Knappt någon olja kvar, byta eller vänta på service?

Status
Ej öppen för fler svar.
kom med tips istället
En momentnyckel är bra att ha så man drar t.ex. avtappnings skruven med rätt moment efter tappat ur oljan, använder själv http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel/
en sats hylsor t.ex.http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsnyckelsats-22-delar/
Hur hårt man ska dra, tänk på att det är bättre dra lite för löst (liten risk den lossar) än för hårt (förstörda gängor)
Hur hårt ska man dra, läs triumphtobbes inlägg lite högre upp i tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5181384#post5181384
Jag har Haynes manualer till mina hojar, kolla om det finns Haynes eller annan verkstadsmanual till din hoj
http://www.motorboken.se/section2.php?section1_id=113
Och smörj kedjan efter varje tur när KEDJAN är varm, i princip tanka JA, SMÖRJ OCKSÅ KEDJAN
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Kedjespray-racing/
 
My bad, trodde man hade åtminstone lite lite koll om man varit reggad här sen 2007 och köpt sig en sån hoj.
Vissa brukar läsa på om hojen de köper och hojar i allmänhet när de hänger här.

Om du hade haft lite mer koll så hade du sett hur aktiv jag varit sedan 2007. :) Det har varit mycket att tänka på och har säkerligen missat en hel del på vägen men det kommer.
 
Gör service nu så slipper du blanda olja (antar att du inte vet vad som i). 70 mil hit och dit spelar inte så stor roll. Skriv upp vad du har för olja vid bytet så att du kan fylla på med rätt olja vid behov.

Tips: Ladda hem en servicemanual... läs, prova (kanske i sällskap av någon som mekat lite). Inte svårt att serva - bara vara noggrann och metodisk:tummenupp

Lycka till
 
...oljor är blandbara, det är viktigare att det är olja i - än att det går utan. :) Jag skulle dippa i lite vanlig helsyntet, shoppa en 20-litersdunk okq8 sbk 15-50 på närmaste ok-mack (beställningsvara), kvalitetsolja a' 60:-/litern - så har du att fylla på med, och till bytena framöver.

/J
 
Om du hade haft lite mer koll så hade du sett hur aktiv jag varit sedan 2007. :) Det har varit mycket att tänka på och har säkerligen missat en hel del på vägen men det kommer.

Dumt av mig att inte ha koll på hur aktiv du varit :D
Fast du måste ha sovit under en sten ungefär sen du föddes om du har missat att en motor inte ska köras utan olja.

Men skitsamma, vanvårda på dina hojar o sälj vidare till intet ont anande.
 
En momentnyckel är bra att ha så man drar t.ex. avtappnings skruven med rätt moment efter tappat ur oljan, använder själv http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel/
en sats hylsor t.ex.http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsnyckelsats-22-delar/
Hur hårt man ska dra, tänk på att det är bättre dra lite för löst (liten risk den lossar) än för hårt (förstörda gängor)
Hur hårt ska man dra, läs triumphtobbes inlägg lite högre upp i tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5181384#post5181384
Jag har Haynes manualer till mina hojar, kolla om det finns Haynes eller annan verkstadsmanual till din hoj
http://www.motorboken.se/section2.php?section1_id=113
Och smörj kedjan efter varje tur när KEDJAN är varm, i princip tanka JA, SMÖRJ OCKSÅ KEDJAN
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Kedjespray-racing/

Det är mycket bättre att dra på känn med en nyckel med kort skaft än att använda momentnyckeln du länkar till. Den har alldeles för långt skaft för att inte riskera att dra sönder gängorna i tråget. Det bästa är förstås att ha en riktig momentnyckel som är avsedd för låga moment och som släpper när rätt moment uppnås.
 
En momentnyckel är bra att ha så man drar t.ex. avtappnings skruven med rätt moment efter tappat ur oljan, använder själv http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel/
en sats hylsor t.ex.http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsnyckelsats-22-delar/
Hur hårt man ska dra, tänk på att det är bättre dra lite för löst (liten risk den lossar) än för hårt (förstörda gängor)
Hur hårt ska man dra, läs triumphtobbes inlägg lite högre upp i tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5181384#post5181384
Jag har Haynes manualer till mina hojar, kolla om det finns Haynes eller annan verkstadsmanual till din hoj
http://www.motorboken.se/section2.php?section1_id=113
Och smörj kedjan efter varje tur när KEDJAN är varm, i princip tanka JA, SMÖRJ OCKSÅ KEDJAN
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Kedjespray-racing/

Nu är det så här att...

Jag snattar tråden lite! Hur är det med dom där böckerna? står de precis allt typ hur man ställer ventiler, kollar kamlager och hur dom ska se ut och kännas om de börjar vara dags för nya osv?

Finns dessa böcker på Svenska? :tuttar

EDIT: Skit samma, jag beställde en.. tack iaf! :tummenupp
 
Last edited:
Om du hade haft lite mer koll så hade du sett hur aktiv jag varit sedan 2007. :) Det har varit mycket att tänka på och har säkerligen missat en hel del på vägen men det kommer.

Lustigt, min känsla är att du varit hyfsat flitig här på SH. Speciellt med tanke på att du haft varken MC eller kort.
 
Last edited by a moderator:
Det är mycket bättre att dra på känn med en nyckel med kort skaft än att använda momentnyckeln du länkar till. Den har alldeles för långt skaft för att inte riskera att dra sönder gängorna i tråget. Det bästa är förstås att ha en riktig momentnyckel som är avsedd för låga moment och som släpper när rätt moment uppnås.

Ja en 3/4" (EDIT skall vara 3/8" och inget annat) med 10-80nm typ är ju trevligt till det mesta förutom bakhjulet och några andra få undantag.
 
Last edited:
Tycker det är mycket oseriöst dravel och trollande i Teknikforumet nuförtiden. Läser ingen reglerna för detta forum

Ja en 3/4" med 10-80nm typ är ju trevligt till det mesta förutom bakhjulet.

10-80Nm beskriver nog bättre toleransen än momentvidden hos de flesta 3/4" momentnycklar...
 
Läs manualen till din KTM... Jag har en 950 med LC8 och den motorn ska vara varmkörd till "4 steg på termpmätaren" och sen slå av o kolla nivån. Stor skillnad på oljenivån mellan en varm och kall motor.
 
Lustigt, min känsla är att du varit hyfsat flitig här på SH. Speciellt med tanke på att du haft varken MC eller kort.

Mitt förslag är att du späder motoroljan med vatten tills blandningen når övre markeringen på oljestickan. Eftersom det ändå snart är service.

Inte det minsta påläst inom meckande. Att man måste ha olja är ingen vetenskap - missade att kolla och fick lite panik igår. Oavsett vad så är smutskastning inte rätt sätt att bemöta efterfrågan på hjälp....hur ball man än tycks vara.

Har läst i manualen och ska ordna med oljan idag :)
 
Känns som att porrskådisen kan komma att behöva dessa nån gång :)
Inte servicemanual men väl sprängskisser på bajken. Enjoy.

625 SMC motor

625 SMC Ram



Edit:
Letade lite till och hittade den här. Vet inte var det leder men ser lovande ut.
 
Last edited:
Inte det minsta påläst inom meckande. Att man måste ha olja är ingen vetenskap - missade att kolla och fick lite panik igår. Oavsett vad så är smutskastning inte rätt sätt att bemöta efterfrågan på hjälp....hur ball man än tycks vara.

Har läst i manualen och ska ordna med oljan idag :)

Ta klagandet som en komplimang! De tror ju du bara leker forumtroll när du erkänner din låga kunskapsnivå gällande olja i en motor. De som klagar tycker det är självklart att du säkert eg kan mycket mer!
Du skulle testa hur det är att va tjej och bli klappad på huvet även fast man genom det man sagt bevisat att man faktiskt kan nåt om ämnet.:såjaponken

Hade du kommit förbi mig hade du lätt fått en skvätt olja. Har så mycket påbörjade flaskor i mitt förråd att jag inte vet vart fan jag ska göra av allt. Försöker slösa ner dom i slitbilen emellanåt.
 
3/8". Typo. 10-80 nm. Har du forftarande åsikter att detta är olämplig som utgångspunkt för mek av mc med några undantag för större moment?

Tycker det är mycket oseriöst dravel och trollande i Teknikforumet nuförtiden. Läser ingen reglerna för detta forum



10-80Nm beskriver nog bättre toleransen än momentvidden hos de flesta 3/4" momentnycklar...

Han menade förhoppningsvis en 3/8" momentnyckel.

True that!
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top