Kommer nog behöva sälja hojen

Blessed

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Hoj
kawa 10
JA ni läste rätt, håller på att flytta närmare stan och tänkte på pärlan. Jag ringde försäkringsbolaget och sa min nya adress. Jag tror jag hörde när leendet sträckte sig från öra till öra. en höjning med 5000kr!!!! det spelade inge roll om jag hade garage med bur, lås och annat gott annat..:(

om jag nu måste sälja pärlan vad ska jag tänka på?
- hur skriver jag över hojen, så det inte blir fel i papper och någon försäkringsbolag eller staten kräver enormt med pengar?
- uppsägning av försäkring sker det av sig själv?
- ställa av den?

men tro mina ord! till våren ska jag ha något "stort" mellan benen igen..:tungan

Last edited:
Börja att kolla med andra bolag vad dom ska ha innan du säljer hojen .

Annars finns det andra hojmärken med förmånligare märkesförsäkringar .

Har du eget garage så ställ av bågen.
Kolla med FB vad de tar för "garageförsäkringen"
är det ett FB som du inte kan ha garageförsäkrat (aka helårs försäkrat)
så sälj bågen till flickvännen/farsan etc (de kan teckna garageförsäkring då) och köp tillbaka den nån vecka/månad senare
(då tecknar du garageförsäkringen)

Och ja... till en hoj vill man ha garageförsäkring. Finns för mycket kreti & pleti där ute som kan få nys om att det står en hoj i ett garage o sen få för sig att "Den ska ja "prova"(sälja/stripa på delar/etc)"

Jävla gissel detta med helårsförsäkring om man flyttar

PS då du ringer runt o kollar om en bra garageförsäkring så
1) Skaffa en app till mobilen o spela in samtalet. Detta är ett måste.
2) Kolla även vad premien blir på din nya adress blir nästa år.
3) Låter det för bra för att vara sannt ... så ställ frågan specifikt
"Är det helt korrekt att premien för motorcykeln med reg nr XXX-111 är ZZZZZkr för 2011 för adressen Min_nya_gata 2, 12345 Nånstans"

Blir svaret ja ... Grattis!

Jag gjorde precis detta med spela in samtalet o ställa en specifik fråga om premie för nya adressen och fick ja som svar.
Sen då jag flyttade tyckte FB ... höja premien... ringde då o sa
"Har inspelat samtal där jag har löfte om 5700 i premie för min nya adress, inte 13400 som ni hävdar på det nya försäkringsbrevet. Så antingen skickar ni ut ett försäkringsbrev med rätt premie eller så kan vi ta det via ARN eller mötas i rätten, där jag kommer att spela upp det inspelade samtalet. Mutliga avtal ni vet ..... Kan om ni vill skicka inspelningen till er redan nu så ni får se att jag inte bluffar"
FB bad att få återkomma varvid ja sa visst, inga problem
3 timmar senare ringde nån chef från FB o sa
"Vi har missat o du kommer att få premien 5700 för ett år. Den gäller bara ett år. Då den förfaller kommer du inte att kunna få samma bra premie. Den kommer att bli MYCKET högre"
jag: "visst inga problem. tack"

Så att spela in samtalen med FB kan löna sig :D:D:D

Som dizzy säger, ring runt och kolla med olika bolag, spela in samtalen plus skriv upp på en lapp så du har det samlat, skriv även upp namnet på den du pratade med så du kan prata med samma person om/när du ringer tillbaka, detta gör det hela mycket enklare då personen förhoppnigsvis kommer ihåg på ett ungefär vem du är, å då är det lättare för dem att hitta i sina register vad dem lovade dig för premie i det förra samtalet ni hade.

Detta vet jag många polare som gjort och på så sätt fått en mycket billigare försäkring på bilar/motorcyklar än vad dem skulle fått från försäkringsbolaget dem brukar ha.

Jag hade själv tänkt göra detta en kall vinterdag för å se om man kan få ner försäkringen några kronor tills nästa år :)

har börjat ringa runt, hoppas på det bästa!
Jo jag har en helsårs försäkring som sträcker sig till mars, men kan FB se om jag säljer till någon i familjen? samma efternamn eller så? kan inte FB se det? Blir "sura" och kommer ihåg mig, kanske behöver dem igen i framtiden.

har börjat ringa runt, hoppas på det bästa!
Jo jag har en helsårs försäkring som sträcker sig till mars, men kan FB se om jag säljer till någon i familjen? samma efternamn eller så? kan inte FB se det? Blir "sura" och kommer ihåg mig, kanske behöver dem igen i framtiden.

äh e kan nog inte säga nåt om det........de brukar typ säga "jasså är det du igen" när man ringer på våren.......har jag hört.......:rolleyes:

Fixa avställningsbar försäkring plus garageförsäkring hos Folksam........

Rätt så onödigt att få panik för en sån struntsak.

Skulle ställt av motorcykeln framför alternativet att sälja den i panik för en premiehöjning, men det kan du nog inte göra i och med årsförsäkringen. Samtidigt undrar jag om de kan höja din månadspremie i samband med flytt mitt under avtalstiden utan att ge dig möjlighet till att säga upp försäkringen om premien vida överstiger det man betalat på sin gamla adress.

Har du möjlighet att bryta din årsförsäkring så teckna en garageförsäkringen istället via t ex IF eller Folksam. Den försäkringen är inte särskilt dyra även om man råkar bo centralt i en storstad. Säsongen börjar ändå närma sig sitt slut.

Lyft luren och se vad andra bolag erbjuder för premie. Billigast av och påställningsbara försäkringen var Folksam för min del i våras. Tidigare hade jag If under många år. Var nöjd med dem också men det skiljde alldeles för mycket för att motivera att ha kvar motorcykeln där.

Känner du ändå för att sälja motorcykeln så är det inga svårigheter. Du ser till att köparen sätter in pengarna på ditt konto innan du skriver över den på honom via registreringsbevisens ena del. Om den är av och eller påställd vid tillfället har ingen betydelse för din del. Vägskatten är en struntsumma i sammanhanget på en motorcykel så den behöver du inte bry dig om. Skulle du trots allt ställa av samma dag som ägarbytet sker tror jag att den tillfaller nya ägaren enligt nya regler.

Fast, det är ca 400kr/månad, har du så tight budget, eller kan du göra lite justeringar? Vad kostar en krogkväll? Hur mycket lägger du på märkeskläder, som du egentligen inte behöver? Kanske skippa nån liten lyx här å var ibland så går det runt ändå?

Fast, det är ca 400kr/månad, har du så tight budget, eller kan du göra lite justeringar? Vad kostar en krogkväll? Hur mycket lägger du på märkeskläder, som du egentligen inte behöver? Kanske skippa nån liten lyx här å var ibland så går det runt ändå?

dom ville höja med 5000kr utöver de jag betalar idag, så handlade inte om 400kr i månaden..

dom ville höja med 5000kr utöver de jag betalar idag, så handlade inte om 400kr i månaden..
Jo, 400kr mer än du betalar idag! Så frågan kvarstår, vad lägger du på krogen, nya märkeskläder, fika på seveneleven osv som du kan skära lite på och få pengar över till hojen? Allt handlar om prioriteringar, mina krogkvällar är i princip obefintliga, just för att mitt hojintresse är snordyrt, och försäkringen är den absolut billigaste delen ;)

ringt runt nu och hittat ett FB som gav väldigt fina siffror, väntar på majl där allt om ny adress, hoj m.m. står.
vet ju att storebror har stor intresse för MC, om jag skriver över den försvinner mitt försäkringsproblem då och jag kan teckna en ny efter han tröttnat *host*host* jag fått tillbaka den?

En annan fråga är ju om du måste vara skriven på din nya adress? Du kan ju bo där, med särskild postadress t.ex. Men vara skriven hos föräldrar eller nån kompis.

Jag gjorde så tidigare när jag hade issuet att hojen de facto stod i ett låst, larmat garage på landet hos svärföräldrarna. När FB ville ha premie för storstan så flyttade jag, och skaffade särskild postadress. Katching!

En sån sak är fan inte ens bedrägeri, det är bara att rätta till ett skevt system.

Ett alternativ till en skenförsäljning kan vara att köpa en billig vinterhoj och ställa på den istället. Vet inte om det funkar alltid men för mig har dom i alla fall varit flexibla och låtit mig ställa av hojen när jag samtidigt ställt på en annan hoj.

Många är skrivna hos sina föräldrar under studieåren. Se om du kan skriva dig på en annan adress tills dess årsförsäkringen löper ut i mars om det inte går att bryta försäkringen.

Ni som håller på med att byta ägare för att bryta årsförsäkringen. Sker det någon pengatransaktion eller skriver ni ett skuldebrev?

Tänker mig en händelse att motorcykeln blir stulen under perioden en "tillfällig" ägare tar över.

Tycker inte det verkar vara då självklart att "byta" ägare faktiskt. Skulle istället bryta försäkringen på grund av höjningen av premien under avtalstiden. Det tycker jag borde vara skäl nog.

Varför inte bara skaffa på folksam? Har där nu och då jag bygger hus samt har 2 jobb hinner jag knappt köra. Men jag ställer på under nån helg när jag hinner och sen av igen. Du får nyttja det precis hur mycket du vill.

Innan jag hittade denna typen av försäkring "sålde" jag den till en polare under vintern o köpte tillbaka den till våren för att slippa betala helförsäkring året runt.

Höjningen med 5000:- .. är den per år? isåfall är det ju ingen jättesumma per månad ändå.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph