Komp 2-taktsmotor

- Det är nåt "man" gjorde ända in på början av 80-talet. Åtminstone ute på bygda.

Och så fixade man ju kompet genom att slipa cylindertoppen mot betonggolvet förstås.
Ev. grus kompenserades bort av cylindertoppspackningen. Science!

Ja, kolvringsbytandet levde ju kvar av tradition för att "så har man alltid gjort".

Jag är gammal och tänker att det är en bra idé att byta kolvringar om man har en motor man inte känner, med cylinderlopp som ser ok ut och med dålig kompression. Nu inväntar jag en komplett sats nya packningar och hoppas på skillnad. Kommer från usa om tre veckor eller nåt. Jag har iallafall fått igång startmotorn så jag ska göra en komptest när jag kommer tillbaka om ett par dagar

Kompet ligger på 80, 100 och 80 p.s.i framifrån. Hoppas nya packningar löser problemet..

Alla cylindrar har varit av. En är bytt. När jag köpte den hade den inga toppar alls så jag köpte beggade på ebay.

Alla cylindrar har varit av. En är bytt. När jag köpte den hade den inga toppar alls så jag köpte beggade på ebay.

Men då måste du ju ha sett om allt var bra? :va
Såg du inget fel på kolvar och cylindrar så är det väl bara att köra.

Möjligen var det det där med kolvstorlekarna du nämnde, har du rätt dimension på kolven till den där utbytta cylindern?

Cylindrarna ser hyfsade ut. Runt portarna är det en del slitage men i kompressionsläget ok. Det verkade som den "nya" passade, den smet på lika lätt som de andra. Den är honad på verkstad.

Nu har jag ju mått på kompet som är helt ok så jag väljer att låta det vara tills jag kan provköra den. Det kommer att ta ett tag för jag måste fixa (och förstå) en massa med kylsystem och drivning först.

Det var en "torr" test, testade med lite 2-taktsolja i toppen och kompet steg till ca 110 på alla tre cylindrarna. Ok, mao :)
Tricket med att hälla i lite olja, är för att se var felet sitter, det är inte en reparation.
Om verkstadshandboken säger cirka 120, skulle jag inte vara nöjd med 80.

Jaha! Jag trodde det var för att det tätar lite mellan cylinder och kolvringar.
Det är iallafall vad jag har läst.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...