Kolla upp om mc är privatimport?

• Thread starter Thread starter EPT
  • Start date Start date
Vet att det förekommer på bilar men det här måste vara rätt nya policys när det gäller mc. Har aldrig haft några som helst problem med de hojar jag tagit in. Min SP2 är märkesförsäkrad -och inplockad av mig.

Hur är då statusen/skicket på dessa import hojar jag har bara en begränsad koll på sporthojar 1 liters. Från Tyskland & England fr. 2008-2011 års modell & det är allt från vrak till hyfsat välskötta hojar. Du får vad du betalar för. Många har gått på bana andra är krockade & bristfälligt lagade.

Dvs samma som för "svensksålda"...

Det stora problemet med direktimporter är nog snarare folks okunnighet och rädsla. Och det påverkar ju självklart priset när man säljer vidare.

Slår du upp en privatimporterad hoj på fordonsfrågan hos Transportstyrelsen så står det så här:

Privatimport: Ja

...ifall hojen inte är intagen via generalagent utan just, privatimporterad. Kanske saknas värdet helt för nån hoj du kollar på och därför vet dom inte statusen på den?

Har någon ett reg nummer som inte syns att de e import på, men försäkringsbolaget sagt att det är de, så tar ja tacksamt emot de via pm och kollar.
Fick ett reg nummer via PM precis på en suzuki som ska vara importerad.
på transportstyrelsens hemsida står det: Privatimport: Nej
Har man tillgång till transportstyrelsen via en typ av "direktkoppling" så som t ex ett försäkringsbolag har så står det inte "privatimport" eller "direktimport" MEN det står " Urspr. regdat -annat land: 2003-03-26 "
Varför de inte står på transportstyrelsens hemsida kan jag inte svara på.

har fått svar från transportstyrelsen nu:

Fråga: Hur får man reda på vilken importören av en motorcykel är? Jag tänker
alltså köpa en begagnad mc och vill ta reda på om den är importerad av generalagenten för
märket.

Svar: Hej!

Det bör du kunna få reda på av generalagenten för märket.

Med vänlig hälsning

Har man tillgång till transportstyrelsen via en typ av "direktkoppling" så som t ex ett försäkringsbolag har så står det inte "privatimport" eller "direktimport" MEN det står " Urspr. regdat -annat land: 2003-03-26 "

Låter konstigt. Så här ser det ut när jag slår upp min importerade hoj på Transportstyrelsen:

[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Fordonsstatus: I trafik (2011-03-14)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tillfällig registrering: Nej[/TD]
[TD]Privatimport: Ja[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Antal ägare: 1[/TD]
[TD]Yrkesmässig trafik: Nej[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Fordonet tillverkat: [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Producentansvarig: [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]I trafik första gången i Sverige: 2011-03-14[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]I trafik första gången i utlandet: 1997-07-15[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Kanske är det skillnad på helfordonsgodkända hojar?

Låter konstigt. Så här ser det ut när jag slår upp min importerade hoj på Transportstyrelsen:

[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Fordonsstatus: I trafik (2011-03-14)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tillfällig registrering: Nej[/TD]
[TD]Privatimport: Ja[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Antal ägare: 1[/TD]
[TD]Yrkesmässig trafik: Nej[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Fordonet tillverkat: [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]Producentansvarig: [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]I trafik första gången i Sverige: 2011-03-14[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="colspan: 2"]I trafik första gången i utlandet: 1997-07-15[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Kanske är det skillnad på helfordonsgodkända hojar?

Ja jag kan inte svara på varför en del syns på transportstyrelsens hemsida o en del inte. Men försäkringsbolagen verkar kunna se de oavsett om de står på tr:s hemsida eller inte. Så jag tror att förs bolagen enbart hämtar denna info från transportstyrelsen, tror inte de har ngn typ av koppling mot respektive generalagent.

Den är inte importerad av en privatperson utan av en firma. Därför står det inte privatimport JA

Säker på att det inte räknas som privatimport om en firma tar in den? Privatimport betyder för mig inte automatiskt att det handlar om en privatperson, det borde lika gärna kunna röra sig om en privat firma?

Enligt skatteverket verkar det inte räknas som import om den görs från ett annat EU-land, kanske därför det råder viss förvirring?

http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/fordon.4.18e1b10334ebe8bc80001159.html

Säker på att det inte räknas som privatimport om en firma tar in den? Privatimport betyder för mig inte automatiskt att det handlar om en privatperson, det borde lika gärna kunna röra sig om en privat firma?

Enligt skatteverket verkar det inte räknas som import om den görs från ett annat EU-land, kanske därför det råder viss förvirring?

http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/fordon.4.18e1b10334ebe8bc80001159.html

Ja jag är säker och det har inget med skatteverket att göra utan transportstyrelsen för reglar av import av fordon.

Intagen av privat firma är inte privatperson. Allt som är näingsidkare är inte privatperson. Tar du in en hoj på enskild firma är det inte privatperson.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park