Kommer du att betala försäkringen?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

Trafikförsäkringen höjs med 200-300%. Kommer du att försäkra hojen?

• Antal röstningar
    0
Mr Magsnus skrev:
2647773 Du kan väl inte på allvar jämställa stöld med att inte betala försäkring.:confused:
Hur kan att inte betala ngt. bli till stöld. Visst det drabbar de som betalar trafikförsäkringen på så sätt att de får betala högre premie men man kan ändå inte definiera det som stöld. :fakta

Exempel:

Ponera att man tar med sig en pall med öl från Tyskland till Sverige, så leder ju det till utebliven skatteintäkt för staten eftersom de inte får in någon alkoholskatt när du köper från ett annat land. Således får övriga medborgare betala högre skatt för att täcka kostnader. Är detta stöld?

Om du inte betalar TV-licensen så innebär ju även det ökade kostnader för de som är med och betalar. Är licensskolkaren en tjuv?:rolleyes:

Att ta med öl hel från Tyskland är lagligt. Att inte betala TV-licens om du har tv/radio är olagligt.
90% av försäkringskostnaderna brukar ju vara hel/halv och att köra hoj är ju fortfarande ingen rättighet.

Är det någon som kan finska så har jag hittat lite statistik från Finland i alla fall. Tror dock inte att det står något om försäkringspremier där.

Olycksstatistik och antal fordon

Hittade lite statistik om trafikförsäkringskostnader också.

Trafikförsäkringsstatistik

Lite tolkning av det jag såg:
Det finns 155 000 motorcyklar i Finland. Årligen kostar skadorna från motorcyklar 16,3 miljoner euro. Samtidigt betalar motorcyklisterna i snitt 15,6 miljoner euro i premie (per år alltså, inte per mc :tungan). Det ger en premie per fordon på 100€ per år dvs runt tusenlappen... Alla siffror är dock innan något avdrag som inte jag vet vad det är.

Edit: Och lite mer fakta om trafikförsäkringens upplägg i Finland.

Försäkrings- och bonusfakta

Last edited:
Bonne skrev:
2647995 Att ta med öl hel från Tyskland är lagligt. Att inte betala TV-licens om du har tv/radio är olagligt.
90% av försäkringskostnaderna brukar ju vara hel/halv och att köra hoj är ju fortfarande ingen rättighet.

Att ta med en pall kan anses olagligt (är en bedömningsfråga). För min del är trafikförsäkringsdelen ca 25% av kostnaden. Förstår inte heller varför du säger till mig att köra hoj inte är nån rättighet. Sen besvarade du aldrig min fråga heller, om jag formulerar mig så här då:

Är en person som äger en TV och inte betalar licens en tjuv?
Är en person som tar med sig 1 pall öl (vilket skulle kunna bedömas som olagligt) en tjuv?
Är en person som kör hoj och inte betalar trafikförsäkring en tjuv?

Enligt min mening omoraliskt, men knappast stöld.

så en försäkring får dig att INTE hamna i fängelse vid en olycka? det dummaste jag hört...

Santo skrev:
2645086 Böter? Vad sägs om fängelse om du råkar döda ngn pga att du orsakar en olycka? Fortfarande värt det?

Att det är olagligt spelar en mindre roll för mig men att man är så dum att man riskerar att försätta sig i en situation där man är skyldig att betala för skador som man orsakat.
Ja jag har sandstreams inlägg där det står hur mycket man får betala om man INTE blir dömd för grov vårdslöshet.
Grejen är ju den att 140-150 räknas som grov vårdslöshet i trafik även på 90 väg. Bakhjulsåka inne i stan är grovvårdslöshet om speciellt om du klipper den där barnvagnen på övergångstället eftersom det var så svårt att broms med ett hjul i luften.
Dom gångerna man kraschar pga eget dåligt omdöme har man i stor del av fallen passerat gränsen för grov vårdslöshet och då kan man också bli dömd att betala hela beloppet för någons sjukhusvistelse, rehabilitering och kostnaden för hans/hennes förtidspensionering.
Det är det inte värt.

@The Duck:
Självklart borde du få del av dom pengarna som sparas genom skattesänkningar eller annat, eftersom pengarna inte försvinner så kommer dom ju antingen hjälpa till med bättre sjukvård/skola, bättre vägar (inga gruslagningar kanske?) eller i värsta fall minskning av statsskulden.
Alltså kommer dom dig till nytta indirekt eller på sikt.

Agent Apelsin skrev:
2648919 Att det är olagligt spelar en mindre roll för mig men att man är så dum att man riskerar att försätta sig i en situation där man är skyldig att betala för skador som man orsakat.
Ja jag har sandstreams inlägg där det står hur mycket man får betala om man INTE blir dömd för grov vårdslöshet.
Grejen är ju den att 140-150 räknas som grov vårdslöshet i trafik även på 90 väg. Bakhjulsåka inne i stan är grovvårdslöshet om speciellt om du klipper den där barnvagnen på övergångstället eftersom det var så svårt att broms med ett hjul i luften.
Dom gångerna man kraschar pga eget dåligt omdöme har man i stor del av fallen passerat gränsen för grov vårdslöshet och då kan man också bli dömd att betala hela beloppet för någons sjukhusvistelse, rehabilitering och kostnaden för hans/hennes förtidspensionering.
Det är det inte värt.

Det blir väl ingen skillnad i vårdslöshet om du kör med eller utan försäkring. Det är lika vårdslöst att köra packad med försäkring som utan.

Hmmmmm:va
Det finns ju en anledning att försäkringarna e höga!
Om alla skärper sig och kör som folk så sjunker dom nog!
Har ju ett år på oss att bevisa att det går köra utan att krascha och då behöver vi ju inte oroa oss för nån höjning!

Bonne skrev:
2647995 Att ta med öl hel från Tyskland är lagligt. Att inte betala TV-licens om du har tv/radio är olagligt.

Hur får ni så billig trafikförsäkring? Efter att ha ringt runt till alla möjliga bolag var det billigaste drygt 900 i månaden, med halvförsäkring blev det 1200 kr. Det enda jag någonsin har kostat mitt försäkringsbolag är brevporto.

Mr Magsnus skrev:
2648944 Det blir väl ingen skillnad i vårdslöshet om du kör med eller utan försäkring. Det är lika vårdslöst att köra packad med försäkring som utan.

Men hallå det handlar ju om hur mycket pengar du blir skyldig när du orsakar en olycka för att du var grovt vårdslös. Det var ju skillnad i återbetalningskraven pga om man var packad eller vårdslös bla. Är man grovtvårdslös var det risk för att fick pröjsa HELA beloppet man har förstört för.

@Fartgalen:
Fråga vilken snut eller åklagare som helst om det räknas som grov vårdslöshet om man kört 140-150 och pga av hastigheten orsakat en allvarlig olycka.
Du kan ju räkna bort motorväg om du vill.

Mr Magsnus skrev:
2647771 Rätta mig om jag har fel, men du tycker alltså att man är känslolös om man kör utan försäkring men om man ställer hojen på farsan som du föreslår så gör man rätt för sig:va:huvet Du är ju för lustig alltså.:hihi

Nu missuppfattar du. att köra utan försäkring är mycket värre än att ha cykeln ihop med far genom en försäkring som tillåter att man lånar ut den i familjen. det finns faktiskt sådana försäkringar om du inte har läst på... det resulterar i bl a högre självrisker vid vagnskada då en annan person har fått låna hojen vid tillfället.

skillnad mellan att inte kunna hjälpa ett eventuellt offer i en olycka än att inte kunna, det förstår nog till och med du...

Last edited:
Mr Magsnus skrev:
2648642 Att ta med en pall kan anses olagligt (är en bedömningsfråga). För min del är trafikförsäkringsdelen ca 25% av kostnaden. Förstår inte heller varför du säger till mig att köra hoj inte är nån rättighet. Sen besvarade du aldrig min fråga heller, om jag formulerar mig så här då:

Är en person som äger en TV och inte betalar licens en tjuv?
Är en person som tar med sig 1 pall öl (vilket skulle kunna bedömas som olagligt) en tjuv?
Är en person som kör hoj och inte betalar trafikförsäkring en tjuv?

Enligt min mening omoraliskt, men knappast stöld.

Tjuv är fel ord :)
Följ lagar, betala det du skall och visa hänsyn till andra människor.
Hur svårt är det?
Följer man inte lagar så får man ta konsekvenserna och det ska andra människor bara ta o skita i. Så vill du köra oförsäkrat - Ha så roligt. :)

lollepop skrev:
2649800 Hur får ni så billig trafikförsäkring? Efter att ha ringt runt till alla möjliga bolag var det billigaste drygt 900 i månaden, med halvförsäkring blev det 1200 kr. Det enda jag någonsin har kostat mitt försäkringsbolag är brevporto.

Du betalar för att de skall hjälpa dig OM du behöver det - om du t.ex. kvaddar hojen, dig själv eller någon med-/mottrafikant.

Last edited:
Agent Apelsin skrev:
2649955 Men hallå det handlar ju om hur mycket pengar du blir skyldig när du orsakar en olycka för att du var grovt vårdslös. Det var ju skillnad i återbetalningskraven pga om man var packad eller vårdslös bla. Är man grovtvårdslös var det risk för att fick pröjsa HELA beloppet man har förstört för.

@Fartgalen:
Fråga vilken snut eller åklagare som helst om det räknas som grov vårdslöshet om man kört 140-150 och pga av hastigheten orsakat en allvarlig olycka.
Du kan ju räkna bort motorväg om du vill.

Såhär har jag förstått det genom att läsa på TFF:s och Folksams hemsida:

Om du är vållande part i en olycka och har trafikförsäkring hos Folksam betalar du 1000 kr i självrisk (+årspremie)!
Om du är vållande part i en olycka och kör utan trafikförsäkring så betalar du 1/10 av basbeloppet vilket är 3970 kr. "Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet."

Ovan handlar det om "normala" fall, om det däremot handlar om grov vårdslöshet i trafik, grov rattfylla vid körning eller dylikt ser det ut såhär.

Om du har trafikförsäkring hos Folksam betalar du 1/10 av basbeloppet d.v.s. 3970 kr i självrisk.
Vid oförsäkrat gäller "Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande":fakta

Alltså, antar att du har rätt!:huvet

Tolkar det då som att om du planerar att köra i 140-150 eller fortare så lönar det sig att ha en trafikförsäkring om man krockar. Ska du alltid köra lagligt med sporthoj eller "vet" att du aldrig krockar så blir det oftast dyrare att köra med trafikförsäkring gentemot att betala de 3970 kronorna vid ev. olycka. Fast det kanske inte är så skoj att köra med avställd hoj utan giltigt skattemärke när man hamnar framför polisen vid ett rödljus.:rolleyes:

Vad beträffar motparten så ska denne få ersättning oavsett om du har trafikförsäkring eller ej.

|HOOÐie| skrev:
2649961 Nu missuppfattar du. att köra utan försäkring är mycket värre än att ha cykeln ihop med far genom en försäkring som tillåter att man lånar ut den i familjen. det finns faktiskt sådana försäkringar om du inte har läst på... det resulterar i bl a högre självrisker vid vagnskada då en annan person har fått låna hojen vid tillfället.

skillnad mellan att inte kunna hjälpa ett eventuellt offer i en olycka än att inte kunna, det förstår nog till och med du...

Offret i olyckan ska få hjälp oavsett om du har trafikförsäkring eller ej. Skillnaden blir att du som vållande får betala mycket mer i självrisk. Kolla inlägget ovan!

Tycker det är lika omoraliskt att köra oförsäkrat som skenförsäkrat. Är samma anledning till de båda.

Bonne skrev:
2650538 Tjuv är fel ord :)
Följ lagar, betala det du skall och visa hänsyn till andra människor.
Hur svårt är det?
Följer man inte lagar så får man ta konsekvenserna och det ska andra människor bara ta o skita i. Så vill du köra oförsäkrat - Ha så roligt. :)
.

Yes du hade fel.

Följ lagarna säger du, jahapp och du har aldrig kört för fort med din Monster 620?
Jag kommer inte köra oförsäkrat!:)

Last edited:
lollepop skrev:
2649800 Hur får ni så billig trafikförsäkring? Efter att ha ringt runt till alla möjliga bolag var det billigaste drygt 900 i månaden, med halvförsäkring blev det 1200 kr. Det enda jag någonsin har kostat mitt försäkringsbolag är brevporto.

Ålder på dig, , hur länge du haft mc försäkring, vilken försäkringszon du bor i , hur gammal mc du har, hur länge du kört utan skadebelastning, osv....behöver du fler parametrar ??
Jag betalar 1380:- helförs/helår på en 86 gixxer 1100 i år, helt ok..

sandstream skrev:
2645119 Nej, DU blir inte skadeståndsskyldig om du kör normalt, dvs inte grovt vårdslöst etc.
Däremot får du betala max 3970:- oavsett hur mycket du förstör plus att de vill ha pengar för tiden fordonet varit i trafik utan att premien betalats.

Från TFF (TrafikFörsäkringsFöreningen):
"Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

BTW: Tänk på att de 300% framförs av ena sidan i den här frågan...

Helt rätt så är det... Men räkna med att TFF korrigerar detta tills det är dags, kryphål stängs om de utnyttjas.

Fasen va trött ja blir på allt gap å skrik om detta, det är väl minst ett år kvar å vad som händer å hur mkt det står skrivet i stjärnorna.

Sen antar jag att trådstartaren menar att han ska köra avställt.

Sen en fråga till, ni som inte ska betala utan köra avställt, hur har ni råd att köra hoj om ni inte ens klarar att betala trafikförsäkringen? För jag antar att ni som svarat nej endast kör med Trafik idag? Annars får jag inte ert resonemang att gå ihop alls :va

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing