Kommer en tvåtaktare gå sönder?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag tänkte be om lite råd inför ett förestående köp.

Ska köpa en enduro som jag har tänkt köra både i skogen, på grusvägar och en del på landsväg. Jag är sugen på en KTM EXC 300, alltså en encylindrig tvåtaktare på 300 kubik.

Jag undrar nu om motorn kommer ta stryk om jag kör den lite längre sträckor på landsväg. Kommer den skära/nypa om den inte körs med ständigt påslag/avslag/påslag/avslag? Eller är motorn så modern och smart konstruerad att den klarar av modest hantering av gasreglaget?

Tack på förhand!

:)
 

Bifogat

  • 300_exc.jpg
    300_exc.jpg
    82.2 KB · Visningar: 371
  • a747.jpg
    a747.jpg
    19.7 KB · Visningar: 154
  • muriatic-acid-nikasil-cylinder-01.JPG
    muriatic-acid-nikasil-cylinder-01.JPG
    58.2 KB · Visningar: 560
Det är en tvåtaktare, om du inte sköter den så kommer den att skära.

Dock är det inga problem att åka normalt med en tvåtaktare, dom klarar jämn gas också. Dock är inte en tvåtaktarenduro något jag skulle rekommendera på landsväg alls. Det funkar korta transportsträckor, men blir tradigt i längden då du troligtvis kommer få växla precis hela tiden. Det är lite som att köra 125a igen.
 
Jag körde en Honda CR 500 mellan Uppsala och Stockholm en gång (ja, på E4:an) och den skar när jag bara hade en liten bit kvar.

Vad jag undrar är om en alldeles modern tvåtaktare som KTM-motorn är mer motståndskraftig mot körning på jämn gas än äldre tvåtaktare. Kanske har det med trimningsgraden att göra?
 
Last edited:
50+ hk på bakhjulet i kusinen Husaberg TE300, skulle vilja påstå att trimningsgraden är tämligen hög. Planerar du att köra endurodrevat på landsväg, eller ska du byta emellan?
 
Last edited:
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan?

Så länge man inte tokvarvar så ser jag inte problemet?

image.jpg
 
Undrar om dom som uttalar sig kört en sån hoj....

min gör strax över 150 på mätaren med orginaldrevning och knotterhjul. Det var ingen upplevelse men det går.

300 an är så stark så att växla Hela tiden är i bull... du kan starta på 3an och lägga i 5an när du kört några meter om du vill.

riktigt hållbar är den med. Se till att byta den ofantliga oljemängden om 0.7 l med korta mellanrum. Tror inte det behövs men det är för billigt för att låta bli. Min har rullat 80 timmar och jag har inte haft ett enda problem. Inte ens bytt kolv ännu.

kanonhoj. Smidig som en 125 meb mer effekt än enn4t 450!

Sammanfattningsvis. Manlig.
 
Undrar om dom som uttalar sig kört en sån hoj....

min gör strax över 150 på mätaren med orginaldrevning och knotterhjul. Det var ingen upplevelse men det går.

300 an är så stark så att växla Hela tiden är i bull... du kan starta på 3an och lägga i 5an när du kört några meter om du vill.

riktigt hållbar är den med. Se till att byta den ofantliga oljemängden om 0.7 l med korta mellanrum. Tror inte det behövs men det är för billigt för att låta bli. Min har rullat 80 timmar och jag har inte haft ett enda problem. Inte ens bytt kolv ännu.

kanonhoj. Smidig som en 125 meb mer effekt än enn4t 450!

Sammanfattningsvis. Manlig.

Nu har kanske ni med 2 taktare lite andra mått på vad lite längre sträckor på landsväg är, för mig är korta 2-5 mil, mellansträckor kanske ligger runt 10 mil och längre är 20-50 mil.
Om vi till att börja med konstaterar att vi använder olika måttstockar så kan vi kanske komma nära varandra i vad en sån hoj håller för och inte.
 
Nu har kanske ni med 2 taktare lite andra mått på vad lite längre sträckor på landsväg är, för mig är korta 2-5 mil, mellansträckor kanske ligger runt 10 mil och längre är 20-50 mil.
Om vi till att börja med konstaterar att vi använder olika måttstockar så kan vi kanske komma nära varandra i vad en sån hoj håller för och inte.

Tvivlar på att motortemperaturen kommer bli så fasligt mycket högre på 50 mil än på 5-10mil...
Se till att mata på med olja, så går det precis lika bra att nöta landsväg med en 2takt som en 4takt. En 4taktares livslängd är betydligt längre och passar då bättre för längre turer då du inte behöver byta kolv efter halva resan till Tyskland. Men själva 2takt motorn i sig har inga som helst problem att knata på.

God jul föresten! :)
 
Tvivlar på att motortemperaturen kommer bli så fasligt mycket högre på 50 mil än på 5-10mil...
Se till att mata på med olja, så går det precis lika bra att nöta landsväg med en 2takt som en 4takt. En 4taktares livslängd är betydligt längre och passar då bättre för längre turer då du inte behöver byta kolv efter halva resan till Tyskland. Men själva 2takt motorn i sig har inga som helst problem att knata på.

God jul föresten! :)
God jul på dig med.
 
Last edited:
När jag var ung och aktiv i cross/enduro (12-18 år) körde jag väldigt aktivt både på bana och senare pendlade till jobet med mina husqvarnor. Åkte även på en semestertrip till dalarna på wr 125.an. ca 80 mil.

Under dessa år så skar ALDRIG någon maskin. Så visst går det att åka 2-takt utan ras om man sköter grejorna och har lite motoröra.

Visst var trimmningsgraden lite lägre på den tiden. ca 30 hk 125. 40 hk för 250.

Obs. Detta är mina erfarenheter
 
Last edited:
Hållbarhet kan väl en sån som Boris kanske uttala sig om men det där ständiga påpekandet om komfort är väldigt tröttsamt, är sådant en issue för TS tror jag denne skulle kört FJR eller Goldwing.

Jag åker motardhjul på landsväg med min EXC och det går UTMÄRKT, jag har minst lika ont när jag åker R1.
Dessutom åker jag landsvägsmässigt fortare på 450, den funkar kanon på asfalterade skitvägar med halvdålig sikt.

Jag är medveten om rasrisken, någon får gärna presentera hålltider när saker ska fixas även om TS vill veta mer om tvåtakt.

Ska du åka 18/21 så sätt dubbla däckslås åtminstone fram så du får lite balans i hjulet, det kan kasta ganska bra annars.

(ps: jag åker 450 4t)
skrivet på bångstyrig pekskärm
 
Last edited:
Rasrisken är inte nödvändigtvis kopplad till angiven effekt utan snarare uttagen. Dvs ligger man på nära vartalsmax och fullgas kontra 50%varv och 5%trottel... klarar den av att kyla på enduroslingan skulle det verka konstigt om den inte kyler i 90-100.
Din största begränsning är nog valet av däck.
Varför skulle en tvåtaktare kräva avslag/påslag:va
 
Last edited:
Varför skulle en tvåtaktare kräva avslag/påslag:va
Det där verkar vara nån konstig myt som funnits länge :va
Enda anledningen jag kan komma på är om förgasaren är dåligt justerad och går aningen snålt just på halvgas t.ex. Ligger man då där i 5 mil så skär den.

Jag har lagt ca 1300 mil på min Mito, en 2t 125:a. Den varvar 11500 rpm och effekten börjar vid 7500 så 80 % av körtiden ligger man ovanför det. Den funkar, än :)
 
Det där verkar vara nån konstig myt som funnits länge :va
Enda anledningen jag kan komma på är om förgasaren är dåligt justerad och går aningen snålt just på halvgas t.ex. Ligger man då där i 5 mil så skär den.

Jag har lagt ca 1300 mil på min Mito, en 2t 125:a. Den varvar 11500 rpm och effekten börjar vid 7500 så 80 % av körtiden ligger man ovanför det. Den funkar, än :)

Precis, tvåtaktare har av generationer fått för dåligt med soppa, oavsett om de är mopeder, motorcyklar eller motorsågar/röjsågar. Tror det har med det ställbara munstycket på gamla mopeder att göra, folk står still och varvar, när motorn ylar som en geting är dom nöja och kör.

Det enda om brukar klara sig är äktersnurror, men dom har ju iof oxå fasta munstycken....
 
Det går att förstöra vilken motor som hest på 10mil
 
Det går att förstöra vilken motor som hest på 10mil

Precis. Är det ett stolpskott som kör så.
Farsan spenderade rätt mycket tid med att få mig att fatta hur man ställer munstycket rätt på min gamla arve-puch. Den höll dom åren jag körde den. När min rödhåriga lätt efterblivna kusin tog över den skar den rätt omgående :D
 
Visst går och håller det så länge du sköter service o har allt rätt inställt. Nu har jag förvissa nypit ett par i pendlande men får nog klandra mej själv som orsaken.
 
Kör inte på den oljan du visar där. Den är ricin oljebserad och kommer slå igen stiftet så fort du inte kör hard core racing...

Frågan är varför du ska åka landsväg med den? Du kan åka transportssträckor men förstår inte varför du ska pendla med en sån hoj?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top