KNEE DOWN - Hur gör man ?

Dajmosx

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Honda CBR 600 F4
Hej

Jag har en honda cbr 600 f4i under de sista 2 år (Körde ca 1500 mil) och kan ej göra sk "knee down" undrar om det finns nått skolan i stockholm som jag kan lära mig den här ? som tex i UK finns (kolla länken) http://www.youtube.com/watch?v=37EVXDCBeo4

Om min fråga finns i fel kategori så bara ber jag om ursäkt

Det kommer när du kör med sånt pass nedlägg så att knät åker i om du fäller ut det.. testa på en gokartbana t ex, där är det nog lättast och går inte så fort.

Alternativet är ju att i princip sitta bredvid hojen och utföra i det närmaste akrobatiska nummer för att få i knät.. men det tillför inget till körningen utan gör den snarare sämre och farligare plus att det bara ser löjligt ut.. så satsa på tips nummer ett :tummenupp

Last edited:
Jag lärde mig det föra sommarn och kan säga att det kom i två steg
1. Kroppspositionen på hojen är väldigt avgörande, speciellt när du ska lära dig göra en "knee down", ju mer du lär dig att luta hojen ju mer "normalt" kan du sitta på hojen. Försök få ut knäet i en snäv vinkel framåt samtidigt som du lutar dig av hojen snett av framåt panelen.

2. Våga luta bågen, där finns mer däckyta än vad du tror, första gången jag var nere kunde jag följa det på däcken och se att jag hade hela 1.5cm till av däcket att utnyttja, denna lila yt lär du dig snart att använda. bara ut o testa om och om igen.

Jag lärde mig i en ganska öde rundel i ett industriområde i Trelleborg där jag bor o de funka lätt, att sedan lära sig det på allmänväg kräver lite mer försiktighet och högrehastighet :)
Hoppas detta kanske hjälpte dig lite på vägen :tummenupp

1. Kroppspositionen på hojen är väldigt avgörande, speciellt när du ska lära dig göra en "knee down", ju mer du lär dig att luta hojen ju mer "normalt" kan du sitta på hojen. Försök få ut knäet i en snäv vinkel framåt samtidigt som du lutar dig av hojen snett av framåt panelen.

2. Våga luta bågen, där finns mer däckyta än vad du tror, första gången jag var nere kunde jag följa det på däcken och se att jag hade hela 1.5cm till av däcket att utnyttja, denna lila yt lär du dig snart att använda. bara ut o testa om och om igen.

Jag lärde mig i en ganska öde rundel i ett industriområde i Trelleborg där jag bor o de funka lätt, att sedan lära sig det på allmänväg kräver lite mer försiktighet och högrehastighet :)

...man bör kanske inte leta knäskrap på gatan, då är man förmodligen långt bortanför eventuella marginaler på vad som är safe eller inte.

Ta't på banan boys. :)

Att börja köra med en kroppsposition för att få ned knät i backen kan väldigt lätt leda till en väldigt felaktig förankring, bättre att lära sig köra ordentligt så kommer knät ned i backen av sig själv.

:Bugar Wheelieboy90 har en 95a av samma fabrik som du. Har fortfarande fegpinnarna kvar på framdäcket typ. Så jag ligger väl nån meter ifrån knäskrap. Och stoppies går ungefär lika bra. Men oas är jag hel

Säger som några av er andra: börja köra bana så kommer det av sig självt. Med gas i kurvorna kan man lätt få ner hojen mer i kurvorna (än man tror) och då kommer knäskrapet på köpet:tummenupp

Att börja köra med en kroppsposition för att få ned knät i backen kan väldigt lätt leda till en väldigt felaktig förankring, bättre att lära sig köra ordentligt så kommer knät ned i backen av sig själv.

det var så jag lärde mig och jag e fortfarande helskinad och numera behöver jag inte flytta mig någon för att komma ner, var mest ett tips till trådskaparn!

:Bugar Wheelieboy90 har en 95a av samma fabrik som du. Har fortfarande fegpinnarna kvar på framdäcket typ. Så jag ligger väl nån meter ifrån knäskrap. Och stoppies går ungefär lika bra. Men oas är jag hel

ja det är ju inte lika "coolt" o göra knäskrap på en ny zx10r med traction control och allt skit dom slänger på nu för tiden, vad säg som ha en stadig högerhand istället och köra på det gamla sättet, vild och vågat?

Jag vill inte vara du när du skrapar ett tjälskott med knät i en kurva på allmän väg :kryckor

Läs de andra två....

Fattar inte varför alla e så kåta på och få ned knät i backen,ser ju
löjligt ut när man ser en del hänger ut en halvmeter från hojen och
försöker få ned knät,och det går inte speciellt fort heller.
Som sagt på bana kan man ju träna på knäskrap,på gata ser det bara löjligt ut:va

för att man inte vill åka runt med oskrapade puckar fattar du väl ? Det ser ju lamt ut ... och kör man utan helställ med puckar e man ju död DiReCkT , det vet alla på SH

Jag har en slip hemma som jag kan slipa puckar med.
Eller så köper man ett par begagnade så slipper man problemet att dra dem i backen själv ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park