Så här säger Vägverket om min bil, en VW Passat Variant V6 4Motion
Skattevikt: 1730
Totalvikt: 2170
Sänkt totalvikt: 2170
Tjänstevikt: 1730
Max släpvagnsvikt: 1800
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1330
Max lastvikt: 440
Kopplingsanordning 1: KULA
Men har du VAG's löstagbara kula så är den bara godkänd för 1200kg har jag för mig. (eller var det bara en rekomendation från VAG?, min bror hade en i tjänsten och vi ringde till leasingfirman för att fråga när vi skulle dra biltrailer med den.)
Har du inte haft en kombi, eller inte V6'an så hade totalvikten blivit lägre och du hade fått dra mer, och en framhjulsdriven passat är också lättare och därför bättre lämpad att dra tunga släpvagnar med
Jag har för mig att Mitsubishi Sverige besiktade in en L200 Sportscab-special med max last 200kg på flaket för att folk skulle få dra släpvagn med den, den var i övrigt identisk med dom övriga sportscabarna förutom att dom hade bytt till däck med klenare lastindex på den för att få den nerklassad.
Dom som var nerklassade var jättebra att dra släp med, dom som inte var nerklassade var alldelens för svåra att hantera med släp om man bara har B kort...

Jag har nog fan aldrig dragit en godkänd kombination som har gått bra efter vägen, medans jag har dragit otaliga olagliga kombinationer som har gått som tåget...
Last edited: