Kolv/cylinder vad har hänt?

• Thread starter Thread starter DJM
  • Start date Start date
RS "Alex" skrev:
Men om jag nu inte är cp utan fattat dig som att du inte har filter så har du nog förklarnigen där!!

För att helt komma från ämnet, en cp-skada (syrebrist vid födseln) gör inte en person dum i pallet, däremot får de oftast spasmer i musklerna men inte alltid.

För att återkomma till ämnet, stoppar man i en ny kolv utan att veta fodrets borrning och kolvens mått... då får man problem - ganska så säkert. Hade du haft rätt spel hade felorsakerna "bara" kunnat varit 3. För klen blandning, fel oljeinblandning, skräp i insuget. Nu har du 4 parametrar att fundera på...

En gissning...

Jag skulle tippa på att det har kommit luft in i oljeslangen (för det är väl sepparat olje tank på den) när du hade av cylindern, sedan när du startade hojen med den nya kolven fick den ingen/lite smörjning vilket ledde till att kolven nöp. För att slippa detta kan det vara bra att kladda in kolven i olja vid montering och även blanda lite extra olja i bensinen precis vid kolvbytet.

Kolla även att du har rätt storlek på kolven. Ta med cylindern när du köper kolven så borde dom veta... /Lycka till

NatoN skrev:
Jag tycket att det är ett jävla mysterium hur det avlånga spåret närmast kameran på kolvbilden har uppkommit :va
Det tycker jag också.

Eller är det ett vilt försök till jackning av kolv? Trodde sånt hörde hemma på moppetiden. :D
Har den överhuvudtaget gått att köra med det spåret? (dvs om spåret sitter vid en insugsport så borde den inte gå att starta öht eftersom det blir minst sagt vilda porttider för insuget).

Så kanske det är men varför? Om det nu är ett försök till jackning så är det väl det största jacket i världshistorien. :)

Lösningen på problemet.

Byt lager i motorn (som du har skrivit i en annan tråd) Sätt i en ny kolv med rätt dimension, fixa cylindern, sätt ihop, blanda olja i bensinen och ge fan i att jacka kolven.

Hade det varit min hoj och den hade skurit direkt efter montering så skulle jag i första hand misstänka att jackningen var problemet. Det verkar även som kolven har skador som inte ens motor gurusarna kan förklara, alltså måste anledningen vara att nån klåpare har filat på kolven.

Det är inte så att "ståltråden" som ramlade ut på bänken är ett deformerat kolvclips?
Råkade ut för ungefär samma sak när jag lät en polare montera clipsen till kolven på min moppe.

ola_sandin skrev:
Jag skulle tippa på att det har kommit luft in i oljeslangen (för det är väl sepparat olje tank på den) när du hade av cylindern, sedan när du startade hojen med den nya kolven fick den ingen/lite smörjning vilket ledde till att kolven nöp. För att slippa detta kan det vara bra att kladda in kolven i olja vid montering och även blanda lite extra olja i bensinen precis vid kolvbytet.

Kolla även att du har rätt storlek på kolven. Ta med cylindern när du köper kolven så borde dom veta... /Lycka till

Kan vara så. Men jag oljade in kolven, inte så mycket olja utan så det räckte.

Jag har inte jackat kolven!!!! Jag har ej rört den! Det var ett skämt.

Robban_C skrev:
Det tycker jag också.

Eller är det ett vilt försök till jackning av kolv? Trodde sånt hörde hemma på moppetiden. :D
Har den överhuvudtaget gått att köra med det spåret? (dvs om spåret sitter vid en insugsport så borde den inte gå att starta öht eftersom det blir minst sagt vilda porttider för insuget).

Jepp. Fick hem den förra veckan. Så tänkte jag. Innan jag river motorn så vill jag se att den går bra. Som sagt starta upp den och den starta direkt och jag körde den varm i ungefär 15min. Gick hur fint som helst. Sen stängde jag av den och började riva ur motorn från ramen.

ola_sandin skrev:
Byt lager i motorn (som du har skrivit i en annan tråd) Sätt i en ny kolv med rätt dimension, fixa cylindern, sätt ihop, blanda olja i bensinen och ge fan i att jacka kolven.

Hade det varit min hoj och den hade skurit direkt efter montering så skulle jag i första hand misstänka att jackningen var problemet. Det verkar även som kolven har skador som inte ens motor gurusarna kan förklara, alltså måste anledningen vara att nån klåpare har filat på kolven.

Jo. Men som på bilden så det ser ut som en stor repa i cylindern fast det är inte det. Det är bara tre jack som är uppepå kanalen. Behövs cylindern verkligen fixas?

Skicka fler bilder på cylindern med bättre ljus.
Ett tips är att penla syra på nicasilet, det fräter bort alu men lämnar nicasilen intakt. Är där repor som går genom nicasilet då är det dags att byta.

Borsiin JR skrev:
Skicka fler bilder på cylindern med bättre ljus.
Ett tips är att penla syra på nicasilet, det fräter bort alu men lämnar nicasilen intakt. Är där repor som går genom nicasilet då är det dags att byta.

jepp, bilder kommer upp vid 7.

Här är bild på kolvringarna. Eller båda ser likadanna ut.

Bifogat

• IMG_0515.JPG
    IMG_0515.JPG
    56.4 KB · Visningar: 124
UrbanTiger skrev:
Var du med och övervakade, LR :va
Kanske är du som är förste bågfilsskötare i Upplands Väsby :gnissla

Anton Ljunghusen aka. "Kolvjackaren" :rofl

Du har aldrig funderat på att ge fan i tangentbordet om du inte har nåt vettigt att skriva? Äter du med röven också?

här är en bild.

Bifogat

• IMG_0519.JPG
    IMG_0519.JPG
    53.1 KB · Visningar: 167
Du måste ha tappat ner eller glömt något i motorn.
Kolla om det skramlar något avgasröret eller i vevhuset.
Om det har hamnat mycke spån i motorn kanske du förutom vevaxellagren måste byta nållagret i storändan på vevstaken. Kolla om det glappar.

Bearing skrev:
Du måste ha tappat ner eller glömt något i motorn.
Kolla om det skramlar något avgasröret eller i vevhuset.
Om det har hamnat mycke spån i motorn kanske du förutom vevaxellagren måste byta nållagret i storändan på vevstaken. Kolla om det glappar.

Skramlar ingenting. Det verkar som att det mesta gått ut genom kröken för massa små jack uppe på kolven. Eller triangel intryckningar.

Jo, det kan jag byta men måste jag lämna in den då? För hur får jag isär tyngderna då? "Bara" att värma så kommer dom?

DJM skrev:
Jo, älvdet kan jag byta men måste jag lämna in den då? För hur får jag isär tyngderna då? "Bara" att värma så kommer dom?
Det går nog inte att byta själv eftersom veven antagligen måste riktas efteråt. Så byt inte om det inte är något fel.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti