Kolven?

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hej!

Nu är de så att jag skulle ringa o beställa en ny kolv på Mascot motor i Nässjö. När jag då ringer dom så råkade jag trycka på fel knapp och blir kopplad till verkstaden, skit tänker jag jaja han kan väll koppla mig till butiken. Han svarar och jag frågar om han möjligtvis inte vet vad en kolv till en Tzr 125 -96 kosstar. Killen frågar hur långt hojen gått, jag säger runt 2500 mil och då säger han "då är det långt kvar till du behöver byta kolv", vadå tänkte jag den måste väll vara bytt någon gång innan. Han säger då att man inte behöver byta förns 4000 mil :3freak . Är du inte klok i huvvet männsika tänker jag. Sen efter de säger han att han var första ägare på hojen och han varit nere i tjeckien och tyskland med hojen och tourat runt lite i europa. De åkte då ca 450 mil och den gick som en klocka, de låg på autoban i 170 km/h i flera mil och fullpressade. Oj tänkte ja de måste sletit på hojen hehe...jaja ska ja skita i vad han säger och köpa ny kolv ändå...tycker den börjar bli lite seg i botten, (jag vet att de inte är någon botten i en 2-taktare men de börjar bli sämmre än sämmst hehe) så jag tänkte ja skulle byta kolven?
 
zpeppy skrev:
Hej!

Nu är de så att jag skulle ringa o beställa en ny kolv på Mascot motor i Nässjö. När jag då ringer dom så råkade jag trycka på fel knapp och blir kopplad till verkstaden, skit tänker jag jaja han kan väll koppla mig till butiken. Han svarar och jag frågar om han möjligtvis inte vet vad en kolv till en Tzr 125 -96 kosstar. Killen frågar hur långt hojen gått, jag säger runt 2500 mil och då säger han "då är det långt kvar till du behöver byta kolv", vadå tänkte jag den måste väll vara bytt någon gång innan. Han säger då att man inte behöver byta förns 4000 mil :3freak . Är du inte klok i huvvet männsika tänker jag. Sen efter de säger han att han var första ägare på hojen och han varit nere i tjeckien och tyskland med hojen och tourat runt lite i europa. De åkte då ca 450 mil och den gick som en klocka, de låg på autoban i 170 km/h i flera mil och fullpressade. Oj tänkte ja de måste sletit på hojen hehe...jaja ska ja skita i vad han säger och köpa ny kolv ändå...tycker den börjar bli lite seg i botten, (jag vet att de inte är någon botten i en 2-taktare men de börjar bli sämmre än sämmst hehe) så jag tänkte ja skulle byta kolven?
Ta bort cylindern och kolla hur kolven ser ut, sen avgör du om du ska byta eller inte.
 
skärp dig för fan....byt kolv och skit i vad den okunige mecken säger .....det är ju inte annat än 2 -takt
 
RS "Alex" skrev:
skärp dig för fan....byt kolv och skit i vad den okunige mecken säger .....det är ju inte annat än 2 -takt
Hehe joo fasst ja tycker killen borde har hyffsat rätt iochmed att han jobbar med hojar dagligen....fasst ändå jag har alldrig hört innan att man kan/ska köra på en kolv i 4000 mil...
 
han tänker säkert på 4t.. :D
byt kolven!!!.. :fatta!
kul sen när de rasar bara för att du inte bytte en kolv.. :7peta
 
Många som ska skärpa sig hit och dit verkar det som.

Självklart är det rekomenderat att byta kolven vid 800-1000 mil men faktum kvarstår att även när jag skulle byta kolv på min sa även en del 2-takts specialister (när även ämnet där kom upp när jag skulle ha tag i kolv och dom frågar hur långt den gått) att det var inga problem att köra vidare på kolven, vid det tillfället hade den gått en bit över 3200 mil. Och det var problemfria mil allihopa, så det är även mycket snack att man ska byta ofta, går allt bra och hojen inte känns dåligt i effektväg är det ingen som säger att man måste byta vid 1000 mil. När bytet på min NSR skedde efter 3200 mil kände jag ingen skillnad på gammla/nya kolven, den gick lika fort och hade lika bra acceleration och kolven jag plockade ut var hur fin som helst, jag tror nog den kolven skulle kuna hänga på ett bra tag till, ringarna såg också bra ut och lager också, men ur säkerhets synpunkt byter man ändå kolven, mycket för att veta "att man har gjort det" så man slipper oroa sig.
 
Padde skrev:
mycket för att veta "att man har gjort det" så man slipper oroa sig.
Så sant så sant.. men som zpeppy förklarar det så har hans hoj riktigt kass botten och allt är sämre eller?.. isf är det ganska uppenbart :dummer
 
Padde skrev:
Många som ska skärpa sig hit och dit verkar det som

visst det stämmer ju det du säger men du ökar risken något enormt genom att byta kolven så långt upp i milen... kolven slits och när du byggt upp tillräkligt glap mellan cyl och kolv alltså padde missförstå mig inte nu och gå ut och titta men då finns det risk för cylinder skador och det vill man ju gärna inte... som till rs så är ju faktiskt cylindern väldigt dyr "9900kr" om man är serigös så tappar du ju faktiskt effekt men det kan ju skilja motorer emellan säkert... ny kolv i crossen känns som att köra med turbo :hihi

verkstads killar brukar ju vara mån om att sälja saker mycket konstigt hur han kunde svara så och även säga att du kunde köra länge på den men det är väll som med inkörning mycket induviduelt :7peta
 
Last edited:
men vad är det igentligen som säger att kolven bör bytas??

Det är inte mycket som slits(förutom kolvringarna) mycket, kolven är ju bara där så att säga. Det är kolvringarna som tätar. Dom blir ju utslitna. Resultat av det är att kompet sjunker och effekten avtar. Men kolven slits iinte mycket.

Så visst kan man köra långt på en sån. Men vill man det?
 
RS "Alex" skrev:
visst det stämmer ju det du säger men du ökar risken något enormt genom att byta kolven så långt upp i milen... kolven slits och när du byggt upp tillräkligt glap mellan cyl och kolv alltså padde missförstå mig inte nu och gå ut och titta men då finns det risk för cylinder skador och det vill man ju gärna inte... som till rs så är ju faktiskt cylindern väldigt dyr "9900kr" om man är serigös så tappar du ju faktiskt effekt men det kan ju skilja motorer emellan säkert... ny kolv i crossen känns som att köra med turbo :hihi

verkstads killar brukar ju vara mån om att sälja saker mycket konstigt hur han kunde svara så och även säga att du kunde köra länge på den men det är väll som med inkörning mycket induviduelt :7peta

Jo, du har ju en poäng. MEN du har nog helt glömt ringarna, Spelet mellan cylinder & kolv har ju en viss betydelse, Men det är ringarna som ska hållas friska. Dessa få milen vi snackar om 3-4000 mil är inga problem att köra på samma cylle och kolv om allt sköts som det ska, det är ringarna du kommer få byta för att hålla kompet uppe. Du behöver inte tappa någon effekt på ett kolvbyte pga slitskador på så få mil. Och att jämnföra med en cross är långt utanför vad vi snackar om.

Nädu, så är inte alla försäljare, gäller att finna rätt som tipsar dig och inte bara försöker få dig att handla.
 
DJM skrev:
men vad är det igentligen som säger att kolven bör bytas??

Det är inte mycket som slits(förutom kolvringarna) mycket, kolven är ju bara där så att säga. Det är kolvringarna som tätar. Dom blir ju utslitna. Resultat av det är att kompet sjunker och effekten avtar. Men kolven slits iinte mycket.

Så visst kan man köra långt på en sån. Men vill man det?
så en kolv som går upp och ner genom hela slaglängden 16ggr varje sekund när killen ligger och varvar 11k varv i över 2k mil.. nej nej .. aldrig att den kolven är sliten!. :kocko
 
philsson skrev:
Så sant så sant.. men som zpeppy förklarar det så har hans hoj riktigt kass botten och allt är sämre eller?.. isf är det ganska uppenbart :dummer

Ja visst, alså mest överlag. Zpeppy´s hoj kan säkert ha kass kolv/ringar. Bara mer att så tänker många nuförtiden.



DJM skrev:
men vad är det igentligen som säger att kolven bör bytas??

Det är inte mycket som slits(förutom kolvringarna) mycket, kolven är ju bara där så att säga. Det är kolvringarna som tätar. Dom blir ju utslitna. Resultat av det är att kompet sjunker och effekten avtar. Men kolven slits iinte mycket.

Så visst kan man köra långt på en sån. Men vill man det?

Fungerar allt i motorn behöver du inte byta kolven på länge, dock slits den också och kan spricka osv av förslitning. Det är ganska stora påfrestningar. Men annars precis som du säger är det viktiga att hålla efter ringarna. Men har man tagit av cylinder byter (iaf jag) lika bra kolv också.

Ja, Man vill ju inte köra för länge på samma kolv, Men fungerar allt så fick jag svar på tal efter 3300 mil i min hoj iaf. Plockade ut en kolv som såg ut att kunna gå några tusen mil till.
 
philsson skrev:
så en kolv som går upp och ner genom hela slaglängden 16ggr varje sekund när killen ligger och varvar 11k varv i över 2k mil.. nej nej .. aldrig att den kolven är sliten!. :kocko

jag håller med dig ... det känns liksom fatit att inte byta kolven typ som att inte ge mat till en bäbis :hihi ... byt kolven slut snackat!!
 
Japp nu är de ännu ett problem...idag när ja tog av kåporna, och avgassystemet (tog av de för ja skullle fylla de med kautiksoda) så ser ja en oljefläck (har tyckt att den har dragit otroligt mycket olja på sistone) och den komemr från oljepumpen. NSR_martin tar en närmare titt och ser att de fattas ju skruvar, pumpen sitter lös....så om nån vänlig person kunnde lägga upp en bild på hur motorn ser ut från höger sett på en DT.
 
philsson skrev:
så en kolv som går upp och ner genom hela slaglängden 16ggr varje sekund när killen ligger och varvar 11k varv i över 2k mil.. nej nej .. aldrig att den kolven är sliten!. :kocko

16ggr? :7peta

Det var inte mycket till varv, pröva 183,3 istället så kommer du upp i hur många gånger kolven går upp och ner i sekunden på 11k rpm.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top