Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0
Samma skatt? Samma löner? Var hämtar du dina uppgifter ifrån? Eller är det ”sånt man vet”?

I Sverige har vi 25% moms. Det har man inte i USA. Hur mäter du dollarns köpkraft jämfört med kronans?

Argyle
ingen

Joinade: Nov 2005
Bor: Cambridge, New Zealand

Ahem... :hihi
 
Fraktkostnader... En gsxr 1000 här kostar 115 00kr och en BMW S 1000RR 135 000kr

Vilket betyder att Svenska försäljare tar ut hutlösa priser då vi har i stort sett samma skatt och löner...
Du kan inte har arbetat i varken Sverige eller Nya Zeeland. :fakta

”Den sammanlagda skattenivån är 36 procent av BNP jämfört med Sveriges dryga 50 procent.”

”- Det är verkligen inte ett alternativ för oss ha skatter på Sveriges nivå, sade Clark [premiärminister i NZ].”

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/persson-vill-inte-harma-nya-zeeland_395315.svd
 
Last edited:
En sak är ganska säker: BMW har tvingat japanerna att överraska oss ordentligt och det är förstås något väldigt bra. Frågan är vilken strategi de kommer välja och det är här jag saknar intresse och kreativitet från er.

Är du bekant med vad som har hänt historiskt, dvs sedan japanerna (honda speciellt) överraskade gång på gång, på både gata och bana sedan slutet på 60-talet? Nu har bmw kommit med EN cykel som ligger steget före. Är det en bra grund till att dödsdömma den japanska mc-industrin? Knappast. Den dagen då bmw kommer med modell efter modell som utklassar de japanska alternativen på de flesta punkter, inte bara på pappret utan även hos folkets smak och tycke, vilket även syns på försäljningssiffrorna - då kan jag hålla med dig om att japanerna är ute.
 
Ducati har aldrig tagit fram hojar som är snabbast, mest tekniskt avancerade och definitivt inte billigast eller ens mest prisvärda. Ändå verkar märket leva vidare och må rätt bra och dessutom hålla fast vid vissa viatal delar av konceptet. Jag tror inte att det handlar så mycket om prestandan och tech innovationer som 99% av kreti och pleti köper endast för att kunna säga "men jag har....i min cykel" fast någon direkt använding för dessa saker inte finns på väg till kneget eller 10 rundor på Bulten. Jag tror att folk bestämmer sig för visst märke eller model inte enbart för att titta på listan av funktioner..vilka man använder under den första veckan. Jag köpte en gång en Canon kamera för rätt mycket pengar...Oj vad den kunde...oj vilka lösningar...oj vilka specs..oj vilken jävla massa möjligheter...oj vad ofta jag skruvar in knappen på full auto och skjuter bild och skiter i alla finesser jag köpte den där kameran för.

Så nej, Gixxer försvinner inte. Möjligen klämmer Sugkuki dit lite trams som egentligen ingen behöver (fast som folk tror är så enormt viktigt). Hänger på lite nya förkortningar, kanske en USB anslutning för att läsa ut idiotiska och totalt oviktiga data från hojen efter den där oerhört viktiga bankörningen som man vinner en rutten apelsin på...kanske något elektroniskt gizmo och skruvar upp motron med ytterlygare 40 hästar som 99.9 % av populasen inte kommer att behöva och så är de på banan igen.
 
Last edited:
...att dödsdömma den japanska mc-industrin?
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

Den dagen då bmw kommer med modell efter modell som utklassar de japanska alternativen på de flesta punkter, inte bara på pappret utan även hos folkets smak och tycke, vilket även syns på försäljningssiffrorna - då kan jag hålla med dig...
R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?
 
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Det uppenbara att nu svarar japsen med en ny generation riskokare med lite mer effekt och lite mer lullul, någon ny elektronisk gimmick och sedan övertygar populasen om att det är vad de behöver för att bli bättre förare och så har de täten igen. Sedan återkommer BMW med något nytt och tjaa..det är väl som vanligt. Det är väl knappast så att en tillverkare lägger ner för att konkurrenten kom med EN produkt som tagit språnget framåt.
 
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Att bygga den så snygg att även folk med självaktning vill köpa den kanske?
 
Det uppenbara att nu svarar japsen med en ny generation riskokare med lite mer effekt och lite mer lullul, någon ny elektronisk gimmick och sedan övertygar populasen om att det är vad de behöver för att bli bättre förare och så har de täten igen. ... bla bla bla....

Du har ju helt rätt i det du säger, utvecklingen har knappt gått frammåt sedan 60-talet. Man skulle ju kunna åka lika fort på en gammal 60-tals räcer. Ducati är bäst. Du är bäst.
 
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?
Att bmw är ledande inom segmentet äventyrstouring håller jag med om. För att de skall vara lika ledande inom sporthojssegmentet så vill jag se att de fortsätter att utklassa japanerna i sina kommande modeller. När allt fler byter bort sina japanare mot bmw, när japan tappar marknadsandelar och tyskarna vinner marknadsandelar, när jag ser allt fler tyska supersporthojar och färre japanska dito ute på vägarna, då snackar vi business. S 1000 RR är årets nyhet som det har skrivits mycket om och som har varit hyllad på pappret. Om ett par år kan den hojen lika gärna vara bortglömd, beroende på vad som händer på marknaden. Ta inte ut segern i förskott. En modell som är het i skrivande stund räcker inte, menar jag.
 
Last edited:
Att bygga den så snygg att även folk med självaktning vill köpa den kanske?

Nu ska vi inte va såna...vänta du tills du blir 57 och överviktig...så kommer även du att tycka att BMW göra snygga hojar...Alla kommer vi dit förr eller senare. ;)..vissa av oss förr, andra senare....mycket senare, eller tom för sent.
 
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Du kanske inte inser att det hade vart totalfiasko att släppa en hoj som kommit på andra plats i ett sporthojstest?
Dom har väntat på rätt tillfälle och slipat och åter slipat på hojen, medans konkurrenterna ligger nåt år bakom, men det kommer dom inte göra länge till...

Nu ska vi inte va såna...vänta du tills du blir 57 och överviktig...så kommer även du att tycka att BMW göra snygga hojar...Alla kommer vi dit förr eller senare. ;)..vissa av oss förr, andra senare....mycket senare, eller tom för sent.

Hehe, jag väntar med spänning på den dagen faktiskt! ;)
 
Last edited:
Vem fan bryr sig, hojen är minsta problemet om man vill utveckla sin körning
 
Du har ju helt rätt i det du säger, utvecklingen har knappt gått frammåt sedan 60-talet. Man skulle ju kunna åka lika fort på en gammal 60-tals räcer. Ducati är bäst. Du är bäst.

Ducati har aldrig varit i närheten av de effekter riskokarna klämmer fram..inte heller har de imponerat med kostnadseffektivitet eller driftsäkerhet. Ändå lever märket och trivs faktiskt rätt bra. Det säger väl något om att människor använder olika kriterier vid köp av hoj.

ALL försäljning av hojar (för det är ju vad det hela handlar om) baseras på dissonance resolving buying behavior och instant gratification suget hos folk. Människor pallar inte, har inte tid, eller prio att bli riktigt bra på att köra det de redan har och istället köper de senaste värsting modell med en massa trams ditmonterad för att då ...då jävlar blir de ett snäpp bättre än på den gamla hojen och när de väl har den nya...tror de. När det sedan blir lika uppenbart (precis som gången innan) att det är inte tracytion controll med gyro och 15 effektlägen i knappen det hänger på blir de frustrerade och letar efter nytt material att byta till..återigen istället för att träna mer. Vem fan har tid med att köra 4 timmar varje dag ? DET är vad hojtillverkare lever på.

Det kommer mao att räcka med att japsarna kommer på en ny knapp, dator, material och skruvar upp motorn lite mer och säljer in det hos massan och då är de i framkanten. Bara de kan spela på folks drömmar och illusioner.
 
Last edited:
Ingen som har tagit upp fenomenet "nyhetens behag"? :va

Tror det har en betydande roll. Sen är S1000RR:en en helt ny maskin. Den är inte en vidareutveckling på något sätt. Konkurrenternas hojar är ju i princip bara vidareutvecklingar av fjolårsmodeller.
 
Nu blir jag nyfiken. Vem har gjort det? Låter överdrivet.

R 1200 GS är den bäst säljande mc-modellen i Europa och med S 1000 RR har BMW just generat samtliga japanska motståndare; i sitt första försök att bygga en sporthoj. Vad återstår menar du, närmare bestämt?

Glöm nu inte K1300S som får Hondas nya VFR1200 att verkar tung, gammal o trött.

Som det ser ut nu så är det BMW som är hetats bland hojtillverkarna, sedan kommer Ducati som har ruggig fart på hojutvecklingen. Tycker tom att Aprilia o KTM till viss del är före jappsen oxå.
 
Glöm nu inte K1300S som får Hondas nya VFR1200 att verkar tung, gammal o trött.

Som det ser ut nu så är det BMW som är hetats bland hojtillverkarna, sedan kommer Ducati som har ruggig fart på hojutvecklingen. Tycker tom att Aprilia o KTM till viss del är före jappsen oxå.
Tack! Det tog 154 inlägg innan någon skrev något relevant och insiktsfullt i ämnet.

:tummenupp

Som sagt: vad för slags japanska sporthojar kommer att avtäckas i höst? Vad kommer vi få se? Vikt. Effekt. Design. Eletronik.
 
Gixxer4ever - it will NEVER die!!

Där var en bra artikel om detta i en engelsk hoj tidning nyligen.
Att japsarna kommer snart endast bygga 1-2 cyl hojar med få kubik för asiatiska marknaderna samt att europeerna kommer bygga high end sporthojar, 600cc samt 1000cc & däröver. Kan ej komma ihåg vilken tidning det var dock nu...

PB kanske?
 
Glöm inte nya BMW K1600... skulle inte förvåna om den piskar röv i stora touringsegmentet...
Sen ryktas det ju om en S600RR också...

BMW ÄR heta nu, så enkelt är det...

Hörde förresten ett rykte om att en stor del av de sålda S1000RR har varit omkull? Av de fyra jag känner till som kör S1000 så är det 50% iallafall:)

Undrar om försäkringspremien är lika förmånlig nästa år...:rolleyes:
 
Last edited:
Till skillnad mot ägare av andra märken, t ex Suzuki menar du då?

Ja faktiskt (vilket kanske denna tråd iofs motbevisar...)
Alla har vi väl stött på ynglingen med sin (eller farsans) Beamer, som mal på om:
1) Den fantastiska 50-50 viktfördelningen.
2) Bakhjulsdriftens överlägsenhet gentemot fram- eller fyrhjulsdrift.
3) Motorgången från en 6:a.
...
67) Sugmotorns överlägsenhet gentemot en turbomotor.

Varje hel timme lägger de sig på knä, på en bilmatta från en 320, med hjässan mot Bayern, mumlandes M3, M3, M3...

Har aldrig hört något liknande från varken Baleno- eller Swift-ägare ;-b
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top