Kolla upp om mc är privatimport?

• Thread starter Thread starter EPT
  • Start date Start date

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Jag hittar en begagnad hoj på random annonssajt, kan jag på nåt vis kolla upp om den är privatimporterad?

Om du har reg.nr så kollar du detta på Transportstyrelsen.se/väg/fordon/...

Ja, där står det ju :fakta. Next question: Kan jag se om den är importerad av generalagent eller ej?:confused:

Använder du länken ovanför kommer det uppgifter om det är import eller inte, antal ägare mm.

Ja, där står det ju :fakta. Next question: Kan jag se om den är importerad av generalagent eller ej?:confused:

Det kan komma som en chock för vissa, men de absolut flesta motorcyklar på svenska vägar är importerade. Vare sig Suzuki, Yamaha eller Honda har motorcykelfabriker i Sverige.

Står det import betyder det att den är importerad av privatperson. Vilket inte spelar någon roll utöver garantifrågan.

Det kan komma som en chock för vissa, men de absolut flesta motorcyklar på svenska vägar är importerade. Vare sig Suzuki, Yamaha eller Honda har motorcykelfabriker i Sverige.

Står det import betyder det att den är importerad av privatperson. Vilket inte spelar någon roll utöver garantifrågan.

Om detta är riktat till mig? Vissa försäkringsbolag kräver att mc:n är intagen via generalagenten, de helförsäkrar inte parallelimporterade, sidoimporterade, privatimporterade och allt vad det kallas! Därav min fråga.

Exempelvis vilket försäkringsbolag skulle det vara?? Har haft några importerade hojar men ännu inte råkat ut för det i alla fall..

Måste bara fråga vilka Bolag är det vi pratar om i så fall för jag skulle anta att det är typ försäkringar som är märkesförsäkring. Där har väl i så fall den svenska generalagenten och försäkringsbolaget gjort någon form av deal för bågar som dom säljer.
Typ så som SPG nu gjort då man går ut med HD och Aprilia samt några till märken som låg under deras paraply.

Om detta är riktat till mig? Vissa försäkringsbolag kräver att mc:n är intagen via generalagenten, de helförsäkrar inte parallelimporterade, sidoimporterade, privatimporterade och allt vad det kallas! Därav min fråga.

Om den är intagen via generalagent räknas den inte som importerad, står det importerad i fordonsregistret så är den intagen privat eller genom parallellimport etc.

Om den är intagen via generalagent räknas den inte som importerad, står det importerad i fordonsregistret så är den intagen privat eller genom parallellimport etc.

Ja, fast ändå inte.

Jag har kollat på en hoj som är importerad av en firma i södra sverige, men där står det inte att den är importerad hos transportstyrelsen.

Denna hoj gick ej att märkesförsäkra t ex, då den inte var intagen via generalagenten.
Så jag tycker frågan är berättigad och kanonbra - kan man på något vis få fram information om den är intagen via generalagent eller ej?

Så jag tycker frågan är berättigad och kanonbra - kan man på något vis få fram information om den är intagen via generalagent eller ej?

Känslan är att man får ta kontakt med Generalagenten och ge dom ramnummret kanske, för det lär ju finnas i deras register kan man tycka.
Har ingen erfarenhet av denna fråga tidigare och inte heller upplevt problem med det men nu vet ni vad jag gissar i all fall:)

Måste bara fråga vilka Bolag är det vi pratar om i så fall för jag skulle anta att det är typ försäkringar som är märkesförsäkring. Där har väl i så fall den svenska generalagenten och försäkringsbolaget gjort någon form av deal för bågar som dom säljer.
Typ så som SPG nu gjort då man går ut med HD och Aprilia samt några till märken som låg under deras paraply.

Jag ringde till Suzukis märkesförsäkring igår ang. premien på en Bandit som jag är intresserad av. Tjejen jag snackade med sa att hon inte kunde se om den var importerad via KGK (suzukis generalagent) eller nån annan och bad mig kolla upp detta. Årsmodell 2002 (10 år) eller äldre gick bra att helförsäkra även om den var importerad utan KGK men nyare hojar än så gick bara att trafikförsäkra. Hon hänvisade till transportstyrelsen, men jag hittar inget där. Har dock mailat dem nu och frågat hur man går till väga.
Rapporterar deras svar här.

Vissa märkesförsäkringar kräver att hojen antingen är importerad av generalagent eller besiktigad av dom.
Honda erbjuder tex en besiktning av privatimporterade hojar för att kunna ta deras märkesförsäkring.
Besiktnignen brukar kosta nån tusenlapp.
Sen brukar ju självrisken på märkesförsäkringar vara astronomiska...

Bara strul med privat import dvs. om du vill köpa, byta & sälja hojen, samt om du servar & lagar hojen på märkes verkstad med bibehållen märkes garanti.
De finns de som kan göra sig en hacka men de är även väl insatta i förfarandet & alla turer kring importen. Att ha bra utlands kontakter skadar inte.
Privat import - lägre inköps pris ännu lägre andrahands värd
- Ingen 5 års vagnskadegarantin
- Märkes verkstäderna vill inte utföra service enl. service programmet som krävs för att få 5 års garantin & stämpel i service boken.
Verkar som om generalagenten & de anslutna märkes verkstäderna motarbeter privat import på alla möjliga plan.
Hur är då statusen/skicket på dessa import hojar jag har bara en begränsad koll på sporthojar 1 liters. Från Tyskland & England fr. 2008-2011 års modell & det är allt från vrak till hyfsat välskötta hojar. Du får vad du betalar för. Många har gått på bana andra är krockade & bristfälligt lagade.
De som gjort den bästa affären är den som lagt ned mest arbete dvs. plockat fram fullständig dokumentation på plats, pratat med tidigare ägare & åkt & tittat på hojen samt annat basic mm mm. i det oändliga.
Sämsta affär R1 á 09 för säg 5 000 euro, tre bilder. Köper på impuls på nätet med kreditkort(handpenning). Hojen anländer till frihamnen sedan börjar utgifterna ticka på, hade blivit billigare att köpa på MC Varuhuset.
Du får det du betalar för eller så blir du blåst en sak är i alla fall säker när du ska sälja hojen är privat import en negativ faktor som sänker andrahandsvärden så frågan är- vad man tjänar egentligen.

Ja, fast ändå inte.

Jag har kollat på en hoj som är importerad av en firma i södra sverige, men där står det inte att den är importerad hos transportstyrelsen.

Denna hoj gick ej att märkesförsäkra t ex, då den inte var intagen via generalagenten.

Du menar alltså att försäkringsbolaget tittar i en annan databas än fordonsregistret? Hade varit intressant att veta vad det är för något i så fall...

Du menar alltså att försäkringsbolaget tittar i en annan databas än fordonsregistret? Hade varit intressant att veta vad det är för något i så fall...

Ja, det verkar så - jag har flertalet gånger fått veta att "denna motorcykel är ej intagen i sverige via generalagent och därav erbjuder vi ej hel/halvförsäkring" (märkesförsäkring).

Vilket register dom tittar i är en mycket bra fråga, kanske har dom tillgång till generalagentens databas och slår på chassienumret?

Ja, det verkar så - jag har flertalet gånger fått veta att "denna motorcykel är ej intagen i sverige via generalagent och därav erbjuder vi ej hel/halvförsäkring" (märkesförsäkring).

Vilket register dom tittar i är en mycket bra fråga, kanske har dom tillgång till generalagentens databas och slår på chassienumret?

Låter mycket osannolikt, jag är inte 100, men bra nära på att försäkringsbolagen jobbar mot transportstyrelsen. Så det låter knepigt i frågan.
Ett möjligt svar är att försäkringsbolaget får utökad information från transportstyrelsen mot vad du som privatperson ser. Om företag importerat borde det stå "Viktig information om fordonet: Fordonet är direktimporterat. "
Sen vet jag inte om de gör skillnad på om privatperson importerat,, att de då TEX skulle stå "privatimport".?
Har någon ett reg nummer som inte syns att de e import på, men försäkringsbolaget sagt att det är de, så tar ja tacksamt emot de via pm och kollar.

Bara strul med privat import dvs. om du vill köpa, byta & sälja hojen, samt om du servar & lagar hojen på märkes verkstad med bibehållen märkes garanti.
De finns de som kan göra sig en hacka men de är även väl insatta i förfarandet & alla turer kring importen. Att ha bra utlands kontakter skadar inte.
Privat import - lägre inköps pris ännu lägre andrahands värd
- Ingen 5 års vagnskadegarantin
- Märkes verkstäderna vill inte utföra service enl. service programmet som krävs för att få 5 års garantin & stämpel i service boken.
Verkar som om generalagenten & de anslutna märkes verkstäderna motarbeter privat import på alla möjliga plan.
Hur är då statusen/skicket på dessa import hojar jag har bara en begränsad koll på sporthojar 1 liters. Från Tyskland & England fr. 2008-2011 års modell & det är allt från vrak till hyfsat välskötta hojar. Du får vad du betalar för. Många har gått på bana andra är krockade & bristfälligt lagade.
De som gjort den bästa affären är den som lagt ned mest arbete dvs. plockat fram fullständig dokumentation på plats, pratat med tidigare ägare & åkt & tittat på hojen samt annat basic mm mm. i det oändliga.
Sämsta affär R1 á 09 för säg 5 000 euro, tre bilder. Köper på impuls på nätet med kreditkort(handpenning). Hojen anländer till frihamnen sedan börjar utgifterna ticka på, hade blivit billigare att köpa på MC Varuhuset.
Du får det du betalar för eller så blir du blåst en sak är i alla fall säker när du ska sälja hojen är privat import en negativ faktor som sänker andrahandsvärden så frågan är- vad man tjänar egentligen.

Håller med dig när det gäller nya hojar och/eller om garantier etc är viktiga för ägaren.

Generalagenternas inställning kring konkurrerande parallellimport är ju välkänd, KGK är ökänt tvära när det gäller alla hojar de själva inte tagit in. Däremot finns det många märkesverkstäder som skiter rejält i att hojen är en privatimport eller ej.

Vet inte vad du har för egen erfarenhet av att privatimportera men jag har plockat hem ett antal hojar från både Tyskland och England (dock inte nya) och det blev riktigt bra affärer -för alla parter. Att andrahandsvärderna på fina ex med +5 år på nacken är påtagligt lägre än för svensksålda hojar har jag inte märkt av.

Vad gäller skick....tja det finns ju pärlor och hinkar även här. Tyskland har ju en längre säsong vilket innebär mer mil generellt och Englands klimat gör att många hojar ärgar avsevärt snabbare än här. Men att det lägre prisläget har med allmänt sämre skick att göra är jag inte med på. Här är det den gamla vanliga mekanismen tillgång och efterfrågan som gäller + valutafluktiationer.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...