Kommer KTM överleva?

Jag har ingen aning om KTM's budgetfördelning mellan "egna" pengar och sponsorpengar, men konkursförvaltaren tycker uppenbarligen att det går åt lite väl mycket av "egna" pengar.
 
Tycker att det här med massor av osålda hojar verkar väldigt märkligt. För när jag stod på lindroths 2023 och ville köpa en Ktm 890 adv så fanns det inte en enda hoj att uppbringa enligt säljaren.
Jag tror man försökt hålla igen på försälningen för att kunna hålla uppe priserna, det borde ju ha funnits hojar att beställa hem redan då?
 
Tycker att det här med massor av osålda hojar verkar väldigt märkligt. För när jag stod på lindroths 2023 och ville köpa en Ktm 890 adv så fanns det inte en enda hoj att uppbringa enligt säljaren.
Jag tror man försökt hålla igen på försälningen för att kunna hålla uppe priserna, det borde ju ha funnits hojar att beställa hem redan då?
Det kanske inte alltid är sanningen som redovisas från säljare?
 
Last edited:
Precis, vad någon på det stället säger till en kund skulle jag inte nödvändigtvis tolka som sanning…

Kul läge för den firman, för övrigt. Bli av med i tur och ordning Triumph, BMW och Polaris för att man är för odugliga för att uppfylla respektive märkes kriterier och snart KTM i kånken…Tur att de har bra avans på varje Milwaukee-bygge…

De har dock en säljare som förtjänar beröm och heder - Ingemar Brännström. Följde med ”på köpet” när de köpte Kalix Maskiners luleåfilial och riktigt duktig på alla BRP snöskotrar. Verkar tyvärr bara jobba med att sälja dessa.
 
Last edited:
Det fanns inga hojar i butiken. Och jag förstår inte varför man inte vill sälja till en kund som står och i princip viftar med pengar.
De kanske inte fick köpa fler hojar av KTM? Det kan ju finnas massor av anledningar.

Jag stod för många år sedan med pengar i handen och ville köpa en ny Subaru av en handlare i Hälsingland. Han skruvade på sig och kom med en massa bortförklaringar som uppenbarligen inte var relevanta. Vi tyckte att det var väldigt konstigt och köpte en annan bil istället, efter några månader fick vi veta att han tappat agenturen pga krångel med Subaru Sverige.

Säger inte att det är så i detta fall, bara att det kan finnas många anledningar till att säljare inte vill/kan sälja och det är absolut inte alltid som de är intresserade av att berätta sanningen.
 
Tycker att det här med massor av osålda hojar verkar väldigt märkligt. För när jag stod på lindroths 2023 och ville köpa en Ktm 890 adv så fanns det inte en enda hoj att uppbringa enligt säljaren.
Jag tror man försökt hålla igen på försälningen för att kunna hålla uppe priserna, det borde ju ha funnits hojar att beställa hem redan då?

Dom gjorde dig en tjänst.
Compassionate commersialism, helt enkelt.
 
Det där får mig att återigen fundera över marknadsföringsvärdet på högsta nivån av racing/motorsport. Att Ducati säljer motorcyklar på att vara i topp i MotoGP tvivlar jag inte på, men vem köper en KTM av samma anledning?
Det är väl mer troligt att Red Bull får sälja sockervatten så kostnaden borde väl ligga hos dem?
Säkerligen säljer de en 1390 eller två åt något gp-fan.
Men knappast till en marginal på 50 mille per år.

1000016489.png
 
På RideApart.com skriver man att KTM kommer att avsluta MotoGP trots allt.
Detta ställer mycket på ända, med tanke på vad som har skrivits tidigare här i tråden.

Gjorde en sökning på MotoGP:s egen sida och hittar ingen information alls angående KTM.

Bara att avvakta då tills mer kommer fram om det eventuella urträdet från MotoGP.
 
Last edited:
På RideApart.com skriver man att KTM kommer att avsluta MotoGP trots allt.
Detta ställer mycket på ända, med tanke på vad som har skrivits tidigare här i tråden.
Intressant att det kommer direkt från konkursförvaltaren också och i väldigt tydliga ordalag:
”in this regard, it is planned not to extend the contract with MotoGP, which runs until 2026. An early withdrawal from the racing series is not currently planned.”
 
Intressant att det kommer direkt från konkursförvaltaren också och i väldigt tydliga ordalag:
”in this regard, it is planned not to extend the contract with MotoGP, which runs until 2026. An early withdrawal from the racing series is not currently planned.”
På nått sätt hänger det officiella uttalandet från konkursförvaltaren ovan
( i varje fall för mig )
dåligt ihop med vad som sägs i inlägg #334
Jag får känslan av att konkursförvaltaren har mycket att göra och MotoGP "utmaningen" ligger en bit fram i pipeline,
MotoGP "utmaningen" tar konkursförvaltaren den veckan det är planerat att ta MotoGP "utmaningen", 3:e veckan 2025 ?
Nu firar vi Nyår !
 
På nått sätt hänger det officiella uttalandet från konkursförvaltaren ovan
( i varje fall för mig )
dåligt ihop med vad som sägs i inlägg #334
Jag får känslan av att konkursförvaltaren har mycket att göra och MotoGP "utmaningen" ligger en bit fram i pipeline,
MotoGP "utmaningen" tar konkursförvaltaren den veckan det är planerat att ta MotoGP "utmaningen", 3:e veckan 2025 ?
Nu firar vi Nyår !
Ser ingen motsats alls? Konkursförvaltaren (eller kanske mer rätt ”debt administrator”) säger att de kommer fortsätta racingverksamheten under 2025 och det är osannolikt att den avslutas i förtid under året men att man kommer lägga ner verksamheten till säsongen 2026. Inlägg 334 handlar om att KTM är försent ute om de hade velat avbryta deltagande för den nu kommande säsongen. Alltså samma innebörd?
 
På nått sätt hänger det officiella uttalandet från konkursförvaltaren ovan
( i varje fall för mig )
dåligt ihop med vad som sägs i inlägg #334

Inlägg #334 är skrivet av mig och handlar om personal anställd hos KTM. Jag begriper inte vad det har med konkursförvaltarens uttalande att göra...?

KTM har ett kontrakt med Dorna om att deltaga i MotoGP. Om detta kontrakt bryts i förtid så får man böta ett ganska svettigt belopp (precis som Suzuki gjorde och som Suzuki också betalade). Hos KTM finns inget utrymme för detta, så man väljer sannolikt den billigaste lösningen. Precis som konkurförvaltaren säger - man kommer inte att bryta kontraktet men inte heller att förlänga det.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top