Vi diskuterade det i en annan tråd där IO funderade på att köpa en tank i kolfiber och då sas det att tidiga modeller av kolfibertankar var dåliga och därför förbjöds. Dagens modeller från bra tillverkare är nog klart bättre än de plåttankar som sitter på original.
ja jag skrev följande
i den tråden:
"alltså, sitter det en kolfibertank på hojen från början får du ha den kvar.
annars får du inte ha kolfibertank.(eller annan komposit-tank etc)
aramid = kevlar
tex en Bimota SB8 har tank i oarmerad plast, den får man tävla med.
ditt val är orginal eller alutank.
regeln finns för att kolfibertankar mkt lätt kan spricka vid en vurpa om den är av lägre kvalitet, och att säkerställa om den är bra eller inte anser inte svemo (uem fim) att gemne man kan bedömma, vilket jag tycker stämmer bra.
så kallade sömlösa kevlarförstärkta kolfibertankar är dock mkt säkra.
vill du spara vikt så är ett tips att låta en firma (eller kunnig person) tillverka en alutank i enklare form som rymmer tillräcklig volym, och sedan köra med ett glasfiberskal utanpå.(finns att köpa, alutank i samma form som orginaltanken är svindyr)
notera dock att du endast får göra detta i vissa klasser, eftersom superbike, supersport, superstock på denna punkt skall vara som homologiserad.
gällande tanken i din länk så skulle den säkerligen hålla bra, men faller under regeln.
"