Kommer KTM överleva?

Man undrar ju även hur det ser ut hos övriga producenter. Har dom också en massa gamla hojar kvar på lagret?
I Bilvärlden ser det väl ungefär likadant ut. Stora lager av osålda saker.
Skall bli intressant att se hur de andra hojtillverkarna ser ut nu när årssammanställningarna kommer
 
I Bilvärlden ser det väl ungefär likadant ut. Stora lager av osålda saker.
Skall bli intressant att se hur de andra hojtillverkarna ser ut nu när årssammanställningarna kommer


Gäller kanske bara U.S.A men en fingervisning om vad som räknas som ”många” fordon.

KTM verkar vara på en annan planet.
 
Jag tror att det har rullat på ganska bra för de flesta övriga producenter, dvs man har nog inte bara kört på utan att hålla koll på försäljningen.
Åtminstone om man skall försöka tolka hur marknaden ser ut hos handlarna.

Cf Moto 450 blev nog tex en riktig pungspark mot KTM390 ADV. Övriga segment har också extremt hård konkurrens och KTM har inte sålt så bra trots betydligt lägre priser och mer effekt. Något har man ju missat men alltså fortsatt att tillverka hojar.

Det vore intressant att få se vilka hojar som det råder mest överskott på.
Ja det skulle vara riktigt intressant att se lagersaldot på respektive modell.
Vet redan tidigt i våras en handlare som uttryckte oro för han hörde om hur många kollegor som hade hela butikerna fulla med osålda cyklar
 
Såvitt jag har hört så kommer det inte komma några 2025 1390 super adventure.
Däremot kommer 1390 Super Duke gt till Q2.
Gissar att det är SA-S'n man egentligen ville ha ut på marknaden.
Behöver nog finnas några arbetare kvar som får lön om det skall hända, fast de hojarna kanske redan står på lagret?
 
Man undrar ju även hur det ser ut hos övriga producenter. Har dom också en massa gamla hojar kvar på lagret?

Jag har inga bra siffror på hur det står till på hojmarknaden rent generellt, men man kan ju lista ut ett och annat utifrån vem som rear ut hojar och hur mycket man sänker priset. Och då är KTM i en helt överlägsen klass för sig. Det är precis som järnröven skrev ovan - med 265.000 ”left overs” kan man inte annat än förundras och förbluffas över hur någon INTE har haft vett att dra i handbromsen lite tidigare…Har man ingen som helst kommunikation mellan försäljning, produktplanering, inköp och produktion…? Är man dumma i huvudet på riktigt…? Är full fart framåt följt av face plant in i en bergvägg något slags genetiskt drag för överösterrikare som sniffar världsherravälde…?

Jag vet att snöskotermarknaden brottas med prognoser som säger att man kommer ha 70.000-100.000 ”left overs” totalt av alla märken när det är dags att bygga modellår 2026. Detta är nästan lika mycket som världsförsäljningen på ett år (strax över 100.000 enheter) och samtliga tillverkare kommer därför att dra ned produktionsvolymerna avsevärt och en tillverkare säger till och med att man funderar på att inte bygga några 2026’or alls.

Dessutom, den som orkar läsa artikeln från Der Standard (den artikel som Carup’s ”journalist” har kopierat och taffligt översatt) inser snabbt att det finns ett annat gigantiskt moln på horisonten. KTM säger sig ha investerare villiga att bistå med 700 miljoner Euro och detta anses tydligen vara nog för att driva företaget vidare i alla fall januari ut. Men - och det här är ett gigantiskt jävla MEN - det förutsätter också att alla fordringsägare går med på att bara få 30% betalning för sina förfallna fakturor…

Man räddar alltså företaget någon eller några månader till på bekostnad av hur många underleverantörer…?
 
…och då är snöskotermarknaden på under 100.000 globalt samtidigt som ”volymerna” ligger i hyrskotrar och bruksdito. Inte konstigt att utvecklingskostnaderna ligger lågt…

Jfr den globala MC-marknaden som är många miljoner, mestadels billiga hojar vi aldrig ser i Sverige.
 
Jag vet att snöskotermarknaden brottas med prognoser som säger att man kommer ha 70.000-100.000 ”left overs” totalt av alla märken när det är dags att bygga modellår 2026. Detta är nästan lika mycket som världsförsäljningen på ett år (strax över 100.000 enheter) och samtliga tillverkare kommer därför att dra ned produktionsvolymerna avsevärt och en tillverkare säger till och med att man funderar på att inte bygga några 2026’or alls.
Och till 2026 kanske "samtliga tillverkare" innebär BRP och Polaris.
 

…och visst fanns där en rysk oligark i bakgrunden också. Man har väl slutat bli förvånad egentligen men nog åkte ett ögonbryn upp litegrann.
Som jag förstod det så har Sardurov inte ens fått fullt betalt för den del av MV som Pierer förvärvade. Så man kan ju fundera på hur den affären avslutas. Och frågan är hur välkommen en ryss är tillbaka som investerare på den europeiska marknaden nu.
 
De två månaders löner som inte betalats ut. Hur mycket pengar handlar det om?
Löner,pension avsättningar,sociala avgifter,semester pengar mm ?
 

Om jag förstått det rätt:

130.000 hojar står osålda hos handlare i EU, och 1 jan börjar nya regler gälla. Alltså måste de registreras in före dess för att de överhuvudtaget skall gå att sälja?
 
…och då är snöskotermarknaden på under 100.000 globalt samtidigt som ”volymerna” ligger i hyrskotrar och bruksdito. Inte konstigt att utvecklingskostnaderna ligger lågt…
Och till 2026 kanske "samtliga tillverkare" innebär BRP och Polaris.

Snöskotermarknaden liknar motorcykelmarknaden på så sätt att de flesta fordonen som säljs är lekfordon som inte är livsnödvändiga för daglig transport. Även om den största försäljningskategorin i Sverige är bruksmaskiner så är den absoluta merparten i Sverige fortfarande fritidsmaskiner.

Snöskotermarknaden har enklare avgaskrav men å andra sidan krav om högpresterande tvåtaktsmotorer - nuförtiden till och med försedda med turbo - om man överhuvudtaget vill sälja något inom lössnösegmentet och segmentet vanliga sportmaskiner som körs på led, alltså de segment som dominerar i nordamerika och därmed i världsstatistiken. Så jag skulle inte påstå att någon maskin på dagens snöskotermarknad kommer undan med låg utvecklingskostnad. Slår man ut utvecklingskostnaden på antalet sålda enheter så är utvecklingskostnaden per enhet snarare skyhög jämfört med motorcykeln.

Snöskotermarknaden lider dessutom av snabbare krav på nyheter och ny teknik - ungefär som när literklubborna utvecklades som mest intensivt - vilket bidrar till ytterligare kostnader och dessutom frågetecken kring kvalitet.

Och Arctic Cat är mycket riktigt på ruinens brant. Inte riktigt på grund av samma storhetsvansinne som KTM, utan snarare på grund av en finansiellt stark ägare som tyvärr inte förstod det nödvändiga i snabba nyheter. Nu har man äntligen en plattform som presterar i flera segment, men tyvärr tre-fyra år för sent för att attrahera riktigt intresse och försäljning. Dessutom har man knappt några lager alls av "left overs". Detta har genererat något märkligt resonemang om att helt och hållet slopa årsmodell 2026, eftersom man inte tror sig kunna konkurrera med bara årsmodell 2026 till fullpris när konkurrenterna har lager fulla med 2023, 2024 och 2025'or 50-70-100.000 billigare...
 
Och vad det gäller 790/890 så får dom försöka sälja dom med den gamla devisen köp 1 och få 3 så borde en funka iaf

Ja, det är väl så många reservdelshojar som behövs för att hålla en cykel rullande. Ett par år...


Dr. Sadness här igen:

Det finns en ny kille i stan.

Ja, eller strax utanför - på crossbanan.
Triumph satsar stort rakt in i KTMs kärnmarknad: tävlingshojar.
Båda deras crosshojar tyx ha landat bra på marknaden för att vara förstautgåva.

Alltså: marknaden för KTM 3.0 ser inte likadan ut inför säsongen 2025 som den gjorde inför 2024.

Man delar till viss del kunder med en ny aktör, och dessutom delar man ÅF här och var. Absolut ingen anledning att lägga sig ner och dö, men det finns heller inte utrymme att snåla sig till framgång genom att spara in på FoU eller komponenter. Satsning krävs för att ens hålla sig kvar på banan...


Bara påpekar.
 
Last edited:
Ja, det är väl så många reservdelshojar som behövs för att hålla en cykel rullande. Ett par år...


Dr. Sadness här igen:

Det finns en ny kille i stan.

Ja, eller strax utanför - på crossbanan.
Triumph satsar stort rakt in i KTMs kärnmarknad: tävlingshojar.
Båda deras crosshojar tyx ha landat bra på marknaden för att vara förstautgåva.

Alltså: marknaden för KTM 3.0 ser inte likadan ut inför säsongen 2025 som sen gjorde inför 2024.

Man delar till viss del kunder med en ny aktör, och dessutom delar man ÅF här och var. Absolut ingen anledning att lägga sig ner och dö, men det finns heller inte utrymme att snåla sig till framgång genom att spara in på FoU eller komponenter. Satsning krävs för att ens hålla sig kvar på banan...


Bara påpekar.

Jag tänkte också på Triumph, dom kom in starkt på direkten redan första året och jag skulle gissa att de flesta av deras kunder kommer från just KTM.
Där har ju KTM själva dukat bordet lite genom att söndra sina egna kunders lojalitet genom att ha sålt samma hojar under tre olika varumärken.

Dom har valt bästa bromsarna, Brembo, bästa fjädringen KYB och dom har en kortslagig motor som bara har aningen sämre effekt än KTM som ständigt haft mest effekt under många år.
Chassit får också bra kritik, med ramen som nästan är en kopia på Yamaha med enkelt rör upptill och därmed lite mindre styv.

KTM har ju också bra hojar men framför allt fjädringen från WP är väl inte riktigt i klass med KYB. Dock sparar ju luftfjädringen lite vikt.
 
Ja, det är väl så många reservdelshojar som behövs för att hålla en cykel rullande. Ett par år...


Dr. Sadness här igen:

Det finns en ny kille i stan.

Ja, eller strax utanför - på crossbanan.
Triumph satsar stort rakt in i KTMs kärnmarknad: tävlingshojar.
Båda deras crosshojar tyx ha landat bra på marknaden för att vara förstautgåva.

Alltså: marknaden för KTM 3.0 ser inte likadan ut inför säsongen 2025 som sen gjorde inför 2024.

Man delar till viss del kunder med en ny aktör, och dessutom delar man ÅF här och var. Absolut ingen anledning att lägga sig ner och dö, men det finns heller inte utrymme att snåla sig till framgång genom att spara in på FoU eller komponenter. Satsning krävs för att ens hålla sig kvar på banan...


Bara påpekar.
Snart kommer väll Ducati in på crossbanan också. Kan tänka mig att dom vill vara premium märke
 

Om jag förstått det rätt:

130.000 hojar står osålda hos handlare i EU, och 1 jan börjar nya regler gälla. Alltså måste de registreras in före dess för att de överhuvudtaget skall gå att sälja?


Artikeln illustreras av en Kiska-kotte man faktiskt vill ha:
motorcycle-2637088_1280.jpg



Servus Herr Dr. Inventerare!
Dyker det upp någon gammal 990 R eller rent av 950 S i gömmorna så är det bara att skicka ett PM.
 
Som jag förstod det så har Sardurov inte ens fått fullt betalt för den del av MV som Pierer förvärvade.

Läser man mellan raderna i tyskspråkig media så är varken den lokala handelskammaren eller domstolen väldigt imponerad av Stefan Pierer och hans affärsetik. Samtidigt är det väl känt att ett antal personer letar efter honom för att...ha en liten personlig diskussion...Och lägligt nog verkar han ha gått under jorden.

Så vem vet, med tanke på att oligarker och rysk maffia också är involverad så kanske han redan har ståplats i Toplitzsee jämte nazistguldet...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top