Kolv/cylinder vad har hänt?

• Thread starter Thread starter DJM
  • Start date Start date

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Tjena!

Nu behöver jag hjälp av nån guru så detta inte händer igen.

Nu när jag fråga om kullager så rev jag ju motorn. Bytte kolv för 200mil sen. De var i september eller november.

När jag då lyfte cylindern så var kolven sönder( se bild) och repat lite av cylindern. MEN jag har kört 200mil med detta(tror jag, vet ju ej när det hände) De va då jag bytte kolven. Den har gått hur bra som helst! Inga problem, alltså som förut. Kolvringarna som nya. Så va fan kan ha hänt? Måste jag köpa ny cylinder?

Men en sak misstänker jag.

Satt i kolven och den starta direkt. Fast den dog bara sådär efter 30sek. Startade upp den och fick hålla uppe varvet för att den inte skulle dö. Verkade som att det gick trögt. Körde ner till macken, hade problem med samma sak, den dog och så. Sen försvann det bara? SOm sagt den har gått skit bra efter de. Kan det varit för stor/liten kolv? ska kolla vad gamla kolven var för nåt. Det är på insugsidan så kan ha dragit åt sig skit.

Har inge bensinfilter, dags att införskaffa. Luftfilter bra. Castrol olja. Samma munstycke har jag kört med i 1500mil.

125:a alltså.

Hoppas nån orkar läsa och hjälpa. Behövs verkligen!

/David

Bifogat

• IMG_0502.JPG
    IMG_0502.JPG
    70.6 KB · Visningar: 999
  • IMG_0505.JPG
    IMG_0505.JPG
    66.7 KB · Visningar: 458
Snyggt jobbat menar du verkligen att du inte kännt detta.....

Skulle sätta en femma på inkorrekt montering alternativt att den drar tjuvluft utav bara h-ete.
1.Kolla om du satt kolven på rätt håll.
2.Släng kolven demontera motorn och tillse så att du inte fått skit i ramlager+vevlager
3. skicka cylindern på omnicasilning
4. Köp en hayneshandbok och en ny kolv
5. Återmontera

Körde du iväg med den där kolven, isf var det inte så konstigt att den gick segt. Men du behöver ny kolv & cylinder, om du inte renoverar den.

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Snyggt jobbat menar du verkligen att du inte kännt detta.....

Skulle sätta en femma på inkorrekt montering alternativt att den drar tjuvluft utav bara h-ete.
1.Kolla om du satt kolven på rätt håll.
2.Släng kolven demontera motorn och tillse så att du inte fått skit i ramlager+vevlager
3. skicka cylindern på omnicasilning
4. Köp en hayneshandbok och en ny kolv
5. Återmontera

Neej, gjort det förut så jag har ingen anning.

Kolven är åt rätt hål. Pilen mot avgas.
Drar ej tjuvluft.
Har redan demonterat motorn för att byta lager.
Ja får väll skicka den på omnicasilning.

Låter som om den nöp precis vid första uppstarten.. Kanske tog ett tag att få fram olja?

Anton_Ljunghusen skrev:
Låter som om den nöp precis vid första uppstarten.. Kanske tog ett tag att få fram olja?

Jo verkar somd det fast smörjde in kolven med olja.

Att du gjort någonting förut är väl ingen garanti för att du gjort rätt, i så fall skulle jag aldrig göra fel längre.....
Är det rätt kolv och den är monterad på rätt håll och det inte drar tjuvluft så ser en kolv inte ut sådär.
Det enda förutom ovannämnt som kan orsaka denna typ av skärning är extrem överhettning och du har väl tempmätare?
Fungerar oljepumpen, brist på olja resulterar iof inte i denna typ av generalras men iaf...

Borsiin JR skrev:
Att du gjort någonting förut är väl ingen garanti för att du gjort rätt, i så fall skulle jag aldrig göra fel längre.....
Är det rätt kolv och den är monterad på rätt håll och det inte drar tjuvluft så ser en kolv inte ut sådär.
Det enda förutom ovannämnt som kan orsaka denna typ av skärning är extrem överhettning och du har väl tempmätare?
Fungerar oljepumpen, brist på olja resulterar iof inte i denna typ av generalras men iaf...

Jo, nåt fel har jag gjort. Men gjort är gjort.

Jo, antingen fel kolv, Måste vara det.

Men jag måste alltså skicka den på omnicasiliering. Minsta repa så funkar det inte?

Jepp, tempmätare har jag och oljepumpen funkar.

Jag tycket att det är ett jävla mysterium hur det avlånga spåret närmast kameran på kolvbilden har uppkommit :va

Tittade lite vidare på bilderna och får tillägga en del.

Kolven har väl skurit på insugsidan?
Om JA
Varför skär en kolv på insugsidan först och inte på avgasen som av natur är betydligt mer benägen att nypa pga termiska balstningar.
Varför skär kolven nederst istället för överst där smörjbehovet är som störst?

Tittar man vidare på kolven ser man att det övriga kolvslitaget är ytterst litet (de tvärgående ribborna på kolven är mycket lite slitna) och att kolvringarna är fina. Detta indikerar att haveriet inte är orsakat av brist på smörjning utan på fel kolv/felmontage alternativt att du fått ner något hårt (läs metallspån) som legat och filat. Metallspån verkar du ju ha rätt gott om man tittar på kolven :huvet

Borsiin JR skrev:
...Detta indikerar att haveriet inte är orsakat av brist på smörjning utan på fel kolv/felmontage alternativt att du fått ner något hårt (läs metallspån) som legat och filat. Metallspån verkar du ju ha rätt gott om man tittar på kolven :huvet

Ja kanske, men hur skulle ett metallspån kunna äta sig genom hela kolvens gods? Lär ju vara ca 1-2mm..

Borsiin JR skrev:
Tittade lite vidare på bilderna och får tillägga en del.

Kolven har väl skurit på insugsidan?
Om JA
Varför skär en kolv på insugsidan först och inte på avgasen som av natur är betydligt mer benägen att nypa pga termiska balstningar.
Varför skär kolven nederst istället för överst där smörjbehovet är som störst?

Tittar man vidare på kolven ser man att det övriga kolvslitaget är ytterst litet (de tvärgående ribborna på kolven är mycket lite slitna) och att kolvringarna är fina. Detta indikerar att haveriet inte är orsakat av brist på smörjning utan på fel kolv/felmontage alternativt att du fått ner något hårt (läs metallspån) som legat och filat. Metallspån verkar du ju ha rätt gott om man tittar på kolven :huvet

Ja på insugssidan!
Dom där 2 frågorna vet jag ej.

Jepp, tog bort kolvringarna och dom är precis som nya. Säg till om du vill ha bild.
Den kolven på bilder är 53.98mm och den gamla är 53.99mm.
Pilen ska ju vara framåt.
En sak, när jag tog bort halvorna så ramlade(tror jag, för den låg inte på bänken förut) en ståltråd, ungefär 4cm, lite tjockare än en ståltråd ur motorn. Den var inte förstörd eller nåt. Den såg ut som vanligt? Kan också varit det. Alltså såg inte ut som nåt clips eller nåt.

Jo, och det är små små jack uppe på kolven.

andersbrink skrev:
Vad hade du för kolv/cylinder-spel vid monteringen?

Mätte aldrig de. Den "nya" kolven är 1/100dels mm mindre ända jag hade koll på.

UrbanTiger skrev:
Så är har det nog sett ut från början (gröna strecket).
Ungefär så här filar man lucka (röda strecket).

Bättre att fila lite mindre än att fila så att det inte blir någon vevhuskomp kvar.

hahahahahhahahahaha. Ok, jag erkänner. Det var min dåliga trimningsvana. Jag som ville köra skiten ur den. :(

mohaha

Hade det varit på avgas sidan så hade jag fattat, men det där verkar ju konstigt. Du har inte filter av metal lr nått sånt då. Det har jag :huvet kanske inte är så bra. Men det skulle väll kunna ha blivit stopp i kylningen på den sidan eller nått sånt. Tycker det där verkar skit skumt. Jag hade en cross som skar pga ingen kylning såg ungefär likadant ut. Men det är väll kanske inte det :( 2500kr med om nicasil i sth av rs cylindern å 2500kr för kolv-sats hos starol inga trevliga siffror om man ska handla i sverige...
Bättre än när det hände mig på rs:n min gick av"kolven" :huvet trode det var avgasporten men beror nog på motorbromsning som gav ett hål i kolven som gick vidare och fick den att gå av...

Lycka till!!! :fyllisar

RS "Alex" skrev:
Hade det varit på avgas sidan så hade jag fattat, men det där verkar ju konstigt. Du har inte filter av metal lr nått sånt då. Det har jag :huvet kanske inte är så bra. Men det skulle väll kunna ha blivit stopp i kylningen på den sidan eller nått sånt. Tycker det där verkar skit skumt. Jag hade en cross som skar pga ingen kylning såg ungefär likadant ut. Men det är väll kanske inte det :( 2500kr med om nicasil i sth av rs cylindern å 2500kr för kolv-sats hos starol inga trevliga siffror om man ska handla i sverige...
Bättre än när det hände mig på rs:n min gick av"kolven" :huvet trode det var avgasporten men beror nog på motorbromsning som gav ett hål i kolven som gick vidare och fick den att gå av...

Lycka till!!! :fyllisar

Jo helskumt. Nepp inge filter alls.

Alla kanaler rena. Vad jag såg. Den har alltid hållit tempen också.

mohaha

DJM skrev:
Jo helskumt. """"Nepp inge filter alls"""".öööö

Alla kanaler rena. Vad jag såg. Den har alltid hållit tempen också.

Vadå inget filter??

Men det måste ju vara att du fått in något som lagt sig mellan cylindern å kolven då. Temperaturen på cylinder skulle väll kunna stiga så fort att du inte hiner övervaka det...

Men om jag nu inte är cp utan fattat dig som att du inte har filter så har du nog förklarnigen där!!

Om du kör med filter har du orginal box eller öppet?? :tuttar
Fy fan va tråkigt när det blir såhär, man skulle ha en försäkring mot sånt här :yoparty hehe hört det finns till bilar...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti