Nisse Järnet
pschyy =D
Ska man inte hålla fullt när man mäter kompen också?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jo.Nisse Järnet skrev:Ska man inte hålla fullt när man mäter kompen också?
ulf_lundin skrev:Får inte ihop dina siffror alls. Det närmaste jag kommer är att 35 psi är 2.4 atm (kp/cm2). Men det låter väldigt lågt å andra sidan. Kolla skalorna igen. Mätt m full gas ?
/u
Japp. Inga ventiler. Men om värdet ökar markant med lite olja i cylindern så tyder väl ändå det på korsdrag bland ringarna. En frisk motor borde få mindre skillnad vid mätning med/utan olja än en sliten. Tyvärr har jag inga riktmärken för sådan mätning på tvåtakt, bland annat därför att vissa (som ulf_lundin mycket riktigt skrev) mäter kompförhållande på 2t från avgasportens stängning.ulf_lundin skrev:By the way, mäta komp m o utan olja nog ingen ide på 2takt. På 4takt kan det visa om det är kolvringar el ventilerna som läcker. På 2takt finns inga ventiler........
/u
Se mitt inlägg ovan om startmotorhastighet. Förklaringen är ju alltså att det hinner läcka allt för mycket via ringarna medan man kickar sakta. Sparka som fan så blir det tryck. Nu förstår du varför kompressionsprov är opålitligt på en motor utan startmotor.Nikel skrev:typ kickar jag sakta så ger den ingen komp alls
Inte en aning. Jag har bara lagt fram lite tankar och idéer och kan inte uttala mig om din knarr. Dels har jag för lite erfarenhet av 2t, dels är det skillnad på att läsa om symptom och att uppleva/känna dem själv. Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig nåt mer. Kolla om du har nån i hemtrakten som kan 2t.Nikel skrev:men tror du jag behöver nya kolvringar och hona cylindern
eller i värsta fall borra en överdimension
Det är ett nominellt komp.förhållande, troligen beräkna tpå det 'dumma' sättet, intetsägande sättet. Alltså inget tryck.cool_adde skrev:6.5:1 på NSF en!
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Bike är på plats på sommarv... |
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |