memories
Medlem
Kan nån förklara detta för mig vilken är ex. högkompkolv eller vad komp blir....
7.8.1= turbo kolv
10.5.1=??
10.25.1=??
12.5.1=??
7.8.1= turbo kolv
10.5.1=??
10.25.1=??
12.5.1=??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu kanske jag förstår dig galet men själva siffran är ett förhållande mellan förbränningsutrymmet och cylindervolymen. Ta t.ex. ett kompressionsförhållande på 10:1, då är förbränningsutrymmet 10ggr mindre än cylindervolymen på en cylinder. Vilket innebär att du komprimerar bränsle/luft-blandningen till 1/10 av cylindervolymen.Vad innebär det och vad händer vid lägre / högre kompression. Förstår ju att man komprimerar luft/gas. men är det t ex komprimerat 10x?
Det är cylindervolymen (pi x r2 x slaglängd) i förhållande till volymen på förbränningsrummet (volymen ovanför kolvens övre vändpunkt).
Ju högre komp desto mer effekt plockar man ur motorn och desto varmare blir luften i cylindern på grund av just kompressionen, gränsen går när den komprimerade luften blir så varm att den självantänder innan tändstiftet antänder luft/bränsleblandningen. Detta kallas för spikning och är obra.
En turbomotor byggs ofta med lägre grundkompression då den trycksatta insugsluften ger en ökning av kompressionen (den faktiska kompressionen, inte grundkompressionen i motorn så klart), så för att kunna ladda på lite tryck utan spikningar måste grundkompet vara lägre. Av samma anledning används en intercooler, detta för att sänka temperaturen på den trycksatta insugsluften för att ett högre laddtryck ska kunna användas innan lufttempen blir så hög att spikningar uppstår.
En äldre motorkonstruktion typ Volvo B20 och valfri gammal v8 måste ha lägre komp än en modern motor med fyrventilstopp då de har sämre kontroll på förbränningsprocessen i cylindern, vissa racemotorer kan köra ruggigt höga kompförhållanden på macksoppa för att dom har koll på grejorna och råd att renovera ofta...
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |