högre kompression. Förstår ju att man komprimerar luft/gas. men är det t ex komprimerat 10x?
Nu kanske jag förstår dig galet men själva siffran är ett förhållande mellan förbränningsutrymmet och cylindervolymen. Ta t.ex. ett kompressionsförhållande på 10:1, då är förbränningsutrymmet 10ggr mindre än cylindervolymen på en cylinder. Vilket innebär att du komprimerar bränsle/luft-blandningen till 1/10 av cylindervolymen.
 
Last edited:
Det är cylindervolymen (pi x r2 x slaglängd) i förhållande till volymen på förbränningsrummet (volymen ovanför kolvens övre vändpunkt).

Ju högre komp desto mer effekt plockar man ur motorn och desto varmare blir luften i cylindern på grund av just kompressionen, gränsen går när den komprimerade luften blir så varm att den självantänder innan tändstiftet antänder luft/bränsleblandningen. Detta kallas för spikning och är obra.

En turbomotor byggs ofta med lägre grundkompression då den trycksatta insugsluften ger en ökning av kompressionen (den faktiska kompressionen, inte grundkompressionen i motorn så klart), så för att kunna ladda på lite tryck utan spikningar måste grundkompet vara lägre. Av samma anledning används en intercooler, detta för att sänka temperaturen på den trycksatta insugsluften för att ett högre laddtryck ska kunna användas innan lufttempen blir så hög att spikningar uppstår.

En äldre motorkonstruktion typ Volvo B20 och valfri gammal v8 måste ha lägre komp än en modern motor med fyrventilstopp då de har sämre kontroll på förbränningsprocessen i cylindern, vissa racemotorer kan köra ruggigt höga kompförhållanden på macksoppa för att dom har koll på grejorna och råd att renovera ofta...
 
Last edited:
Det är cylindervolymen (pi x r2 x slaglängd) i förhållande till volymen på förbränningsrummet (volymen ovanför kolvens övre vändpunkt).

Ju högre komp desto mer effekt plockar man ur motorn och desto varmare blir luften i cylindern på grund av just kompressionen, gränsen går när den komprimerade luften blir så varm att den självantänder innan tändstiftet antänder luft/bränsleblandningen. Detta kallas för spikning och är obra.

En turbomotor byggs ofta med lägre grundkompression då den trycksatta insugsluften ger en ökning av kompressionen (den faktiska kompressionen, inte grundkompressionen i motorn så klart), så för att kunna ladda på lite tryck utan spikningar måste grundkompet vara lägre. Av samma anledning används en intercooler, detta för att sänka temperaturen på den trycksatta insugsluften för att ett högre laddtryck ska kunna användas innan lufttempen blir så hög att spikningar uppstår.

En äldre motorkonstruktion typ Volvo B20 och valfri gammal v8 måste ha lägre komp än en modern motor med fyrventilstopp då de har sämre kontroll på förbränningsprocessen i cylindern, vissa racemotorer kan köra ruggigt höga kompförhållanden på macksoppa för att dom har koll på grejorna och råd att renovera ofta...

Precis. Jag kan tillägga att det du kallar spikning är samma sak som knackning, för dom som inte vet.
 
10,5:1

12,5:1

Den sista iaf med 12,5:1 är en högkompressionskolv. Ville du veta vad kompression innebär eller vad kompressionen blir med dom här kolvarna?[/QUOTE]

efter inte matte är min starka :va sida går det ätt beräkna vad kompet blir på dessa 2 alternativ......slaget är 66mm....kolvarna 70mm....alt 72mm....
 
Allting är relativt.
En Gamal Volvo B18 är 10:1 högkomp.
Men en Modern SAAB Turbo har väl också ca 10:1 i komp.

I princip kan man väl säga att modifierar man sin motor så att det blir högre komp så har man gjort en "högkompsmotor"

Turboladdar man motorn och gör att kompet blir lägre så har man gjort en "lågkompsmotor för turbo"

Generellt, små kolvar med höga varvtal tål väldigt högt komp. 13:1 utan problem. Men en stor motor typ HD med låga varvtal ska man vara lite försiktig med komp över 10:1

Så någon speciell siffra kan man inte säga:va

Mats
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top