Kommer KTM överleva?

Ja, det är väl så många reservdelshojar som behövs för att hålla en cykel rullande. Ett par år...


Dr. Sadness här igen:

Det finns en ny kille i stan.

Ja, eller strax utanför - på crossbanan.
Triumph satsar stort rakt in i KTMs kärnmarknad: tävlingshojar.
Båda deras crosshojar tyx ha landat bra på marknaden för att vara förstautgåva.

Alltså: marknaden för KTM 3.0 ser inte likadan ut inför säsongen 2025 som den gjorde inför 2024.

Man delar till viss del kunder med en ny aktör, och dessutom delar man ÅF här och var. Absolut ingen anledning att lägga sig ner och dö, men det finns heller inte utrymme att snåla sig till framgång genom att spara in på FoU eller komponenter. Satsning krävs för att ens hålla sig kvar på banan...


Bara påpekar.
Ja trajjorna verkar kanon fina dessutom är ducati på g med dom har tävlat i italienska mästerskapet 2024
Så konkurrensen kommer bli riktigt hård på cross/enduro marknaden
 
Ja trajjorna verkar kanon fina dessutom är ducati på g med dom har tävlat i italienska mästerskapet 2024
Så konkurrensen kommer bli riktigt hård på cross/enduro marknaden

Alltså helt perfekta förutsättningar för den dåre som vill ta över KTM och lagret med 265.000 hojar…
 
Say what…??? Du inser att vi diskuterar ett företags potentiella överlevnad på motorcykelmarknaden och inte en turkisk bazar…?

Att ha ett lager med 265.000 osålda ”left over” av tidigare årsmodeller är inget annat än en ren och skär katastrof. En hel årsvolym hojar som trots att de reas bort till priser långt under produktionskostnad såväl som lagervärde ändå är stört omöjliga att sälja.

Någon ovan jämför det med en kvarnsten runt halsen. Jag skulle säga att det snarare är jämförbart med att ligga ingjuten i en metertjock kista tillverkad av volfram på botten av Marianergraven.

Från det perspektivet är jag helt med dig. Marknadsmässigt obra utifrån ett ev övertagande. Jag pratade mer om möjlighet för konkursförvaltaren att sälja av tillgångar.

Dock så skulle det vara intressant att veta mer om vad det är för hojar. Skillnaderna är historiskt sett otroligt små mellan årsmodellerna och i vissa fall bara livery. Inte heller omöjligt att 2025 hojar började tillverkas relativt tidigt och kan således vara en del av lagret. På tok för många ja men det heller inte svart eller vitt där en 2024 är helt värdelös för oss som slutkund i jämförelse med 2025. Om det inte är så att det är en massa 2021-2023 modeller.

Tidigare årsmodeller har alltid funnits att köpa till rabatterat pris så egentligen inget nytt. Det rimliga, med tanke på hur bolaget har skötts är ju att det sett lite likadant ut tidigare år. Den stora skillnaden nu är att vi vet om det.
 
Måste ju ha varit bra konstruktioner från början tycker man…
Det var Volvo 240 också...
Klart att det är bra hojar men känns rätt oldschool om man kommer från tex en österrikare av senare snitt.Jag saknar varken wirekoppling,vevstart eller motor utan balansaxel.Jag har svårt att motivera mig ett köp av crosshoj för 90-100k och få samma drivlina som den jag hade för 24år sedan.
 
Det var Volvo 240 också...
Klart att det är bra hojar men känns rätt oldschool om man kommer från tex en österrikare av senare snitt.Jag saknar varken wirekoppling,vevstart eller motor utan balansaxel.Jag har svårt att motivera mig ett köp av crosshoj för 90-100k och få samma drivlina som den jag hade för 24år sedan.
Men tänk på att crosshojar är slit och slängprodukter med ca 1 års beräknad livslängd.
 
Enligt Carup.se så kan tydligen Hamilton rädda KTM:s Motogp-stall, det kan han säkert men om han sen gör det får vi se nästa år.
 
KTM's största MotoGP tillgång just nu är väl Pedro Acosta's signatur på kontraktet för 2025 ?
Resten av KTM MotoGP personalen utom kontakterade förare har väl redan börjat fundera över vad dom ska göra 2025. Och det gör väl dom andra kontrakterade förarna och deras agenter också. Vinales och Bastianini i Red Bull KTM Tech 3 och Brad Binder som är med Pedro i Red Bull KTM Factory Racing.
Själv hade jag gärna sett Pedro fått chans på en Ducati 2025, hade ökat spänningen.
 
Last edited:
KTM's största MotoGP tillgång just nu är väl Pedro Acosta's signatur på kontraktet för 2025 ?
Resten av KTM MotoGP personalen utom kontakterade förare har väl redan börjat fundera över vad dom ska göra 2025. Och det gör väl dom andra kontrakterade förarna och deras agenter också. Vinales och Bastianini i Red Bull KTM Tech 3 och Brad Binder som är med Pedro i Red Bull KTM Factory Racing.
Själv hade jag gärna sett Pedro fått chans på en Ducati 2025, hade ökat spänningen.
Personligen tycker jag att det är nog med Ducati i täten och hoppas att de andra märkena kan slå sig in ännu mer i den trista dominansen vi hade i år.

Ursäktar urspårningen.
 
Resten av KTM MotoGP personalen utom kontakterade förare har väl redan börjat fundera över vad dom ska göra 2025.

Börjar dom fundera först nu så kommer dom inte att ha något jobb under 2025...Flera av de bästa och mest erfarna har redan klart med nya jobb på andra ställen i depån (och i andra depåer) och detta har gjorts klart redan under mitten av 2024. Att KTM har dålig ekonomi och kraftigt begränsad budget har varit känt för alla inom deras racingverksamhet åtminstone hela 2024.
 
Personligen tycker jag att det är nog med Ducati i täten och hoppas att de andra märkena kan slå sig in ännu mer i den trista dominansen vi hade i år.

Ursäktar urspårningen.
Jag har full förståelse för det. Det hade varit kul med flera konkurrens kraftiga fabrikat.
Men just nu verkar valet vara Ducati för en MotoGP förare som vill ta VM-titeln.
 
Börjar dom fundera först nu så kommer dom inte att ha något jobb under 2025...Flera av de bästa och mest erfarna har redan klart med nya jobb på andra ställen i depån (och i andra depåer) och detta har gjorts klart redan under mitten av 2024. Att KTM har dålig ekonomi och kraftigt begränsad budget har varit känt för alla inom deras racingverksamhet åtminstone hela 2024.
Betyder för mig att det blir mycket svårt hålla igång ett eller båda KTM MotoGP teamen 2025. Kommer KTM till testerna på Petronas Sepang International Circuit i Malaysia och Buriram United International Circuit i Thailand i Februari 2025 ?
Just nu är väl svaret Nej.
För att inte tala om Moto3 :hihi, levererar inte KTM (eller Honda motorer) så försvinner 7 av 13 team i Moto3.
Eller är det CFMOTO som gör KTM's Moto3 motorerna ?
Kvar, inte KTM i Moto3, 6 team
CFMOTO Aspar Team (CFMOTO)
FleetSafe Honda - MLav Racing
Honda Team Asia
Kopron Rivacold Snipers Team (Honda)
Leopard Racing (Honda)
SIC58 Squadra Corse (Honda)
Bort, KTM, 7 team
BOE Motorsports
CIP Green Power
Liqui Moly Husqvarna Intact GP
MT Helmets - MSI
MTA Team
Red Bull GASGAS Tech3
Red Bull KTM Ajo
 
Last edited:
Betyder för mig att det blir mycket svårt hålla igång ett eller båda KTM MotoGP teamen 2025. Kommer KTM till testerna på Petronas Sepang International Circuit i Malaysia och Buriram United International Circuit i Thailand i Februari 2025 ?
Just nu är väl svaret Nej.

Den som lever får väl se, men de har ju själva sagt att säsongen 2025 skall genomföras oavsett vad som händer med företaget KTM. De har dock tappat en del etablerat folk (inte bara de relativt höga chefer som nämnts i media) och jag vet inte om de kommer att ersätta dessa överhuvudtaget.
 
Det kan finnas hopp ser jag, om KTM anställer lite innovativa människor, som kan "se bortom balansaxeln".
Någon som kan förädla och utveckla råmaterialet till perfektion:

KTM_Duke.png
 
Det där får mig att återigen fundera över marknadsföringsvärdet på högsta nivån av racing/motorsport. Att Ducati säljer motorcyklar på att vara i topp i MotoGP tvivlar jag inte på, men vem köper en KTM av samma anledning?
Det är väl mer troligt att Red Bull får sälja sockervatten så kostnaden borde väl ligga hos dem?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top