Kommer en tvåtaktare gå sönder?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag tänkte be om lite råd inför ett förestående köp.

Ska köpa en enduro som jag har tänkt köra både i skogen, på grusvägar och en del på landsväg. Jag är sugen på en KTM EXC 300, alltså en encylindrig tvåtaktare på 300 kubik.

Jag undrar nu om motorn kommer ta stryk om jag kör den lite längre sträckor på landsväg. Kommer den skära/nypa om den inte körs med ständigt påslag/avslag/påslag/avslag? Eller är motorn så modern och smart konstruerad att den klarar av modest hantering av gasreglaget?

Tack på förhand!

:)
 

Bifogat

  • 300_exc.jpg
    300_exc.jpg
    82.2 KB · Visningar: 371
  • a747.jpg
    a747.jpg
    19.7 KB · Visningar: 154
  • muriatic-acid-nikasil-cylinder-01.JPG
    muriatic-acid-nikasil-cylinder-01.JPG
    58.2 KB · Visningar: 560

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är en tvåtaktare, om du inte sköter den så kommer den att skära.

Dock är det inga problem att åka normalt med en tvåtaktare, dom klarar jämn gas också. Dock är inte en tvåtaktarenduro något jag skulle rekommendera på landsväg alls. Det funkar korta transportsträckor, men blir tradigt i längden då du troligtvis kommer få växla precis hela tiden. Det är lite som att köra 125a igen.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag körde en Honda CR 500 mellan Uppsala och Stockholm en gång (ja, på E4:an) och den skar när jag bara hade en liten bit kvar.

Vad jag undrar är om en alldeles modern tvåtaktare som KTM-motorn är mer motståndskraftig mot körning på jämn gas än äldre tvåtaktare. Kanske har det med trimningsgraden att göra?
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
50+ hk på bakhjulet i kusinen Husaberg TE300, skulle vilja påstå att trimningsgraden är tämligen hög. Planerar du att köra endurodrevat på landsväg, eller ska du byta emellan?
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan?

Så länge man inte tokvarvar så ser jag inte problemet?

image.jpg
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Undrar om dom som uttalar sig kört en sån hoj....

min gör strax över 150 på mätaren med orginaldrevning och knotterhjul. Det var ingen upplevelse men det går.

300 an är så stark så att växla Hela tiden är i bull... du kan starta på 3an och lägga i 5an när du kört några meter om du vill.

riktigt hållbar är den med. Se till att byta den ofantliga oljemängden om 0.7 l med korta mellanrum. Tror inte det behövs men det är för billigt för att låta bli. Min har rullat 80 timmar och jag har inte haft ett enda problem. Inte ens bytt kolv ännu.

kanonhoj. Smidig som en 125 meb mer effekt än enn4t 450!

Sammanfattningsvis. Manlig.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Undrar om dom som uttalar sig kört en sån hoj....

min gör strax över 150 på mätaren med orginaldrevning och knotterhjul. Det var ingen upplevelse men det går.

300 an är så stark så att växla Hela tiden är i bull... du kan starta på 3an och lägga i 5an när du kört några meter om du vill.

riktigt hållbar är den med. Se till att byta den ofantliga oljemängden om 0.7 l med korta mellanrum. Tror inte det behövs men det är för billigt för att låta bli. Min har rullat 80 timmar och jag har inte haft ett enda problem. Inte ens bytt kolv ännu.

kanonhoj. Smidig som en 125 meb mer effekt än enn4t 450!

Sammanfattningsvis. Manlig.

Nu har kanske ni med 2 taktare lite andra mått på vad lite längre sträckor på landsväg är, för mig är korta 2-5 mil, mellansträckor kanske ligger runt 10 mil och längre är 20-50 mil.
Om vi till att börja med konstaterar att vi använder olika måttstockar så kan vi kanske komma nära varandra i vad en sån hoj håller för och inte.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Nu har kanske ni med 2 taktare lite andra mått på vad lite längre sträckor på landsväg är, för mig är korta 2-5 mil, mellansträckor kanske ligger runt 10 mil och längre är 20-50 mil.
Om vi till att börja med konstaterar att vi använder olika måttstockar så kan vi kanske komma nära varandra i vad en sån hoj håller för och inte.

Tvivlar på att motortemperaturen kommer bli så fasligt mycket högre på 50 mil än på 5-10mil...
Se till att mata på med olja, så går det precis lika bra att nöta landsväg med en 2takt som en 4takt. En 4taktares livslängd är betydligt längre och passar då bättre för längre turer då du inte behöver byta kolv efter halva resan till Tyskland. Men själva 2takt motorn i sig har inga som helst problem att knata på.

God jul föresten! :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Tvivlar på att motortemperaturen kommer bli så fasligt mycket högre på 50 mil än på 5-10mil...
Se till att mata på med olja, så går det precis lika bra att nöta landsväg med en 2takt som en 4takt. En 4taktares livslängd är betydligt längre och passar då bättre för längre turer då du inte behöver byta kolv efter halva resan till Tyskland. Men själva 2takt motorn i sig har inga som helst problem att knata på.

God jul föresten! :)
God jul på dig med.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
När jag var ung och aktiv i cross/enduro (12-18 år) körde jag väldigt aktivt både på bana och senare pendlade till jobet med mina husqvarnor. Åkte även på en semestertrip till dalarna på wr 125.an. ca 80 mil.

Under dessa år så skar ALDRIG någon maskin. Så visst går det att åka 2-takt utan ras om man sköter grejorna och har lite motoröra.

Visst var trimmningsgraden lite lägre på den tiden. ca 30 hk 125. 40 hk för 250.

Obs. Detta är mina erfarenheter
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hållbarhet kan väl en sån som Boris kanske uttala sig om men det där ständiga påpekandet om komfort är väldigt tröttsamt, är sådant en issue för TS tror jag denne skulle kört FJR eller Goldwing.

Jag åker motardhjul på landsväg med min EXC och det går UTMÄRKT, jag har minst lika ont när jag åker R1.
Dessutom åker jag landsvägsmässigt fortare på 450, den funkar kanon på asfalterade skitvägar med halvdålig sikt.

Jag är medveten om rasrisken, någon får gärna presentera hålltider när saker ska fixas även om TS vill veta mer om tvåtakt.

Ska du åka 18/21 så sätt dubbla däckslås åtminstone fram så du får lite balans i hjulet, det kan kasta ganska bra annars.

(ps: jag åker 450 4t)
skrivet på bångstyrig pekskärm
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rasrisken är inte nödvändigtvis kopplad till angiven effekt utan snarare uttagen. Dvs ligger man på nära vartalsmax och fullgas kontra 50%varv och 5%trottel... klarar den av att kyla på enduroslingan skulle det verka konstigt om den inte kyler i 90-100.
Din största begränsning är nog valet av däck.
Varför skulle en tvåtaktare kräva avslag/påslag:va
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Varför skulle en tvåtaktare kräva avslag/påslag:va
Det där verkar vara nån konstig myt som funnits länge :va
Enda anledningen jag kan komma på är om förgasaren är dåligt justerad och går aningen snålt just på halvgas t.ex. Ligger man då där i 5 mil så skär den.

Jag har lagt ca 1300 mil på min Mito, en 2t 125:a. Den varvar 11500 rpm och effekten börjar vid 7500 så 80 % av körtiden ligger man ovanför det. Den funkar, än :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det där verkar vara nån konstig myt som funnits länge :va
Enda anledningen jag kan komma på är om förgasaren är dåligt justerad och går aningen snålt just på halvgas t.ex. Ligger man då där i 5 mil så skär den.

Jag har lagt ca 1300 mil på min Mito, en 2t 125:a. Den varvar 11500 rpm och effekten börjar vid 7500 så 80 % av körtiden ligger man ovanför det. Den funkar, än :)

Precis, tvåtaktare har av generationer fått för dåligt med soppa, oavsett om de är mopeder, motorcyklar eller motorsågar/röjsågar. Tror det har med det ställbara munstycket på gamla mopeder att göra, folk står still och varvar, när motorn ylar som en geting är dom nöja och kör.

Det enda om brukar klara sig är äktersnurror, men dom har ju iof oxå fasta munstycken....
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det går att förstöra vilken motor som hest på 10mil
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det går att förstöra vilken motor som hest på 10mil

Precis. Är det ett stolpskott som kör så.
Farsan spenderade rätt mycket tid med att få mig att fatta hur man ställer munstycket rätt på min gamla arve-puch. Den höll dom åren jag körde den. När min rödhåriga lätt efterblivna kusin tog över den skar den rätt omgående :D
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Visst går och håller det så länge du sköter service o har allt rätt inställt. Nu har jag förvissa nypit ett par i pendlande men får nog klandra mej själv som orsaken.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kör inte på den oljan du visar där. Den är ricin oljebserad och kommer slå igen stiftet så fort du inte kör hard core racing...

Frågan är varför du ska åka landsväg med den? Du kan åka transportssträckor men förstår inte varför du ska pendla med en sån hoj?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top