Komp 2-taktsmotor

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag kan snurra utgående axel för hand på min 750cc 2-takts vattenskotermotor. Jag har plockat bort vattenkylning, avgasrör och förgasare med reedventiler innanför. Jag testade också när allt satt på och det var samma. Ska det vara så lätt? Jag blåste i 5-56 för att skydda och ta bort lite skit ur en av cylindrarna men vad jag förstår så ska en tunn oljefilm höja kompet.
Här en liten video på snurret:
Jag undrar också vad 0.25 som är instansat i kolvkronan betyder?
 
Jag kan snurra utgående axel för hand på min 750cc 2-takts vattenskotermotor. Jag har plockat bort vattenkylning, avgasrör och förgasare med reedventiler innanför. Jag testade också när allt satt på och det var samma. Ska det vara så lätt? Jag blåste i 5-56 för att skydda och ta bort lite skit ur en av cylindrarna men vad jag förstår så ska en tunn oljefilm höja kompet.
Här en liten video på snurret:
Jag undrar också vad 0.25 som är instansat i kolvkronan betyder?

Det är ju inte riktigt sådär man gör ett kompressionstest.

0.25 lär betyda att kolven är 0.25mm överdimension.
 
Normalt betyder 0.25 att cylindrar är borrade till överdimension. Passande kolvar märkta för att passa. Vanligtvis mått i millimeter. Gammalt engelskt och amerikanskt kan vara i tusendels tum.
 
Topp! Trodde det. Ang kompressionstest så trodde jag inte heller det. Brukar det vara så lätt att dra runt axeln? Har inte haft lust att försöka koppla in startmotorn. Allt är i delar för tillfället.
 
Normalt betyder 0.25 att cylindrar är borrade till överdimension. Passande kolvar märkta för att passa. Vanligtvis mått i millimeter. Gammalt engelskt och amerikanskt kan vara i tusendels tum.

Vanligtvis är överdimensioner i steg om 0.5mm men det finns ju dessa undantag och 0.25mm är så lite att det börjar bli lite problem att rikta och borra rätt i ett slitet lopp. I en sliten cylinder kan ju loppet vara 0.25mm över direkt under vändkanten på cylindern och loppet kan även ha blivit ovalt så när man borrat till +0.24 och ska hona sista hundradelen så har man kanske kvar delar av den gamla ytan på vissa ställen och alltså ett hål som inte ligger helt perfekt i de gamla hålet och övergångar mellan nyborrad och gammal yta.

Jag tror faktiskt att de är vanligare att 0.25 används av folk som väljer att bara hona upp nötta cylindrar utan föregående borrning och det är ju absolut inte heller en ideal metod.

Jag har aldrig borrat en cylinder bara +0.25mm i alla fall men jag har borrat en hel del cylindrar och när man tagit ett tunt skär så inser man liksom problematiken som skulle uppstå när man borrar mindre. Det händer ju även att cylindrar är i sånt skick att inte ens 0.5 mm räcker för att få ett bra lopp.
 
Ok! Jag fattar. Om jag kollar på sprängskisser så finns det ringar och kolvar till 0.10 och 0.20 över. Rimligt att tro att de bara är honade då.
 
Last edited:
Alldeles riktigt! .010 och .020 Har läst fel. Så om jag ska köpa nya ringar till mina 0.25 kolvar är det .010 som gäller.



Det där med att bara byta kolvringar är nåt som man gjorde på 70-talet, inte med dagens material och oljor.
Om kolvringarna behöver bytas så är även kolven slut och behöver bytas, troligen långt före kolvringarna.
 
Ok. Så, hur lätt ska man kunna snurra veven på en 750cc trecylindrig motor som ska ha en komp på ca 120psi. Ska det gå lätt för hand? Jag har plockat isär startmotorn så jag kan inte snurra motorn så bra och jag hörde av en kompis att det behövs lite fart på motorn för att testa kompressionen.
 
...hur lätt ska man kunna snurra veven på en 750cc trecylindrig motor som ska ha en komp på ca 120psi. Ska det gå lätt för hand?...
Bra att du la upp en video, den visar att kompressionen är försvinnande låg.
Är den lika usel på alla cylindrarna?
 
Kan du historien? Har man kört den utan oljeinblandning?
 
Vet inte nåt alls. Köpte den i delar för en tusing.
En av cylindrarna hade rejäla spår på ena sidan efter kolvbulten så jag köpte en beggad cylinder på ebay som jag fick honad av en mekaniker som jobbat med dessa maskiner förr i världen.
Jag håller på och plockar ihop den för att se vad som funkar och vad som fattas.
 
Det där med att bara byta kolvringar är nåt som man gjorde på 70-talet, inte med dagens material och oljor.
Om kolvringarna behöver bytas så är även kolven slut och behöver bytas, troligen långt före kolvringarna.
- Det är nåt "man" gjorde ända in på början av 80-talet. Åtminstone ute på bygda.

Och så fixade man ju kompet genom att slipa cylindertoppen mot betonggolvet förstås.
Ev. grus kompenserades bort av cylindertoppspackningen. Science!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top