Knappt någon olja kvar, byta eller vänta på service?

Status
Ej öppen för fler svar.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Var ute och lekte ikväll och såg att oljenivån är skrattretande låg. Hur ska man göra i detta läge? Har service om 70-80mil.

1. Köp en 1 liters flaska, fyll på så länge.

2. Utför servicen nu.

3. Gör inget innan servicen och hoppas på att inget händer.

jag skulle nog utföra servicen nu, spelar inte så stor roll med 60-70 mil hit och dit.

Du skulle fyllt på olja innan den blev skrattretande låg. Fyll på nu och ta för vana i fortsättningen att kolla oljenivån innan varje körning.

Kollade du nivån med motorn igång eller avstängd?

I mina hojar är det mest olja med avstängd motor.
Så har du låg nivå med avstängd motor är det bara fylla på till max nivån eller låta hojen stå till du gör servicen.
När motorn går igång pumpas det ut olja till topparna gissar jag och då minskar nivån i vevhuset på mina hojar.
PS. Det är inte farligt byta olja och oljefilter oftare än serviceintervallen. DS.

I mina hojar är det mest olja med avstängd motor.
Så har du låg nivå med avstängd motor är det bara fylla på till max nivån eller låta hojen stå till du gör servicen.
När motorn går igång pumpas det ut olja till topparna gissar jag och då minskar nivån i vevhuset på mina hojar.
PS. Det är inte farligt byta olja och oljefilter oftare än serviceintervallen. DS.

Det ska definitivt göras. Är helt grön på meck men det blir nog kul :) Eller så lämnar jag in den för service men det skulle jag vilja lära mig själv.

Om kedjan börjar se torr ut kan det vara dags att smörja den.. typ:D

Klart du ska få tips :tummenupp Håll alltid koll på oljenivån framöver och fyll på vid behov så slipper du dyra haverier. Du kommer nog att lära dig att serva hojen själv. Du har ju köpt en hoj med täta serviceintervaller, så att lämna på verkstad varje gång kommer att bli dyrt.

Har haft körkortet i 4 dagar och aldrig ägt en mc. Sluta klaga och kom med tips istället :krama

My bad, trodde man hade åtminstone lite lite koll om man varit reggad här sen 2007 och köpt sig en sån hoj.
Vissa brukar läsa på om hojen de köper och hojar i allmänhet när de hänger här.

Men snälla - Om du är kapadel att tanka hojen så borde du ju även vara kapabel att fylla på olja - så ovetande kan man bara inte vara - kan detta vara en TROLL-tråd måhända........

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey