Komma i form tråden

Är inte det där bara en myt från tjockisar som inte orkar cykla/springa? Typ som att skönhet kommer inifrån osv? :va :lol
Du har så rätt. Det soffpotatisar ska fokusera på är att aktivera sig överhuvudtaget, inte när eller hur man gör det.

Du har så rätt. Det soffpotatisar ska fokusera på är att aktivera sig överhuvudtaget, inte när eller hur man gör det.
Hahaha... kom igen nu survalmers, join ze dark force, du ligger ju på +100 pannor nu igen efter all julmys med släkten.

Men mellan 500-1000kcal per gång måste väl vara godkänt? :rolleyes:
Nu är ju allt digitalt så man har ju eg. noll koll. Men höll mellan 30-35km/h hela tiden och det kändes som en vanlig uppförsbacke. Vansinnigt trött blev jag iaf :D

Jag slängde in chokladen i skåpet igen :duktig Blir kyckling, ris & currysås snart, då har man gott samvete hela kvällen sen :D

Kollade lite på Hälsovakten, mina dagliga flåsaktiviteter gör att jag bränner ca 500kcal, jag stoppar dagligen i mig ca 1700kcal om jag skippar choklad, sprit och allt annat som är gott och roligt.

kvar blir då ca 1200kcal... men nu vet jag att det slinker ner nåt extra gott ibland så det blir nog bra lagom tappning till sist.

Nu ska jag sykkla 15 km *flås* :gnissla

Last edited:
Idag är det vilodag men jag håller hårt på min HFLCdiet, keso, prinskorv samt rödkål och en vaniljyoughurt till dessert.

Ikväll blir det till att svettas bort ångest samt annnat hälsosamt som finns i en trind Tants kropp.
Brynäs mot Luleå.......

Dagens flåsrapport, 15 km dampsykkel på 30 min gav 340kcal enligt displayen, kärringhantlar och 30 situps minnsann, det tar sig sa mordbrännarn.

Har märkt att det är bättre för min del att sykkla på kvällen istället för 07.00 på morgonen på fastande mage, ingen PMS känsla alls.

Har märkt att det är bättre för min del att sykkla på kvällen istället för 07.00 på morgonen på fastande mage, ingen PMS känsla alls.

Gör då det....

De vetenskapliga beläggen för att träning innan frulle på morgonen skulle ge bättre totalförbränning är ytterst tveksamma. Dessutom så lär du lessna mindre snabbt och överhoppade morgonpass är de sämsta....

Gör då det....

De vetenskapliga beläggen för att träning innan frulle på morgonen skulle ge bättre totalförbränning är ytterst tveksamma. Dessutom så lär du lessna mindre snabbt och överhoppade morgonpass är de sämsta....

Det funkade med morgonpass till en viss gräns, men när man dampsykklar 30 min så tar det för hårt på en tom gubbkropp, det blir liksom :zpy

Kanske är blodsockret som dyker för hårt :va

Det funkade med morgonpass till en viss gräns, men när man dampsykklar 30 min så tar det för hårt på en tom gubbkropp, det blir liksom :zpy

Kanske är blodsockret som dyker för hårt :va

Det är det som är poängen.....

Efter en hel natt utan käk så är kroppens snabbt mobiliserbara depåer av glukos (läs glykogenet i levern) i princip tomt. Därmed tvingas kroppen ta energin från något annat och då är tanken att fettförbränningen skulle öka.

Det viktigaste är dock att man på sikt stoppar i sig färre kalorier än vad man förbränner om sen cyklingen sker på morgon eller afton spelar i det stora hela mindre roll.....

Varför alla dessa situps?
Om du vill bli av med magen så är det förbränningen du måste öka.
Alla människor har 6-pack på buken bara man är tillräckligt smal.
Det som är bra med gymträning är att du bränner kalorier även efter du tränat, eftersom kroppen bygger muskemassa.
Konditionsträning bränner bara under tiden du tränar och situpsen kan faktiskt resultera i en större mage om du inte får bort bukfetman.

Hmm själva fastan är ju inte bara för att gå ner i vikt utan även för att rena kroppen, men grejen med sittupsen verkar stämma när jag sökte lite!

Å andra sidan efter fastan nu så är jag ju av med i stort sett all bukfetma så om jag löper samtidigt som jag kör situps så borde väl 6-packet synas i alla fall?

45min & 550kcal på träningscykel, sjukt va flås man tappat, och vad trist det är mot hantlar & stänger i alla dess former :) Men nu fick man ju lite motivation till att köra på där också..

Eftersom jag var så duktig :gnissla hade jag tänkt unna mig den där halva chokladkakan som legat i skåpet ett tag nu. Slog en snabb flukt på baksidan.. 560kcal/100g :mad:

Säg att man joggar/cyklar 2-3 ggr. i veckan mixat med styrkan, hur många kalorier ska man bränna av per gång? 500? 1000? 2000? :skrämd

Det är svårt att säga, men ska du fettförbränna är det lågintensiv träning som gäller, och helst längre perioder.

Vad är då lågintensiv, respektive lång period?

Ja till att börja med borde de flesta lära sig ta sin puls.
För det är pulsrelaterat, och inte tempo eller viktrelaterat.
M.a.o är det helt individuellt.
En finne. Karhonen (stavning?) tog fram ett otroligt BRA sätt att träna, och ffa att träna bra för olika syften.

Han delade in pulsen i olika intervall, och sen talade han om i vilka intervall man ska ligga för att uppnå vissa saker.
Detta kom som en chock för många av oss då unga stenhårda militärer som trodde vi kunde allt.
Dels för vi oxå hade den (helt felaktiga) tron på att "om man inte tar i så det smakar blod" så ger det inget!
(vilket vi ju gärna praktiserade på bassarna)

Men så fel vi hade.

Men nog om det, vi behöver runda av, och alla här kan Googla på Karhonen (som dessutom var os-medaljör). Lågintensivt enligt honom var upp till 2/3 av din personliga maxpuls.
Exempel: Du har en maxpuls på 180. Ta det x 0,66 och du ska alltså inte träna med en puls överstigande 120.

Överstiger man detta lågintensiva område går kroppen över från fettförbränning till spjälkning.

Ok, det var nummer ett.
Två var: Vad är en lång period?

Jo det är en period som påbörjas efter att kroppens glykogen är slut. D.v.s fettförbränningen börjar inte förrän detta kroppsegna "raketbränsle" är slut.
I allmänhet räcker det inte så länge heller. Man brukar säga 20 minuter.
Så ett "fettförbräninningspass" skall alltså överstiga detta, och hur länge då?
Ja all tid man lägger över dessa 20 minutrar är bra.
MEN! tänk på din träningsnivå!
Är du nybörjare kanske du bara orkar 20 minuter.
Glöm inte bort att det ska vara kul, kännas bra, och det ska inte leda till skador.
Så tidsuttaget kan du öka vartefter du orkar.

Hur tar, och räknar man sen sin puls? (man behöver alltså ingen pulsklocka...men ok de är fruktansvärt bra, så jag rekommenderar alla att köpa en iaf! Men en enkel)

Jo: Precis som varvtal, kan man inte börja på ETT, utan börjar alltid på NOLL.
(för när du känner första pulsslaget, så är det ju egentligen mitt i ett hjärtslag, en topp, och pulsen mäts ju som tiden MELLAN två (eller flera) toppar och därför blir räknefelet ganska stort, eftersom vi kommer att mäta under ganska kort tid. Nämligen endast sex sekunder. (mer om varför senare)

Men rent praktiskt, letar du upp pulsen på halsen, med pek och långfinger vid sidan av struphvudet.
Inte tummen.
Men ok, för mig går det lättast att nupa med både tumme och fingrar på ömse sidor lite ovanför stuphuvudet.
Lär dig hitta detta, det har du nytta av vid trafikolyckor och annat trist.

Titta sen på en klocka med sekundvisning, samtidigt som du känner pulsen, och när sekundvisaren kommer över nån lättdefinierad heltalssiffra (måste alltså inte vara kl12) börjar du räkna pulsslag!
NOLL! ETT! TVÅ! osv ända fram tills att sekundvisaren (eller digitaluret) räknat upp HELA sex sekunder.

Det smarta med att endast räkna sex sekunder är att du nu kan ta ditt resultat X 10.
Så fick du 14 slag, ligger du alltså på 140 i puls.

Den andra smara grejen med att inte räkna under FÖR lång tid, är att när du väl blir bra tränad, så sjunker pulsen väldigt fort när man stannar.
Det blir alltså missvisande att räkna under säg 30 sek.
Var därför oxå beredd, och ta pulsen utan att först andas ut! :)
Prova gärna nån minut senare! Se skillnaden.
Ju bättre tränad, ju fortare dalar pulsen.

Lycka till! :tummenupp

Är inte det där bara en myt från tjockisar som inte orkar cykla/springa? Typ som att skönhet kommer inifrån osv? :va :lol

Nej det är ingen myt.
Gång ÄR :fakta da shit om du vill fettförbränna. Sätt bara upp ett lågintensivt tempo*
Vill du öka denna förbränning ytterligare, och inte har nåt emot att se lite halvtöntig ut, så ta då och tjacka ett par stavar... :tummenupp

De flesta tränar alltför intensivt, och ffa kort period för att fettförbränna.
Marschträning med ryggsäck är det optimla. Fan vad jag saknar det!

*läs det tidigare inlägget här i samma ruta för redovisning.

Last edited:
GSXR1100R cyklar och står i
Tittar på magen och säger tvi
Gubbfan är ett hopplöst fall
Spolformad och utan hår på skall
Hur ska Micke finna hopp
I livets hårda lopp
Kanske bättre att ge upp
Se på film och ruska tupp

Dr.Bike. Intresant redovisning:tummenupp
Nyss hemkommen från en 1 timme och 15 minuters promenad i högt tempo. Jag var ordentligt svettig och andades tungt när jag kom hem. Känns bra:D

Glöm inte bort att det ska vara kul, kännas bra

Ok, vart la jag nu den där chokladen? :hihi

Sätt bara upp ett lågintensivt tempo*

Jo, så långt är jag också med. Får försöka hinna med 2-3 pass rullband/cykel och se vart de leder. Man känner ju i benen om inte annat när det går från motion/kondition till att bli mer muskelinriktat. Tempot jag höll idag var precis lagom tror jag. Lagom trött i benen men inte så man stappla därifrån sen när man klev av. Sen räcker det nog eg. med att sluta hinka pilsner stup i kvarten ihop med lite bättre kost för att få fason på kroppen igen. Kolla lite bilder från semestern nyss & ställde mig framför spegeln därefter :skrämd

Vill du öka denna förbränning ytterligare, och inte har nåt emot att se lite halvtöntig ut, så ta då och tjacka ett par stavar... :tummenupp

Att frivilligt gå runt i en skinnkondom 6mån/år är förnedrande nog, stavar vägrar jag! :armarna_i_kors

Nyss hemkommen från en 1 timme och 15 minuters promenad i högt tempo. Jag var ordentligt svettig och andades tungt när jag kom hem. Känns bra:D

Bra jobbat!

Last edited:
Bra jobbat alla som följde sin träningsplan idag :)

Fantastiskt! :tummenupp

1.Jo, så långt är jag också med. Får försöka hinna med 2-3 pass rullband/cykel och se vart de leder. Man känner ju i benen om inte annat när det går från motion/kondition till att bli mer muskelinriktat. Tempot jag höll idag var precis lagom tror jag.

2.Att frivilligt gå runt i en skinnkondom 6mån/år är förnedrande nog, stavar vägrar jag! :armarna_i_kors

1.Man brukar tala om "snacktempo". Iaf i joggingkretsar.
Vad är det då?
Jo du anstränger dig inte mer, än att du kan föra ett samtal, om än lite flåsigt.
Det lustiga, är att detta enkla hjälpmedel oxå automagiskt lägger träningsintensiteten präxis på Karhonens lågintensiva del av skalan! :tummenupp

2. Ja, sant! Nån jäkla måtta får det vara! Se ut som en parkarbetare som plockar skräp va? :va :D
Saken är den att på min förra avdelning släpade kärr...*host* damerna ut mig med såna bestyr, och jag skämdes som en hund!
Men men... det var både skoj, och bra som fan!

Last edited:
Sjuk, så jäkla typisk, så dagens träningspass e inställt, vi får se vad som händer med söndagens pass...

Att frivilligt gå runt i en skinnkondom 6mån/år är förnedrande nog, stavar vägrar jag! :armarna_i_kors
Haha, som gammal längdskidåkare var det inte förnedrande med skinnkondomen på sommarhalvåret, prova en ännu tunnare kondom på vintern! brrr!
Stavgång praktiserade jag redan på 70-talet under barmarksträningen för skidorna, då kan ni tänka er hur folk blängde! :hihi
Fast riktig utfört är det en grym träning, man kan även springa med stavar, i fördel i backar och då som intervallträning. :tummenupp
Fast nu har jag lagt skidorna på hyllan så stavgång faller bort.
...liksom all konditionsträning...
...det är ju såååååååå j-a tråkigt... :gnissla

Å andra sidan efter fastan nu så är jag ju av med i stort sett all bukfetma så om jag löper samtidigt som jag kör situps så borde väl 6-packet synas i alla fall?
Så småningom, det gäller att fortsätta bränna mer kalorier än vad du stoppar i dig.

Last edited:
Back