Kommer du att betala försäkringen?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

Trafikförsäkringen höjs med 200-300%. Kommer du att försäkra hojen?

• Antal röstningar
    0
H4 skrev:
2645080 Om vi antar att trafikförsäkringen höjs med 300%, kommer du då att betala försäkring?

Kan man verkligen inte betala försäkring och vill köra hoj över allt annat så känns det nästan billigare att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Vad anser ni om detta?

Var får du 300procent ifrån????????:va

Det är väl bara att strunta i både hel och halvförsäkring för de som inte har råd. Men en trafikförsäkring så får man ju iaf köra. Bara att försöka ta det lite lugnare och köpa ett lås som är lika stort som bågen.

Sen kanske en AK5 också så man kan bratta ner alla tjyvar:machinegu :machinegu :machinegu .

VR-8 skrev:
2645201 För att framföra motorcykel på allmän väg krävs hjälm,körkort och försäkring på ett registerat,besiktat och skattat fordon...........har ni inte råd byt hobby. Kör bana eller samla frimärken.

Tycker det är ett j...a gnäll........valet som vi gjorde i höstas avgjorde ju detta. Det var ju solklart vad som var att vänta när borgarna vann.

(Läs detta med en fjortis röst)
"Jag vill oxå ha en R1'a............oj vad dyr den var.......snor en...." :tummenupp

/J
Tack för ett enormt vettigt inlägg. :tummenupp
Sen när blev det en mänsklig rättighet att köra hoj? Blir så trött på gnällandet om att "jag har inte råd, då skiter jag i att betala och låter nån annan står för kostnaderna om nåt händer" (ja var tror ni pengarna till TFF kommer ifrån)

Vi röstade ju om detta 17:e september och jag är säker på att massor av dom som klagar också la en röst på borgarna.

Hur kul skulle det vara att köra åt helvete och skada sig allvarligt, utan försäkring på hojjen... Då sitter man i skiten... Nää, man blir nog tvungen att försäkra eller rent av sluta köra hojj, tyvärr:huvet

H4 skrev:
2645080 Om vi antar att trafikförsäkringen höjs med 300%, kommer du då att betala försäkring?

Kan man verkligen inte betala försäkring och vill köra hoj över allt annat så känns det nästan billigare att köra oförsäkrat och betala böter ifall man åker fast.

Vad anser ni om detta?

därför ska alla skriva på smc ´s
namninsamling!!!!

Maverick_ou812 skrev:
2645277 Tack för ett enormt vettigt inlägg. :tummenupp
Sen när blev det en mänsklig rättighet att köra hoj? Blir så trött på gnällandet om att "jag har inte råd, då skiter jag i att betala och låter nån annan står för kostnaderna om nåt händer" (ja var tror ni pengarna till TFF kommer ifrån)

Vi röstade ju om detta 17:e september och jag är säker på att massor av dom som klagar också la en röst på borgarna.

Tack......vi verkar vara ensamma i denna sandlåda.........:tummenupp eller ska jag säga utanför.........finns ju en del mindre vetande här......

/J

Last edited:
imaster skrev:
2645330 Hypotetisk fråga med påhittade siffror. Höjningen kan bli 300% men den kan bli både mindre och större.

Har läst 40 procent på trafikdelen!
Och det e ju inte så illa!
Men höjningen skulle ju dröja till tidigast 2008, och då har ju alla tid på sig att visa att det går att köra med insidan av huvet och få ner statistiken tills dess, så kanske det inte blir nåt större problem för gemene man eller kvinna!

bara att betala å va glad det är värt varenda spänn å åka motorcykel man lever bara en gång :)

Man ska inte tro på allt som sägs o står på nätet etc.

Vänta o se, vi får nog veta tids nog !!

Lättare att ta ställning då, va?

Kanske finns en anledning till varför allt inte e`klubbat än, man kanske tar fram nåt som trots allt är hyffsat rimmligt, eller inte!:rolleyes:

Vi får helt enkelt vänja oss vid att det endast kommer gå att trafikföräkra de flesta fordon och att helförsäkring är bara en lyx.
Man kommer bara ha råd att betala de mest grundläggande, men redan idag har jag endast trafik på min hojj.

Tror såhär:

Enligt de siffror jag läst ska försäkringen i genomsnitt gå upp 2,100:- per fordon och år. Detta kommer naturligtvis slå hårdare mot motorcyklar i allmänhet, men sportcyklar (och sportbilar) i synnerhet. Men jag tror inte det blir så mycket dyrare än 4,000-5,000 per år, kanske lite mer för de mest extrema varianterna, och lite mindre för de snällare maskinerna.

Värt att minnas i ekvationen dock...

Samma regering har lovat ca 1,000:- mer per hushåll (två personer) i minskad skatt (netto) per månad. Detta ska komma samtidigt som den stora höjningen av trafikförsäkringen. Detta betyder 6,000:- per person extra per år. Så, vill ni fortsätta köra hoj, är det bara att använda dessa pengar. Även om dessa siffror inte stämmer till fullo, tror jag inte de är långt i från den kommande verkligheten

Så vad är egentligen alternativet? Att köra oförsäkrat är ju omöjligt redan idag då som det tidigare nämnt hamnar hos TFF, och ingen som har fått en räkning därifrån kan väl påstå att det är ett alternativ till en egen försäkring?

Rena spekulationer av hur stor höjningen blir är i nuläget rätt ointressanta tycker jag, klart är väl dock att den iaf blir kännbar. Men är det någon som på fullt allvar tror att den avgift TFF har idag kommer att ligga kvar på samma nivå efter höjningen som den ligger på idag, och att det på så sätt kommer att gå att räkna fram en eventuell vinst genom att köra oförsäkrat? Det om något är väl i så fall naivt. Med all sannolikhet så kommer avgifter till TFF att öka med minst samma procentsats som trafikförsäkringsdelen höjs, och då spricker definitivt alla chanser att på något sätt komma undan höjningen genom att betala till dom istället.

Nästa alternativ är ju då att köra oförsäkrat och dessutom ge fan i att betala avgiften till TFF. Vilket då resulterar i utmätning av lön etc, egendom och annat kul, förutom nöjet att hamna i KF's register då. Det tror jag är ett rätt tvivelaktigt nöje så det lär nog gå bort då.

Sista alternativet blir i så fall att sno hojen så att man vare sig sätter sig själv, eller någon närstående som kan tänkas äga den på pappret, i problem då. Då kommer man givetvis att spara en hel del eftersom man sparar både inköp och försäkringspengar, men då bör ju diskussionen handla om något helt annat än försäkringspengarna iaf.

Nä, jag kommer iaf att betala. Kan kanske verka dumt, men jag har ingen lust att stå där och vara efterklok när jag själv behöver vård och livet inte längre handlar om hojåkning, utan att bara om att klara sig vidare från ena dagen till den andra. Nä, mitt liv måste vara värt mer än så. Den dagen då det inte är det längre får hojen respass, då är gränsen nådd för var det får kosta för mig iaf...

Strömma skrev:
2645677 Så vad är egentligen alternativet? Att köra oförsäkrat är ju omöjligt redan idag ..

Du missade det helt klart lättaste sättet! Köra med hojen avställd!

Ingen trafikförsdäkringsförening som bråkar o du får inte problem fören polisen stannar dig eller du är i en olycka!

Du skriver trådens längsta inlägg men missar det enkla.

Edit: Tycker förövrigt att det är skrämmande hur många hojåkare det finns som inte verkar ha någon som helst koll på hur våra lagar ute i trafiken gäller...

Last edited:
Tänk på att troligtvis alla här kör oföräkrat om man läser det finstilta i försäkringbrevet. Där står något i stil med att fordonet ska va E godkänt, vilket betyder att byter du så mycket som en skruv som inte är orginal så är fordonet inte E godkänt.
Detta har inget med denna tråd att göra men kul att nämna.
Jag körde oförsäkrat och avställt -05 men mest pga lathet efter en flygande besiktning 1 vecka in på säsongen.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing