memories
Medlem
Kan nån förklara detta för mig vilken är ex. högkompkolv eller vad komp blir....
7.8.1= turbo kolv
10.5.1=??
10.25.1=??
12.5.1=??
7.8.1= turbo kolv
10.5.1=??
10.25.1=??
12.5.1=??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu kanske jag förstår dig galet men själva siffran är ett förhållande mellan förbränningsutrymmet och cylindervolymen. Ta t.ex. ett kompressionsförhållande på 10:1, då är förbränningsutrymmet 10ggr mindre än cylindervolymen på en cylinder. Vilket innebär att du komprimerar bränsle/luft-blandningen till 1/10 av cylindervolymen.Vad innebär det och vad händer vid lägre / högre kompression. Förstår ju att man komprimerar luft/gas. men är det t ex komprimerat 10x?
Det är cylindervolymen (pi x r2 x slaglängd) i förhållande till volymen på förbränningsrummet (volymen ovanför kolvens övre vändpunkt).
Ju högre komp desto mer effekt plockar man ur motorn och desto varmare blir luften i cylindern på grund av just kompressionen, gränsen går när den komprimerade luften blir så varm att den självantänder innan tändstiftet antänder luft/bränsleblandningen. Detta kallas för spikning och är obra.
En turbomotor byggs ofta med lägre grundkompression då den trycksatta insugsluften ger en ökning av kompressionen (den faktiska kompressionen, inte grundkompressionen i motorn så klart), så för att kunna ladda på lite tryck utan spikningar måste grundkompet vara lägre. Av samma anledning används en intercooler, detta för att sänka temperaturen på den trycksatta insugsluften för att ett högre laddtryck ska kunna användas innan lufttempen blir så hög att spikningar uppstår.
En äldre motorkonstruktion typ Volvo B20 och valfri gammal v8 måste ha lägre komp än en modern motor med fyrventilstopp då de har sämre kontroll på förbränningsprocessen i cylindern, vissa racemotorer kan köra ruggigt höga kompförhållanden på macksoppa för att dom har koll på grejorna och råd att renovera ofta...
sida går det ätt beräkna vad kompet blir på dessa 2 alternativ......slaget är 66mm....kolvarna 70mm....alt 72mm....
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |