Knakande i styret? styrlager?

Min Hayabusa gen 1 knakar nu. Kunde inte begripa vad det är nu när jag var ute idag. Står man still och trycker lite på bromsen så gaffeln trycks ihop så knakar det. Märker inget konstigt med styrlagret.

Men det knakar även till och från vid körning.
Gaffelbenen är från en Gsxr 1000 k5/k6, styrkrona k3/k4 1000.
Tycker det knakar mindre efter en stunds körning, men kan ha fel.

Jag har haft kass styrlager på Sprint RS. Efter ca 4000mil.
INGA konstiga ljud. Men med framhjulet i luften (Abba stand + Front Lift arm)
så kändes små hack när styret vreds.
Och när jag plockat av gaffel och styrkronor och torkat bort allt fett från det nedre koniska lagret i styrhuvudet så syntes annan färg på lagermetallen där jag gissar rullarna legat vid körning rakt fram. Lagret var randigt som en zebra.

1) Lyft upp framdelen på hojen så styret går att vrida fritt.
Kolla om du känner något när du vrider styret.
Känner du inte något när du vrider på styret tror jag inte på styrlagret.

men kontroll om du känner för det

2) Plocka av gaffelkronorna och kolla utseendet på den nedre yttre lagerbanan i styrhuvudet.
Sedan du torkat den ren från fett.
Är lagerbanan randig, byt.
Är lagerbanan inte randig och rullhållare och rullar ser OK ut, bara i med nytt fett och skruva ihop.

Det är något annat som ger ljudet.
Framhjulslager ?
Bromsok ? Plocka sönder gör ren cylindrar.
Kanske byta skruvpinnarna som håller bromsbeläggen om pinnarna är skrovliga.
 
Last edited:
Har relativt nyss haft isär styrlagret, rengjorde och fettade in allt när jag monterade 1000-gaffeln. (Lagerdelen är bolt-on på Hayabusa) Har inte rullat många hundra mil sedan detta.
 
Last edited:
Får hoppas på det. Jag var ganska snål med förspänningen eller vad man kallar det, drog ihop och backade av så att säga, och det kanske för mycket....

Jag tror att problemet har kommit krypande för det var inget från början. Men nu när jag tog en provtur i september efter 2 månaders avställning så reagerade jag direkt.
 
Last edited:
Kanske är inbillning men måste prova mer, men som sagt så verkade det som att det förmildrades av en stunds körning. Så tänkte värme + bromsbelägg , men styrlagret värms väl också oundvikligt upp en hel del från motorn?

Inget man tänkt på förut, men som sagt kanske inbillning...
 
Du har bytt gaffel säger du. Tog du genvägen och lät ytterringarna till lagret vara kvar i styrhuvudet när du monterade den nya gaffeln? Den visdomen har jag skaffat mig. Knäpper när man bromsar tex.
 
Nitarna mellan inre och uttre del av bromskivorna brukar bli glapp och då blir de skallrande ljud men jag skulle inte förvåna mig om att de kan knaka när man rullar hojen fram och tillbaka med bromsen intryckt. Lägg på lite olja på nitarna och lysnna om de blir tyst. Tänk på att inte hälla på för mycket olja för när man kör slungas oljan utåt mot bromsbeläggen :näsblod:gnissla
 
Får hoppas på det. Jag var ganska snål med förspänningen eller vad man kallar det, drog ihop och backade av så att säga, och det kanske för mycket....

Jag tror att problemet har kommit krypande för det var inget från början. Men nu när jag tog en provtur i september efter 2 månaders avställning så reagerade jag direkt.

Styrlagret ska dras med moment enligt instruktionsboken. Jag slarvade på Sprint RS och drog för lite.
Så det var bara göra om. Men INGA konstiga ljud. Bara att det kändes konstigt när jag körde.
 
Jo, jag vet det. Då ville jag bara få ihop grejerna eftersom det var så mycket fokus på att få allt annat att passa.(tändningslås, styrdämpare mm)
Och som Bandit 1200 nämnde så var jag lat och använde även de gamla lagerbanorna som satt i eftersom allt "såg fint ut":smashaoch det fungerade utan klickande ljud typ säsonger.

Kan ju räcka om det nu är det som orsakar det, att spänna lagret lite grann som Björn F skrev. Även släppa på lite klämskruvar här å där och dra åt dem igen efter eventuell justering.

Tack!, blir att kika på det nästa helg.
 
Last edited:
Har inte tittat i detta fallet, men jag har varit med om förut att toppmuttern till kronan har släppt.
 
Jo, jag vet det. Då ville jag bara få ihop grejerna eftersom det var så mycket fokus på att få allt annat att passa.(tändningslås, styrdämpare mm)
Och som Bandit 1200 nämnde så var jag lat och använde även de gamla lagerbanorna som satt i eftersom allt "såg fint ut":smashaoch det fungerade utan klickande ljud typ säsonger.

Kan ju räcka om det nu är det som orsakar det, att spänna lagret lite grann som Björn F skrev. Även släppa på lite klämskruvar här å där och dra åt dem igen efter eventuell justering.

Tack!, blir att kika på det nästa helg.

Har alla tillverkare av koniska rullager samma vinklar på lagerbanor och samma antal rullar med samma vinklar ?
För om de delar du kombinerat,
befintliga ytter lagerbanor
med
nya rullar och inre lagerbanor

Inte är gjorda med för varandra så lär det väl bara vara en tidfråga innan lagerytorna / rullarna börjar smulas sönder.

Läser man det här blir min slutsats att man inte behöver ha samma vinklar i alla koniska rullager.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tapered_roller_bearing
 
Last edited:
Inga koniska på min. 99% säker på att det är tidigare oskruvat original, vilka hade samma artikelnr, 1000R = Busa. Sen kan det säkert förekomma skillnader ändå, jag vet jag vet...

Men du har helt rätt, det kan nog bli en härlig soppa.

Jag har en suverän haknyckel till lagren iaf jag köpte på ebay från england. Kina eller inte, men tror inte det. Var relativt dyr.

Ska kika på detta på fredag, har ju inte hojen runt hörnet tyvärr.
 

Bifogat

  • Resized_20190917_162929.jpg
    Resized_20190917_162929.jpg
    266.9 KB · Visningar: 57
Last edited:
Var iväg på lunchrasten och kände och lyssnade på hojen lite.

Svårt att höra var det kommer ifrån men låter nästan som om att det kommer från framhjuls-regionen.
Får ev prova att ta bort bromsoken på fredag bara för kolla med och utan.

Eller kan det vara gaffeln som låter? Man ser att den varit isär någon gång men det är åratal sedan. Men den har ju varit tät och fin hela tiden så man har inte lagt ner en tanke på den.

Ska försöka få en assistent som kan lyssna samtidigt.
 
Last edited:
Var iväg på lunchrasten och kände och lyssnade på hojen lite.

Svårt att höra var det kommer ifrån men låter nästan som om att det kommer från framhjuls-regionen.
Får ev prova att ta bort bromsoken på fredag bara för kolla med och utan.

Eller kan det vara gaffeln som låter? Man ser att den varit isär någon gång men det är åratal sedan. Men den har ju varit tät och fin hela tiden så man har inte lagt ner en tanke på den.

Ska försöka få en assistent som kan lyssna samtidigt.

Sitter med ett liknande problem, blir galen av att inte veta felkällan. Ibland uppstår ett svagt tickande från vänster bromsok, det hörs när hjulet bromsas med mcn på depåstöd så styrlagret är uteslutet. Det hörs inte heller när hojen rullar utan bromsoken monterade.

Har bytt hjullagren och snart byter jag även styrlagret. Dumt nog slet jag skallen på stoppskruven till bulten som håller beläggen så måste borra, har en uppsättning av _alla_ bromsoks-relaterade skruvar på ingång (+ fjädrande metallbrickan, den är huvudmisstänkt) och om inte det hjälper får jag renovera från grunden.

Din kommentar om gaffel-ljud gör mig orolig, säg till om det råkar vara boven. Bytte packningar + olja för något år sedan och orkar inte kladda med det igen.
 
Det är en maskin, den låter. Ljud kan tillkomma för att bromsbeläggen sliter in sig, ringarna som skivorna flyter i fastnar pga bromsdamm (gör rent så de rör sig igen), gumitätningarna i hjulen knarrar mot axeln, en styrpinne rör sig aldrig så lite för att en bult lossnat ett kvarts varv och den blivit dammig...

Hojen behöver inte helrenoveras för det. Har det tillkommit vibrationer, nåt pulserande i samband med ljudet? Om inte, ta det lugnt det är en maskin...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Det är en maskin, den låter. Ljud kan tillkomma för att bromsbeläggen sliter in sig, ringarna som skivorna flyter i fastnar pga bromsdamm (gör rent så de rör sig igen), gumitätningarna i hjulen knarrar mot axeln, en styrpinne rör sig aldrig så lite för att en bult lossnat ett kvarts varv och den blivit dammig...

Hojen behöver inte helrenoveras för det. Har det tillkommit vibrationer, nåt pulserande i samband med ljudet? Om inte, ta det lugnt det är en maskin...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Du får missförstå mig rätt, men jag vill vara stolt över min hoj och mina kunskaper. Det är inte förenligt med oförklarliga missljud :) Skall undersöka ringarna i skivorna, ljudet försvinner nämligen vid regn eller när jag sprayat skivorna med bräkleen. Bytte skivor och belägg för ett år sedan (+ rengjorde kolvarna), men beläggen var av den billigare sorten från XLmoto. Har nya liggandes från EBC med en tunn metallbricka på baksidan, kanske stoppar den missljudet.

Halvt offtopic: du kan vara lugn, jag är ung och dum och kör ändå trots felande bromsar
 
Du får missförstå mig rätt, men jag vill vara stolt över min hoj och mina kunskaper. Det är inte förenligt med oförklarliga missljud :) Skall undersöka ringarna i skivorna, ljudet försvinner nämligen vid regn eller när jag sprayat skivorna med bräkleen. Bytte skivor och belägg för ett år sedan (+ rengjorde kolvarna), men beläggen var av den billigare sorten från XLmoto. Har nya liggandes från EBC med en tunn metallbricka på baksidan, kanske stoppar den missljudet.

Halvt offtopic: du kan vara lugn, jag är ung och dum och kör ändå trots felande bromsar
Jag är gammal och otrevlig, så det går på ett ut...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Det knakande ljudet jag hade är borta för tillfället.

Spännde/kontrollerade styrlagret men knakandet var kvar ändå. Tog bort bromsoken från gaffeln men det knakade ändå.

Hade en assistent till hjälp senast jag höll på men det gick inte att höra om det kom ifrån gaffeln eller styrlagret eftersom ljudet studsade runt med kåporna på. Men jag fick ändå känslan då att det kom ifrån gaffelbenen.

Först idag märkte jag att ljudet var borta när jag satt och lek-åkte i garaget...Skumt, men förmodligen inget drastiskt som ovanstående hävdade.
 
Bara för att ha något att göra funderade jag på att ta isär gaffelbenen (1000 K5/K6) och ev kolla/byta oljan och kolla skicket internt. De har varit isär någon gång men inte av mig.

De är täta å fina så undrar om det är risk att de börjar läcka om man tar isär dem på rätt sätt utan att byta tätningar?

Finns många skolor i hur man tar isär dem men jag tillverkade mig ett antal specialverktyg till Hayabusa gen
1-gaffeln för flera år sedan som bara legat på hyllan. De gör jobbet till en dröm för 1 person bla.
 

Bifogat

  • Resized_0506forks.jpg
    Resized_0506forks.jpg
    224.7 KB · Visningar: 24
Last edited:
Jag hade ett mystiskt glapp klickande ljud.. det visade sig vara glidbussningarna i framgaffeln som var slitna o då rörde sig innerbena gentimot ytter bena med ett klickande ljud.

Detta gick inte att känna förens p-boxarna var urtagna ur ytterbena. När p-boxarna var väck kändes det dryga 1mm glappet mycket tydligt.

Bytet av alla slitdelar i gaffeln gav hojen en stor förbättring av beteendet i kurvor dessutom.. har en känsla av att det gick trögt när gaffeln fjädrade innan den blev renoverad.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top