Kolfiber tank i ERF???

När jag tolkar reglementet så kan inte jag se nåt hinder för det:

10. Maskinklass
NEC/REC
Fri maskinklass. GP fabriksmaskiner, exklusiva prototyper, speciella trimningskit, och andra fabrikslevererade delar som inte är möjliga att genom normala kanaler att inhandla är helt förbjudna. Carbon bromsar och fälgar är helt förbjudna att använda. Däck fritt.

Är lite nyfiken, varför skulle en kolfibertank vara förbjuden?
Vad har en sån för nackdelar?

När jag tolkar reglementet så kan inte jag se nåt hinder för det:

10. Maskinklass
NEC/REC
Fri maskinklass. GP fabriksmaskiner, exklusiva prototyper, speciella trimningskit, och andra fabrikslevererade delar som inte är möjliga att genom normala kanaler att inhandla är helt förbjudna. Carbon bromsar och fälgar är helt förbjudna att använda. Däck fritt.

Är lite nyfiken, varför skulle en kolfibertank vara förbjuden?
Vad har en sån för nackdelar?

Jo men läser man Roadracing kalendern för det allmäna reglementet så står det anorlunda. Frågan är bara om det gäller oss eller inte..

Praktiskt ser jag heller inget hinder för det jämfört med en lövtun plåt tank.

Men tycka och anse trumfar inte en regel..Tyvärr :tungan

Just för ert team skulle jag INTE rekommendera det, det skulle göra ert redan för dyra kraschkonto onödigt mycket dyrare, eftersom ni envisas med att pröva 90 graders nedlägg på cykeln hela tiden:huvet

Jo men läser man Roadracing kalendern för det allmäna reglementet så står det anorlunda. Frågan är bara om det gäller oss eller inte..

Är lite nyfiken, varför skulle en kolfibertank vara förbjuden? Vad har en sån för nackdelar?
Vi diskuterade det i en annan tråd där IO funderade på att köpa en tank i kolfiber och då sas det att tidiga modeller av kolfibertankar var dåliga och därför förbjöds. Dagens modeller från bra tillverkare är nog klart bättre än de plåttankar som sitter på original.

Vi diskuterade det i en annan tråd där IO funderade på att köpa en tank i kolfiber och då sas det att tidiga modeller av kolfibertankar var dåliga och därför förbjöds. Dagens modeller från bra tillverkare är nog klart bättre än de plåttankar som sitter på original.
Oki, då förstår jag bättre, kunde bara inte se nackdelen med kolfiber men det är alltså relaterat till tillverkningsproblem, inte material.

Jag tror kolfibertank är rätt kört:

3.1.10.4 Bränsletank får inte vara tillverkad i kol-, aramid- eller glasfiber. Gäller endast icke
homologiserad tank.

Sålänge kolfibertank inte är orginalmonterat får du inte byta till det. Detta står i det allmänna RR reglementet så det gäller alla klasser även ERF. Prototypklasserna är undantagna då där inte finns någon homologiserad tank utan man kan köra med vad man vill.

Jag tror kolfibertank är rätt kört:

3.1.10.4 Bränsletank får inte vara tillverkad i kol-, aramid- eller glasfiber. Gäller endast icke
homologiserad tank.

Sålänge kolfibertank inte är orginalmonterat får du inte byta till det. Detta står i det allmänna RR reglementet så det gäller alla klasser även ERF. Prototypklasserna är undantagna då där inte finns någon homologiserad tank utan man kan köra med vad man vill.

Jag misstänkte väl att så var fallet......:mad:

Fast varför kolfibertank där finns ju gott om alutankar med nästan lika låg vikt och snabbtanklock.

ja jag skrev följande i den tråden:

"alltså, sitter det en kolfibertank på hojen från början får du ha den kvar.
annars får du inte ha kolfibertank.(eller annan komposit-tank etc)
aramid = kevlar
tex en Bimota SB8 har tank i oarmerad plast, den får man tävla med.
ditt val är orginal eller alutank.

regeln finns för att kolfibertankar mkt lätt kan spricka vid en vurpa om den är av lägre kvalitet, och att säkerställa om den är bra eller inte anser inte svemo (uem fim) att gemne man kan bedömma, vilket jag tycker stämmer bra.

så kallade sömlösa kevlarförstärkta kolfibertankar är dock mkt säkra.

vill du spara vikt så är ett tips att låta en firma (eller kunnig person) tillverka en alutank i enklare form som rymmer tillräcklig volym, och sedan köra med ett glasfiberskal utanpå.(finns att köpa, alutank i samma form som orginaltanken är svindyr)
notera dock att du endast får göra detta i vissa klasser, eftersom superbike, supersport, superstock på denna punkt skall vara som homologiserad.

gällande tanken i din länk så skulle den säkerligen hålla bra, men faller under regeln.
"

I standard/lättare modifierade standard klasser så gäller reglerna att tanken ska vara som homologiserad. Dvs tanken ska vara den samma som så som den som hojen godkänts med på homologiseringen.

I andra klasser, tex racer klasser/klasser med friare trimmning/modifiering så är det bränsletanken som ska vara homologiserad OM det är en i kolfiber. Dvs tanken ska ha genomgått FIM/CCR Fuel Tank Test Procedure FIM/FCB-2005. Den klarar då dom kraven man har på fastsättning, krasch-/explosions-tålighet och övrig hållbarhet. Tanken ska tex vara gjord med kevlar innuti för att få bli godkänd mm. Inga hemmabyggda kolfibertankar lär vara godkända om man inte gjort FIM's tester och har fått dom homologiseringspapprena på det.

Så begreppet homologiserad ska man skilja lite på. Om det gäller hojen //eller// tanken. Reglen i vårat reglement kan var lätt att läsa fel annars.

Last edited:
Back