Kommer du att betala försäkringen?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

Trafikförsäkringen höjs med 200-300%. Kommer du att försäkra hojen?

• Antal röstningar
    0
Köra oförsäkrat är bara dumheter. Det kommer knappast bli någon mätbar ökning på de som kommer ställa av och köra ändå. Som någon tidigare skrev, lätt attvara ball på internet men när det kommer till kritan så rättar massorna in sig i ledet.
Surt som satan om det blir så dyrt att det inte går att köra ny sporthoj på gata men det finns gott om alternativ så jag känner mig inte speciellt orolig. Äldre, mindre effektstark, motard, enduro, cross, bana osv. Man har de nöjen man har råd med, resten drömmer man om. Har man inte en groteskt stor plånbok så samlar man inte på gamla Ferarris hur mycket man än vill det...

80 inlägg och samtliga har missat att höjningen påverkar endast trafikdelen, inte hela premien.

Även om min trafikdel skulle tredubblas så blir inte totalpremien fördubblad ens en gång.

Alla har inte helförsäkrat.

majtii skrev:
2646899 80 inlägg och samtliga har missat att höjningen påverkar endast trafikdelen, inte hela premien.

Även om min trafikdel skulle tredubblas så blir inte totalpremien fördubblad ens en gång.

a_xc skrev:
2646852
jag kanske missförstått men är det inte det ett av partierna som drivit på denna enorma ökning av trafikförsäkringspremien?

Och hur får du det till att fordonsägare som ska ta större ansvar för vad de orsakar i samhället per automatik innebär att man sparkar på de som redan ligger ner? Jag får inte det att gå ihop. Jag skulle gärna se att rökare fick betala mer till sjukvården men det är tyvärr inte möjligt.
Och du: om du är student och har råd med en sporthoj är det fan inte synd om dig. Inte ens om trafikförsäkringen går upp med 100% för din del.

Efter att ha läst sandstreams inlägg funderar jag på varför vi ens tecknar försäkringar. Det måste ha med våran höga moral att göra. Ekonomiskt finns uppenbarligen inte mycket att vinna för en som bara har trafikförsäkring.

a_xc skrev:
2646852 tro mig, jag lever på 800 kr månad.... (mat/nöjen/kläder/böcker)
ändå jobbar jag nästan varje helg... bara för att ha råd med hojjen (student)

jag kanske missförstått men är det inte det ett av partierna som drivit på denna enorma ökning av trafikförsäkringspremien?

Jag jobbar helger och skrapar nästan ihop 12000/månad (före skatt). Det betalar hojen och ganska mycket mer.
Min fråga är nu hurfan du kan ha kvar 800kr/månad om du jobbar som en gnu :P

H4 skrev:
2645080 Om vi antar att trafikförsäkringen höjs med 300%, kommer du då att betala försäkring?

Kan man verkligen inte betala försäkring och vill köra hoj över allt annat så känns det nästan billigare att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Vad anser ni om detta?

Ganska enkelt gräns över 10000 i premie = åka avställt har gjort de förut o kommer göra detta igen :tummenupp Pengarna kan man sätta på en fond eller liknande å ta ut senare kanske:yoparty

H4 skrev:
2645080 Om vi antar att trafikförsäkringen höjs med 300%, kommer du då att betala försäkring?

Kan man verkligen inte betala försäkring och vill köra hoj över allt annat så känns det nästan billigare att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Vad anser ni om detta?

Jag anser att det är så idiotiskt att killarna i jackass framstår som genier. Att riskera att sätta sig själv i ekonomisk katastrofsituation för att man inte har vett att välja en hoj man har råd att försäkra är obeskrivbart dumt.

Sen fattar jag inte varför alla blir så gnälliga och tossiga när trafikförsäkringen helt plötsligt ska bära sig själv. Det är ju bra så slipper jag pynta skatt för andra tomtars misstag om jag slutar köra hoj. Det kostar ju en massa eftersom folk inte kan ta det lugnare och sluta krascha.
Bäst vore det ju om försäkringsklass 7 skulle bära sig själv, försäkringsklass 6 sig själv och så vidare. Vet inte om det ska bli så framöver, vi kanske har tur att det blir så.
Säg att fler än 2-3 krascher där mc-föraren orsakar olyckan på allmän väg under en 5 årsperiod skulle få premien att fyra eller fem dubblas det vore guld då skulle vi slippa betala för klantarslena som inte vet att anpassa farten.

Kanske folk skulle inse orsak och verkan. Jag tycker folk får köra av och göra sig illa om dom så gärna vill men jag tycker inte alla andra ska pynta för det.

Agent Apelsin skrev:
2647722
Sen fattar jag inte varför alla blir så gnälliga och tossiga när trafikförsäkringen helt plötsligt ska bära sig själv. Det är ju bra så slipper jag pynta skatt för andra tomtars misstag om jag slutar köra hoj. Det kostar ju en massa eftersom folk inte kan ta det lugnare och sluta krascha.

...

Kanske folk skulle inse orsak och verkan. Jag tycker folk får köra av och göra sig illa om dom så gärna vill men jag tycker inte alla andra ska pynta för det.

För det första, visst, fine jag betalar extra så att den bär sig själv. Men vad får jag ut istället. Jag betalar fortfarande lika mycket i skatt (mer faktiskt iom höjningen i TF), och då staten helt plötsligt blir av med en stor utgiftspost (typ 8 miljarder) så borde väl jag få del av detta. Eller?

Så du tror på allvar att folk klotar med flit. Jag tror inte.
Jag tror att du har rätt däremot, vissa skulle behöva ett bättre omdöme.

Har man inte råd så har man inte, antar jag.. Men jag lär nog paya oavsett.

För mig står valet inte mellan att betala eller inte. För mig så har man antingen råd att åka motorcyckel eller så har man inte. Man måste vara bra jävla känslolös om man utsätter andra för allvarliga skador då man vet att inga försäkringar hjälper dem om olyckan skulle vara framme. fy fan för dem egentligen...

Blir väl till att sätta ta ett bolag som har ett sk utlånings avtal då och skriva en på far eller ngt. På så sätt gör man rätt för sig i trafiken iaf

Kommer att betala. Köra hoj är det bästa jag vet och visst är jag beredd att dega för mitt nöje. Jag får helt enkelt göra mig råd. Skita i att betala och låta TFF stå för kalaset? Knappast, mina föräldrar uppfostrade mig att betala för mig och att låta bli om jag inte hade råd.

|HOOÐie| skrev:
2647742 För mig står valet inte mellan att betala eller inte. För mig så har man antingen råd att åka motorcyckel eller så har man inte. Man måste vara bra jävla känslolös om man utsätter andra för allvarliga skador då man vet att inga försäkringar hjälper dem om olyckan skulle vara framme. fy fan för dem egentligen...

Blir väl till att sätta ta ett bolag som har ett sk utlånings avtal då och skriva en på far eller ngt. På så sätt gör man rätt för sig i trafiken iaf

Har du inte hört talas om TFF, nämns ganska många ggr i tråden bl.a.:rolleyes:

Rätta mig om jag har fel, men du tycker alltså att man är känslolös om man kör utan försäkring men om man ställer hojen på farsan som du föreslår så gör man rätt för sig:va:huvet Du är ju för lustig alltså.:hihi

20 mil till närmaste bana... Taskigt löneläge på orten... Trafikdelen är största delen av försäkringen för mig, det blir antingen till att flytta eller att köra oförsäkrat. Det finns ju inte så många poliser här i alla fall. :död

Bonne skrev:
2645801 Jag tror H4 är sveriges dummaste idiot. :)

Är du helt djävla eft**bliven eller?!
"Jag har inte råd med en ny bil så jag snor en!"
:kulspruta :kulspruta :kulspruta :kulspruta :kulspruta :kulspruta

Edit: Nu har jag lugnat mig... J***a pucko! :fatta! :fatta!

Du kan väl inte på allvar jämställa stöld med att inte betala försäkring.:confused:
Hur kan att inte betala ngt. bli till stöld. Visst det drabbar de som betalar trafikförsäkringen på så sätt att de får betala högre premie men man kan ändå inte definiera det som stöld. :fakta

Exempel:

Ponera att man tar med sig en pall med öl från Tyskland till Sverige, så leder ju det till utebliven skatteintäkt för staten eftersom de inte får in någon alkoholskatt när du köper från ett annat land. Således får övriga medborgare betala högre skatt för att täcka kostnader. Är detta stöld?

Om du inte betalar TV-licensen så innebär ju även det ökade kostnader för de som är med och betalar. Är licensskolkaren en tjuv?:rolleyes:

lollepop skrev:
2647772 20 mil till närmaste bana... Taskigt löneläge på orten... Trafikdelen är största delen av försäkringen för mig, det blir antingen till att flytta eller att köra oförsäkrat. Det finns ju inte så många poliser här i alla fall. :död

Eller köp en hoj du har råd att försäkra

SirWankalot skrev:
2646117 ingen som kan siffrorna för Finland?
Det har jag också funderat en bra stund på. Eftersom jag är helt övertygad om att det fullkomligt haglat paralleller till Finland här om det faktiskt blev "dödsstöten för hojåkandet" där så utgår jag från att det helt enkelt inte blev det. Precis som det inte kommer att bli det här.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing