Komp

Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
Min motor har som sagt börjat "knacka" konstigt... o det kan vara kolvringarna som e sletna. nu till frågan, jag tänkte mäta kompet me en kompmätare... men vad jag vet visar den i "Bar" o jag har läst på en tzr-sajt att tzr:n ska ha "5,9:1" i kompression, men hur många Bar e det då??
sen undrar ja om man bara behöver byta kolvringar eller måste man byta kolven osså??
 
Ja det kan ju knappast stämma..... :p

Det bör ju Minst vara sådär 6 Kg i komp....annars är det något som är paj :mattias
 
men det står att det ska vara 5,9:1 på denna tzr sidan:
http://home.swipnet.se/~w-18381/enter.htm
men kompet e inte bra i yamahas grejjor :rolleyes:
man kan lätt starta hojjen me handen o me min gammla dt 50 så fanns där inget motstånd när man kickade, (startade den me handen utan nårra problem) men den gick hur bra som helst! :fakta

men hur många bar e 5,9:1 då!!?? :confused:
 
5.9:1 är ett kompressionsförhållande, alltså det talar om hur många gånger motorn komprimerar bränsle och luft blandningen.
När kolven är i sitt nedersta läge och har sugit i sig blandningen så komprimeras den blandningen 5.9 gånger. :tummenupp

Men hur många bar det är det är vågar jag inte svara på..... :va
 
Kompressionstrycket och kompressionsförhållandet är olika saker. Trycket anges i bar el atm oftast. Det kan man mäta m komp.mätare i stifthålet o full gas. Vet inte vad som är vettiga värden på 2takt. Står nog i verkstadshandboken.
Kompförhållandet är bara geometri, en volym/en annan volym. Anges som ett förhållande just, 9.5:1 t.ex. På 2takt har man tyvärr olika sätt att räkna det där, i det ena ingår hela cyl.volymen och det ger ett högt värde, 10:1 el mer. I det andra räknar man bara med cyl.volymen över avgasporten, det ger ett lägre värde, 6:1 el liknande.
/u
 
nu har ja o fassan kollat hur kolv o lager mår... hittade inget glapp i vevlager o kolvbultslager, o kolven o ringarna såg bra ut.... det som kan ha orsakat knackningarna kan vara för att där e glapp mellan kolv o cylinder, lite mer än va det ska vara men inget farligt!
förrästen mätte kompet, den visade 5,5kg tryck... e det bra?
 
Nja det är helt klart i lägsta laget...... :rolleyes:

Men det beror ju också på hur mycket komp en TZR ska ha från början, kolla upp det.

Men generellt på relativt vässade 2 taktare så är ju ca 7 bar ganska vanligt. :cool:
 
Nja det är helt klart i lägsta laget...... :rolleyes:

Men det beror ju också på hur mycket komp en TZR ska ha från början, kolla upp det.

Men generellt på relativt vässade 2 taktare så är ju ca 7 kg ganska vanligt. :cool:
 
okej, men den går bra o så.. men sen e där juh det där glappet osså
 
På bilmotorer när man vill kika att ringarna inte läker allt för mycket så brukar man först kolla med komp-testare vad kompet ligger på sen hälla ner en skvätt olja, Visar mätaren mer då så har man ett par slitna ringar.. Torde ju funka på 2t också.. Fram med 2-taktsoljan och testa :tummenupp
 
AdrenalineRush skrev:
okej, men den går bra o så.. men sen e där juh det där glappet osså
Mät upp kolvspelet. Om det är för stort så är det dags för en ny kolv, plus i värsta fall borrning eller omnicasilning beroende på vad det är för typ av cylinder.
 
där e litet spel, men inte mycket... kanske lite mer än vanligt.
på tzr är där inte nicasilbehandlade cylindrar...
 
Flummo skrev:
Mät upp kolvspelet. Om det är för stort så är det dags för en ny kolv, plus i värsta fall borrning eller omnicasilning beroende på vad det är för typ av cylinder.

vad menas med kolvspel??
 
Kolvspel: I stort sett glappet mellan kolv o cyl. Det tar man fram genom att mäta cyl o kolv var för sig och räkna ut skillnaden. MEN kolven är varken rund eller cylindrisk, så det gäller att veta VAR på den man ska mäta. Likaså måste cyl mätas på flera ställen så att man hittar ev. orundhet o koniskhet.
Hur stor spelet ska vara är olika för olika motorer, men ligger vanligen mellan 3 o 12 hundradels mm. Står i verkstadshandbok o ska finnas med en ny kolv.
Alltså inget man mäter hemma m skjutmått, utan sånt fixar en motorverkstad billigt.

By the way, mäta komp m o utan olja nog ingen ide på 2takt. På 4takt kan det visa om det är kolvringar el ventilerna som läcker. På 2takt finns inga ventiler........
/u
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top