Kommer du att betala försäkringen?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

Trafikförsäkringen höjs med 200-300%. Kommer du att försäkra hojen?

• Antal röstningar
    0
H4 skrev:
2645080 Om vi antar att trafikförsäkringen höjs med 300%, kommer du då att betala försäkring?

Kan man verkligen inte betala försäkring och vill köra hoj över allt annat så känns det nästan billigare att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Vad anser ni om detta?

"om man åker fast" Det är svårt att inte åka fast. Du behöver ju inte fastna i en kontroll för att en polisman ska kunna se att du saknar skattemärke.

Jag kommer att betala men det är ju en ganska stor höjning! Det är tur att man har en gammal hoj som är billig nu och okej sen.

Rash skrev:
2645170 Smart att köra utan trafikförsäkring. Kul att leva på existensminimum resten av sitt liv om man skulle råka invalidisera någon.

Ok, det är upp till en själv vilka risker man vill ta. Den skadade ersätts ju på ett eller annat sätt.
Men tycker att det är oerhört osmart bara.

Om du absolut inte kan betala försäkringen är du då beredd på att ge upp mc-åkandet för alltid?

Självklart betalar man försäkring om man kan - men anta att du inte har de pengar som krävs. Vad hade du då gjort?

Rösta nej, men ska förklara. Kommer inte försäkra r1an utan kommer använda den på bana. Kanske köper jag mig en hoj från -79 och använder på gata. Har ingen lust att betala 6500kr i trafik per månad.

Biter i så fall i detta synnerligen sura äpple och betalar.
Har inget val eftersom jag ju vill fortsätta köra....

Santo skrev:
2645142 Med referens till ditt tidigare inlägg kan den som orsakar olyckan få betala för hela kalaset.

I det fall där man kan bli återbetalningsskyldig av endast 10% kan man i börjag av citatet läsa "Om skadeersättning betalas ut...". Jag tolkar det som om att det finns en risk att inget betalas ut. Då blir väl den som orsakar olyckan ersättningsskyldig?

Om inget skadestånd betalas ut finns det ju inget att betala...

För att framföra motorcykel på allmän väg krävs hjälm,körkort och försäkring på ett registerat,besiktat och skattat fordon...........har ni inte råd byt hobby. Kör bana eller samla frimärken.

Tycker det är ett j...a gnäll........valet som vi gjorde i höstas avgjorde ju detta. Det var ju solklart vad som var att vänta när borgarna vann.

(Läs detta med en fjortis röst)
"Jag vill oxå ha en R1'a............oj vad dyr den var.......snor en...." :tummenupp

/J

G-L skrev:
2645196 Biter i så fall i detta synnerligen sura äpple och betalar.
Har inget val eftersom jag ju vill fortsätta köra....

Hur ska du göra när du inte kan betala?

Suomalainen skrev:
2645200 Om inget skadestånd betalas ut finns det ju inget att betala...

Så TFF betalar ut i alla lägen? Ok, men säg att du kör lagligt och orsakar en allvarlig olycka där någon invalidiceras. De 10 % du får betala kan ändå innebära stora kostnader.

Rash skrev:
2645170 Smart att köra utan trafikförsäkring. Kul att leva på existensminimum resten av sitt liv om man skulle råka invalidisera någon.

Det där är en myt, har behandlats i flera trådar redan. Låt oss säga att du var rattfull och körde över en 0 åring och lyckas invalidisera ungen till 97% (tror det var max invaliditetsgrad). Då betalar TFF ut en summa som är ca 1 mille, den summan kan du bli återbetalningsskyldig. Summan sjunker ganska drastiskt med ålder och en mer realistisk invaliditetsgrad...

Som jag sagt tidigare, vi bor i sverige inte usa.

Santo skrev:
2645142 Med referens till ditt tidigare inlägg kan den som orsakar olyckan få betala för hela kalaset.
I det fall där man kan bli återbetalningsskyldig av endast 10% kan man i börjag av citatet läsa "Om skadeersättning betalas ut...". Jag tolkar det som om att det finns en risk att inget betalas ut. Då blir väl den som orsakar olyckan ersättningsskyldig?
Den som orsakar olyckan kan teoretiskt få betala hela beloppet men då ska man ha gjort det avsiktligt, rattfull eller genom grovvårdslöshet. Vad jag läst mig till gäller samma villkor om du har en gällande trafikförsäkring.

När det gäller "Om skadeersättning betalas ut..." så avser det om du är vållande. Det kan ju vara så att det du kör på tex inte har något värde eller att du inte är vållande.

Rash skrev:
Men kom igen nu, läs vad som skrivs i tråden!

Last edited:
300% låter lite väl..
isf om de skulle bli så mycket tro jag folk byter hojar till lite billigare..
jag har ganska kul på en gammal sliten offroadhoj oså.
de e värsta fall scenario.

Santo skrev:
2645211 Så TFF betalar ut i alla lägen? Ok, men säg att du kör lagligt och orsakar en allvarlig olycka där någon invalidiceras. De 10 % du får betala kan ändå innebära stora kostnader.
Nej, de 10% du max kan få betala om du kör lagligt är förnärvarande 3970:-

Santo skrev:
2645211 Så TFF betalar ut i alla lägen? Ok, men säg att du kör lagligt och orsakar en allvarlig olycka där någon invalidiceras. De 10 % du får betala kan ändå innebära stora kostnader.

"Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Om TFF inte tycker att skadestånd ska betalas ut kan du ju inte bli återbetalningsskyldig helt enkelt. Om de betalar ut så kan du bara bli återbetalningsskyldig enligt citatet ovan, du ska alltså vara sketfull eller uila utanför dagiset... då KAN du få pynta tillbaka till TFF.

H4 skrev:
2645187 Om du absolut inte kan betala försäkringen är du då beredd på att ge upp mc-åkandet för alltid?

Självklart betalar man försäkring om man kan - men anta att du inte har de pengar som krävs. Vad hade du då gjort?

Är det som finnen ovan skriver så hade jag kört utan försäkring. Annars hade jag nog hållt mig till bana.

Jag kommer att förtsätta betala om det landar på ett rimligt belopp som man har råd med (halvförsäkringen kanske går bort). I annat fall blir det väl till att skaffa licens och enbart hålla sig på bana. Det är ju trots allt det som är roligast....

sandstream skrev:
2645224 Den som orsakar olyckan kan teoretiskt få betala hela beloppet men då ska man ha gjort det avsiktligt, rattfull eller genom grovvårdslöshet. Vad jag läst mig till gäller samma villkor om du har en gällande trafikförsäkring.

Jaså det var som fan. Ja då kan man ju kasta lagen om obligatorisk trafikförsäkring i papperskorgen då... om man kan åka på skiten även om man är duktig och följer lagen och köper en F.

sandstream skrev:
2645224
När det gäller "Om skadeersättning betalas ut..." så avser det om du är vållande. Det kan ju vara så att det du kör på tex inte har något värde eller att du inte är vållande.QUOTE]

Ska väl inte säga så mycket då eftersom jag inte verkar ha ett rätt(?). Jag fattar väl också att man inte kan ersätta en kostnad som inte finns!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti