Komp

Får inte ihop dina siffror alls. Det närmaste jag kommer är att 35 psi är 2.4 atm (kp/cm2). Men det låter väldigt lågt å andra sidan. Kolla skalorna igen. Mätt m full gas ?
/u
 
ulf_lundin skrev:
Får inte ihop dina siffror alls. Det närmaste jag kommer är att 35 psi är 2.4 atm (kp/cm2). Men det låter väldigt lågt å andra sidan. Kolla skalorna igen. Mätt m full gas ?
/u

35psi har den när man kickar ganska snabbt med handen när man kickar sakta ger den 0.00000 föresten mätt med full gas


//Niklas
 
ulf_lundin skrev:
By the way, mäta komp m o utan olja nog ingen ide på 2takt. På 4takt kan det visa om det är kolvringar el ventilerna som läcker. På 2takt finns inga ventiler........
/u
Japp. Inga ventiler. Men om värdet ökar markant med lite olja i cylindern så tyder väl ändå det på korsdrag bland ringarna. En frisk motor borde få mindre skillnad vid mätning med/utan olja än en sliten. Tyvärr har jag inga riktmärken för sådan mätning på tvåtakt, bland annat därför att vissa (som ulf_lundin mycket riktigt skrev) mäter kompförhållande på 2t från avgasportens stängning.
Men här kommer en _mycket_ förenklad tumregel vid kompmätning på 4t:
Mätresultatet är alltid högre än förhållandet på en frisk motor. Med detta menas att en 4t med kompressionsförhållande 10:1 bör ha 10-12 kg vid kompressionstest. Men det är som sagt en _mycket_ grov tumregel som dock oftast stämmer. Möjligen undantaget motorer med riktigt långa öppningstider på kammarna.
Vet inte om samma idé kan användas på 2t.
Kan också nämna att det avlästa kompressionstrycket beror på hur fort startmotorn snurrar. I det här fallet är det en "mänsklig" startmotor och en sån kanske varierar i hastighet från gång till gång och därmed blir ju mätvärdena inte riktigt lika pålitliga.
 
typ kickar jag sakta så ger den ingen komp alls
 
Nikel skrev:
typ kickar jag sakta så ger den ingen komp alls
Se mitt inlägg ovan om startmotorhastighet. Förklaringen är ju alltså att det hinner läcka allt för mycket via ringarna medan man kickar sakta. Sparka som fan så blir det tryck. Nu förstår du varför kompressionsprov är opålitligt på en motor utan startmotor.
 
men tror du jag behöver nya kolvringar och hona cylindern
eller i värsta fall borra en överdimension
 
Nikel skrev:
men tror du jag behöver nya kolvringar och hona cylindern
eller i värsta fall borra en överdimension
Inte en aning. Jag har bara lagt fram lite tankar och idéer och kan inte uttala mig om din knarr. Dels har jag för lite erfarenhet av 2t, dels är det skillnad på att läsa om symptom och att uppleva/känna dem själv. Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig nåt mer. Kolla om du har nån i hemtrakten som kan 2t.
 
cool_adde skrev:
6.5:1 på NSF en!
Det är ett nominellt komp.förhållande, troligen beräkna tpå det 'dumma' sättet, intetsägande sättet. Alltså inget tryck.

35 psi låter VÄLDIGT lågt, tycker jag. Men jag vet inte. Handkickandet kan vara en förklaring. Prova oljetricket. Om du inte kan hitta vad den ska ge för uppmätt tryck som ny och när det är dags att renovera. Stor skillnad tyder på slitet lopp/dåliga ringar. När en 2taktare går har den ungefär samma tryck som en 4takt. Dvs. i närheten av vad soppan tål utan att knacka. Men jag har inte mätt komp (vad jag kommer ihåg) på 2taktare så jag vet inte vad man kan vänta sig. Ett sätt att ta reda på det, är ju att man mäter på sin motor när den är frisk så man vet. Kan j vara intressant att kolla ibland för att se om den slits vartefter.
/u
 
jo jag tycker det e väldigt lågt ochså kicken går ju utan motstånd nästan med olja blir det knapt nån skillnad

min zündapp kan man ju stå på kicken den är ju som en husqvarna i motstånd även om man kickar sakta.

//Niklas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top