Kombibil som får dra mycket.

Så här säger Vägverket om min bil, en VW Passat Variant V6 4Motion

Skattevikt: 1730
Totalvikt: 2170
Sänkt totalvikt: 2170
Tjänstevikt: 1730
Max släpvagnsvikt: 1800
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1330
Max lastvikt: 440
Kopplingsanordning 1: KULA

Men har du VAG's löstagbara kula så är den bara godkänd för 1200kg har jag för mig. (eller var det bara en rekomendation från VAG?, min bror hade en i tjänsten och vi ringde till leasingfirman för att fråga när vi skulle dra biltrailer med den.)

Har du inte haft en kombi, eller inte V6'an så hade totalvikten blivit lägre och du hade fått dra mer, och en framhjulsdriven passat är också lättare och därför bättre lämpad att dra tunga släpvagnar med :huvet

Jag har för mig att Mitsubishi Sverige besiktade in en L200 Sportscab-special med max last 200kg på flaket för att folk skulle få dra släpvagn med den, den var i övrigt identisk med dom övriga sportscabarna förutom att dom hade bytt till däck med klenare lastindex på den för att få den nerklassad.

Dom som var nerklassade var jättebra att dra släp med, dom som inte var nerklassade var alldelens för svåra att hantera med släp om man bara har B kort... :huvet

Jag har nog fan aldrig dragit en godkänd kombination som har gått bra efter vägen, medans jag har dragit otaliga olagliga kombinationer som har gått som tåget...

Last edited:
Ganska vanligt att man ökar släpvikten genom att sänka lastvikten genom att montera klena däck.
Bilhandlare som säljer mycket terrängbilar och familjebussar brukar ha en uppsättning hjul liggande till de populäraste modellerna.

Ganska vanligt att man ökar släpvikten genom att sänka lastvikten genom att montera klena däck.
Bilhandlare som säljer mycket terrängbilar och familjebussar brukar ha en uppsättning hjul liggande till de populäraste modellerna.

Samt att man jordar kabeln till tankgivaren så att den visar fulltank, slänger ut reservhjulet och lägger i en burk punkaspray, och tar ut ALLT som inte behöver finnas med på vägningen när man klassar om den, jag vet, jag har trollat med sånt. :D

Och för att krångla lite till.........

Oavsett om du inte lastat släpvagnen/ biltrailern fullt = maxlast, så räknas det
alltid som om du kör med maxlast.

Så om länsman stoppar dig med en tom biltrailer med tjänstevikt 1500kg
och du inte, med den bil du har får dra mer än 1470kg på B-kort.
Så får du lämna tailern vid vägkanten och kan räkna med dyra böter, eftersom
reglerna ska ändras så skyndar dom sig nu att ta in så mycket pengar dom
kan innan det är för sent.

KentW

Ruggigt nöjd med min Audi A4 1.8t Quattro, drog en ruggigt stor kåpsläp sist vi var till fjällen lastad med 2 skotrar och den låg ändå bara på 1.2-1.3 liter milen.

Har en -96 chippad till 194hk.

Vet inte om jag håller med där, har en A4 1.8 TSQ -00 med chip till 220hk. Motorn är tokslö innan turbon börjar jobba. Hade hellre haft en bil med mer cylindervolym. Kört en hel del släp med en Jeep Grand Cherokee -00, den är helt suverän!

Jag kör en -98 Jeep Grand Cherokee med 5.2L V8, den får dra 3.500Kg på sin löstagbara krok. En sån i användbart skick med fungerande ac osv hittar men för runt 50 papp. Sedan kostar den minst 50 papp/år att tanka, men det kompenserar man ju med att köra hoj hela sommaren förutom när hästen skall transporteras någonstans...

Vet inte om jag håller med där, har en A4 1.8 TSQ -00 med chip till 220hk. Motorn är tokslö innan turbon börjar jobba. Hade hellre haft en bil med mer cylindervolym. Kört en hel del släp med en Jeep Grand Cherokee -00, den är helt suverän!

Funkat fin fint på min alla fall, svarar direkt hur mkt jag än drar, snabba omkörningar var inget problem med tidigare nämd spec.
Kanske bättre botten i de äldre motorerna? Vet inte vad skillnaden mellan dom är förutom att spridarna tål mer vid chippning.

Turboladdning är kanon när man drar släp.
När man väl fått rull.
Lever motorn för mycket på laddtryck, så blir motorn gärna lite orkeslös vid startögonblicket.
Får slira igång den på kopplingen.

Som tidigare sagts så är en "bra dragbil" något men vridstark motor och lång hjulbas.

Jag hade en Cheva G30 , den var undrbar, 3 ton på kroken och det struntade V8'an i, tuffade och gick.

Nu har jag en Volvo 945 turbo -97, bra på andra sätt, den är inte stor och klumpig då man inte drar släp, men den får bara dra 1800 kg. Med uppstyvad bakfjädring så går det väl skapligt.

Helst så skulle jag vilja ha typ en Cumminsmotoriserad Dodge-pickis, det är DRAGBILAR det.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!