Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, där står det ju. Next question: Kan jag se om den är importerad av generalagent eller ej?
![]()
Det kan komma som en chock för vissa, men de absolut flesta motorcyklar på svenska vägar är importerade. Vare sig Suzuki, Yamaha eller Honda har motorcykelfabriker i Sverige.
Står det import betyder det att den är importerad av privatperson. Vilket inte spelar någon roll utöver garantifrågan.
Om detta är riktat till mig? Vissa försäkringsbolag kräver att mc:n är intagen via generalagenten, de helförsäkrar inte parallelimporterade, sidoimporterade, privatimporterade och allt vad det kallas! Därav min fråga.
Om den är intagen via generalagent räknas den inte som importerad, står det importerad i fordonsregistret så är den intagen privat eller genom parallellimport etc.
Så jag tycker frågan är berättigad och kanonbra - kan man på något vis få fram information om den är intagen via generalagent eller ej?
Måste bara fråga vilka Bolag är det vi pratar om i så fall för jag skulle anta att det är typ försäkringar som är märkesförsäkring. Där har väl i så fall den svenska generalagenten och försäkringsbolaget gjort någon form av deal för bågar som dom säljer.
Typ så som SPG nu gjort då man går ut med HD och Aprilia samt några till märken som låg under deras paraply.
Ja, fast ändå inte.
Jag har kollat på en hoj som är importerad av en firma i södra sverige, men där står det inte att den är importerad hos transportstyrelsen.
Denna hoj gick ej att märkesförsäkra t ex, då den inte var intagen via generalagenten.
Så jag tycker frågan är berättigad och kanonbra - kan man på något vis få fram information om den är intagen via generalagent eller ej?
Du menar alltså att försäkringsbolaget tittar i en annan databas än fordonsregistret? Hade varit intressant att veta vad det är för något i så fall...
Ja, det verkar så - jag har flertalet gånger fått veta att "denna motorcykel är ej intagen i sverige via generalagent och därav erbjuder vi ej hel/halvförsäkring" (märkesförsäkring).
Vilket register dom tittar i är en mycket bra fråga, kanske har dom tillgång till generalagentens databas och slår på chassienumret?
Bara strul med privat import dvs. om du vill köpa, byta & sälja hojen, samt om du servar & lagar hojen på märkes verkstad med bibehållen märkes garanti.
De finns de som kan göra sig en hacka men de är även väl insatta i förfarandet & alla turer kring importen. Att ha bra utlands kontakter skadar inte.
Privat import - lägre inköps pris ännu lägre andrahands värd
- Ingen 5 års vagnskadegarantin
- Märkes verkstäderna vill inte utföra service enl. service programmet som krävs för att få 5 års garantin & stämpel i service boken.
Verkar som om generalagenten & de anslutna märkes verkstäderna motarbeter privat import på alla möjliga plan.
Hur är då statusen/skicket på dessa import hojar jag har bara en begränsad koll på sporthojar 1 liters. Från Tyskland & England fr. 2008-2011 års modell & det är allt från vrak till hyfsat välskötta hojar. Du får vad du betalar för. Många har gått på bana andra är krockade & bristfälligt lagade.
De som gjort den bästa affären är den som lagt ned mest arbete dvs. plockat fram fullständig dokumentation på plats, pratat med tidigare ägare & åkt & tittat på hojen samt annat basic mm mm. i det oändliga.
Sämsta affär R1 á 09 för säg 5 000 euro, tre bilder. Köper på impuls på nätet med kreditkort(handpenning). Hojen anländer till frihamnen sedan börjar utgifterna ticka på, hade blivit billigare att köpa på MC Varuhuset.
Du får det du betalar för eller så blir du blåst en sak är i alla fall säker när du ska sälja hojen är privat import en negativ faktor som sänker andrahandsvärden så frågan är- vad man tjänar egentligen.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |