Kolla in nya Duccen!

iof en luftkyld ducce( multistrada 1000 ds :P ) e ju ganska vek, får spö av en liten 400 i drag race så dubbla bromsskivor lär la inte behövas för att bromsa den dära duccen :P
 
Last edited:
iof en luftkyld ducce( multistrada 1000 ds :P ) e ju ganska vek, får spö av en liten 400 i drag race så dubbla bromsskivor lär la inte behövas för att bromsa den dära duccen :P
Eeh, har en Ducati Scrambler som har 75 hästar och väger 190 kg inte samma behov av att stanna så snabbt som möjligt från 50, 70, 90 eller 150 när något plötsligt står i vägen som andra hojar?

:confused:
 
Däremot att Ducati som i min bok alltid varit kompromisslös premium tummar på dubbla bromsskivor, chassiekomponenter och hydraulisk koppling stör mig lite.
Det har funnit mängder med Ducce-modeller med enkelskiva, även SuperSport. Hellre bra bromsar än fler skivor oavsett.
 
Det har funnit mängder med Ducce-modeller med enkelskiva, även SuperSport. Hellre bra bromsar än fler skivor oavsett.

Mycket möjligt. Kan du räkna upp några modeller från dom senaste 10-12 åren med singelskiva? Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker men det är en ordentlig nerspecning från minsta och billigaste Monstern, inte bara på bromsarna.
 
Mycket möjligt. Kan du räkna upp några modeller från dom senaste 10-12 åren med singelskiva? Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker men det är en ordentlig nerspecning från minsta och billigaste Monstern, inte bara på bromsarna.
Varför just 10 år tillbaka, Scramblern är ju retro? :rolleyes:
Ducati Monster och Super Sport har i olika varianter med motorstorlek upp t.o.m. 750 haft enkelskiva fram. I 750 fallet troligen bara med tillägget Dark.

http://cloudlakes.com/data_images/models/ducati-750-ss/ducati-750-ss-08.jpg
 
Last edited:
Mycket möjligt. Kan du räkna upp några modeller från dom senaste 10-12 åren med singelskiva? Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker men det är en ordentlig nerspecning från minsta och billigaste Monstern, inte bara på bromsarna.

Grundmodellen av scramblern e ju billigare än den absolut billigaste modellen av monster, så e väl inge konstigt ifall nån enstaka komponent är enklare än monstrets. Scramblern har ju trots ett fördelaktigare pris 803cc motor och brembo monoblock ok. För övrigt e väl poängen med scramblern att den ska vara en enkel, avskalad, mångsidig och framförallt en tjusig hoj med "rätt utseende", en hoj som inte kostar skjortan att varken köpa eller äga. Letar man efter teknisk briljans e de ju bara att gräva djupare i plånboken och välja en annan modell:)
 
Helt säker på att Scramblern har bromsar så det räcker...
Det tror jag också, men man kan undra över motiven när tillverkarna väljer enkla/dubbla skivor. Några modeller som har och har haft dubbla skivor:

V-Strom 650
Kawasaki Versys 650
Ducati Monster 620
Suzuki Bandit 600
Honda 650 Deauville
 
Grundmodellen av scramblern e ju billigare än den absolut billigaste modellen av monster, så e väl inge konstigt ifall nån enstaka komponent är enklare än monstrets. Scramblern har ju trots ett fördelaktigare pris 803cc motor och brembo monoblock ok. För övrigt e väl poängen med scramblern att den ska vara en enkel, avskalad, mångsidig och framförallt en tjusig hoj med "rätt utseende", en hoj som inte kostar skjortan att varken köpa eller äga. Letar man efter teknisk briljans e de ju bara att gräva djupare i plånboken och välja en annan modell:)

Alla modeller av Scramlern är väl ändå billigare än billigaste Monstern? Gräva djupt i plånboken är nåt Ducatiägare gör allt som oftast, vare sig det behövs eller ej. :3freak är liksom halva poängen med att köra Ducati? Missförstå mig rätt, jag tänker aldrig köra nåt annat än Ducati.

Och skulle jag ändå göra det så är det bara för att jag har ändrat mig...
 
Alla modeller av Scramlern är väl ändå billigare än billigaste Monstern? Gräva djupt i plånboken är nåt Ducatiägare gör allt som oftast, vare sig det behövs eller ej. :3freak är liksom halva poängen med att köra Ducati? Missförstå mig rätt, jag tänker aldrig köra nåt annat än Ducati.

Säger du det, jag hade för mig att det billigaste monstret kostade några tusingar under 100 000 kronor i Sverige. Ja men de gör ju Scrambler Full Throttle ännu mer prisvärd eftersom den har Termignoni monterat från fabrik. Skulle det inte vara för att jag e så himla fäst vid min Super Duke så skulle jag lägga in en beställning på direkten:)
 
Jag tror så här .. skaffa en Ducati från 1988-2007 så är du hemma ..

Monster: Sjukt snygg
ST2-4: Bäst
Sporthojarna: Underbara

Det är nåt konstigt med MC världen .. eller så är det mig det är fel på.

Jag tycker om rått naket eller kåpa (därav ST2:an) Kan vara att jag blev miljöskadad av en Ducati på en mack 1991 i Halland när jag var på väg till Anderstorp som var så satans häftig. http://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_851

Mullret gick genom benen liksom ..

Sen dess har jag sagt att jag ska ha en Ducce .. nu har jag en.. :-)

//Tomas
Hm, Lika skadad som jag då, jag har äntligen en 748 :)
 
Den kommer bli riktigt mysig att försäkra hos BilsportMC! De klassar in den i samma försäkringskategori som Kawasaki ER-6n.
För mig som bor i Stockholm, 25 år och haft hojkort 1 år:
- 11325 kr / helår.

Svedea var näst billigast och skulle ha 26k / helår.

Från BilsportMC:
Den kommer ligga i samma klass som Kawasaki ER-6 hos oss.
Så om du väljer ER-6an på vår hemsida så kan du se vilket pris du kommer få på en Scrambler.
Du behöver inget registreringsnummer för att räkna på hemsidan.
http://www.bilsport-mc.com/sv/motorcykel/mcforsakring/#berakna-forsakra


Vänliga hälsningar
 
Vilken tråkig hoj - bläää. Kommer den med en riktig motor, feta bromsar, DTC och lite annat kul skulle jag evt kunna tänka mig. Annars blir den den ny Hypermotarden nästa gång jag köper en Ducce.
 
Många medlemmar, många åsikter :). Efter 5 års uppehåll från motard och sporthoj (även sporthoj.com) så är det dags igen. En Full Throttle hämtas på Fredag. Hoppas att min körstil har blivit aningen lugnare och att denna hoj kommer passa mig fint. Och det går även att slanga med den som är så viktigt :)

Scrambler.jpg

https://m.youtube.com/watch?v=ejcHLoGmU-g
 
Last edited:
Hojen ser helt ok ut men fan vad motbjudande reklamfilmen i trådstarten var. Har svårt att sätta fingret på varför jag tycker så illa om den. Får känslan av att den som gjort filmen aldrig åkt hoj själv men tror sig veta vad hojåkning handlar om.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top